Main Menu

Hallo allemaal

Started by paulvandun, 02 June 2013, 11:52:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paulvandun

Vandaag aangemeld op dit forum. Mijn naam is Paul van Dun. Ik speel gitaar maar ben een tijd geleden begonnen met sax. In het verleden ooit al een oude tenor gehad en daar zelf wat op geprobeerd. Vervolgens jaren niets meer gedaan (werken, trouwen, kinderen etc.). Na jaren de gitaar weer wat serieuzer opgepakt aangezien muziek maken toch altijd blijft trekken.

Ook een sax bleef verleidelijk en dus ben ik begonnen met een goedkope studie altsax. Aangezien ik veel naar concerten ga (o.a. Paradox Tilburg) ken ik gelukkig ook een aantal muzikanten en mag ik me gelukkig prijzen dat ik les krijg van Joris Posthumus. Na verloop van tijd de studie alt de deur uitgedaan en op zoek naar iets anders. Momenteel speel ik op een Selmer Mark VII uit 1976. Meyer mondstuk (Large chamber, Tip 6, Facing length Medium). Rieten hoofdzakelijk Van Doren Java 3/3,5. Probeer momenteel ook La Voz Medium hard en een oud mondstuk van Joris (Meyer Medium chamber, Tip 7). Het blijft lastig om de ideale setup te vinden. Weet ook niet goed waar ik op moet letten behalve mijn oren en gevoel (alhoewel dat volgens mij over het algemeen toch de beste graadmeter is).

De Selmer is nu bij Bram Eigeman in Breda voor een grondige revisie. Spannend dus, benieuwd hoe dat over een week weer speelt.
Heb tijdelijk een oude Conn meegekregen maar dat is toch wel anders dan ik gewend ben.

Wil ook weer eens een tenor erbij gaan doen, maar eerst maar eens fatsoenlijk leren spelen op de alt.

Ik hoop hier een hoop te kunnen lezen van meer ervaren spelers. Ben ook heel erg benieuwd naar nieuwe merken als Cannonball en System '54 en uiteraard de ervaring van anderen.

Groeten,
Paul van Dun
Alt: Selmer Mark VII 1976; Mondstuk: Meyer, Large chamber, Tip 6, Facing length Medium; Rietbinder: Francois Louis altsax XL brass;
Rieten: Van Doren Java 3 en 3,5 en La Voz Medium hard

Windbuil

Welkom (thuis)
De MVII alt vind ik een zeer ondergewaardeerde sax.
Probeer eens een Meyer 7 small chamber met een Legere riet.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

paulvandun

Hoi 'Windbuil',

De Mark VII is inderdaad een beetje ondergewaardeerd. En de Mark VI wordt misschien een beetje gehyped? Volgens mij worden er momenteel belachelijke prijzen voor deze instrumenten gevraagd. En niemand kan nu precies aangeven waarom. Andere instrumenten worden in vergelijking met bijv. de Mark VI alleen maar afgekraakt. Zou zouden de meeste nieuwe Selmers (III serie, SA80 etc.) productiefouten bevatten en slecht uit de bus komen. En is een System '54 echt zoveel slechter als over het algemeen wordt gezegd, of de Cannonball (alhoewel die ook al redelijk duur wordt)?

Misschien hebben bepaalde mensen daar financieel belang bij. Het maakt de keuze af en toe wel behoorlijk lastig.

Bedankt voor de tip, zal eens een keer andere rieten proberen.

Groet,
Paul
Alt: Selmer Mark VII 1976; Mondstuk: Meyer, Large chamber, Tip 6, Facing length Medium; Rietbinder: Francois Louis altsax XL brass;

Zoot

Quote from: paulvandun on 02 June 2013, 13:46:41
Andere instrumenten worden in vergelijking met bijv. de Mark VI alleen maar afgekraakt. 

Ook een Mark VI speelt niet vanzelf....

veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪
welkom    hier             8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT   8)

voorlopig vermaak ik me nog prima met Yana   ;D

paulvandun

Bedankt voor de vriendelijke ontvangst :)

JR

Welkom Paul!

Een Meyer LM 6, lastig te vinden, die zou ik graag eens willen proberen . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

drietenor

Welkom bij het forum Paul,

En inderdaad goed naar je saxofoon luisteren is nog steeds de belangrijkste graadmeter.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

MMonroe

Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

paulvandun

Quote from: JR on 02 June 2013, 20:13:10
Welkom Paul!

Betekent dit dat deze specificaties niet bestaan? Of is het inderdaad lastig te vinden? Het zijn toch echt de specificaties die op het mondstuk en de bijbehorende verpakking staan.

SaxKlaas

Welkom!
Welcome!
Willkommen!
Bienvenue!
benvenuto!
добро пожаловать! <-- De mooiste van allemaal  ;D
υποδοχή!
bem-vindo!
velkommen!
bun venit!
King Cleveland Altosax '63, Yamaha 211 Flute '04

Espresso

Welkom op het forum. Veel plezier op de Selmer.

Vraagje. Was gitaar niet voldoende om de kids de deur uit te jagen en dus een sax als zwaar geschut?
Voor je het weet gaan ze in de tegenaanval en viool spelen.
THE Martin tenor met Otto Link 8*

the martin

Quote from: paulvandun on 03 June 2013, 14:53:40
Welkom Paul!

Betekent dit dat deze specificaties niet bestaan? Of is het inderdaad lastig te vinden? Het zijn toch echt de specificaties die op het mondstuk en de bijbehorende verpakking staan.

Nee hoor, dit is een grootte kamer (L) met medium(M) facing (dacht ik)
De meeste mebben een medium of small kamer. Vandaar dat je ze niet zoveel tegen komt

JR

Quote from: paulvandun on 03 June 2013, 14:53:40
Welkom Paul!

Ik heb  een half jaar op de bestelling van een nieuwe LM6 gewacht, toen maar opgegeven. Tweedehands ben ik ze nog niet tegengekomen. Toen heb ik zelf maar het oude originele TrueLay  mondstuk gerefaced, dat is gelukkig goed uitgevallen, maar toch . . . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

paulvandun

De kinderen zijn inderdaad de deur uit, maar dat kan natuurlijk ook met de leeftijd te maken hebben  ;D
Quote from: Espresso on 03 June 2013, 20:23:41
Welkom op het forum. Veel plezier op de Selmer.

Vraagje. Was gitaar niet voldoende om de kids de deur uit te jagen en dus een sax als zwaar geschut?
Voor je het weet gaan ze in de tegenaanval en viool spelen.

Laatbloeier

Welkom op dit prachtige forum, Paul.
Ik ben ook heel blij met de combinatie Selmer/Meyer. Mijn 5M zit "toevallig" bij een andere sax, en bevalt uitstekend. Ik ga zeker ook wat andere Meyers proberen.
Over de Mark VI versus de Mark VII wordt inderdaad veel gezegd en geschreven. Een Mark VI kost al gauw twee keer zo veel als een Mark VII, maar ik betwijfel of een Mark VI ook twee keer zo goed is (hoe meet je dat überhaupt?). Lekker doorspelen dus!
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.