Allereerst, ik vind het prachtig dat mensen hier laten horen wat ze kunnen en zich blootstellen aan kritische opmerkingen;Hulde! Net als bij the Martin ontbreekt het mij aan gelegenheid en bij mij ook nog eens de kunde om opnames te maken. Als ik het niet vergeet zal ik een uitnodiging sturen wanneer ik ergens solo speel, maar dat gebeurt niet zo heel vaak.
Beste MD, ik ga je ooname van commentaar voorzien en zie dat aub niet als kritiek in de zin van " goed of slecht" ik kan niet oordelen over iemands progressie wanneer ik zijn inzet en mogelijkheden niet ken. Ik kan alleen zeggen waar je aan kunt werken.
Aan de manier waarop je speelt kan ik horen dat je geen beginner bent. Je speelt soepel. Des te belangrijker om eens goed over het volgende na te denken;
intonatie!!
Timing en.....
Klank!!!!!
Timing heb je zelf al opgemerkt, is een kwestie van langzamer instuderen met metronoom erbij en secuur tellen. Dat is veel moeilijker dan dat het lijkt.
Intonatie.....dat vergt veel inzet op verschillende manieren....werken met een stemapparaat geeft je een uitgangspunt voor je embouchure én je leert de afwijkingen van je toeter kennen, maar vervder heb je daar eigenlijk professionele hulp bij nodig. Iemand die je gewoon verteld hoe ver je er naast zit en niet iemand die zegt dat wat je doet voldoende is.
Klank...je hebt een dunne vlakke klank, dat kan voor een deel aan je toeter liggen, maar het ligt ook zeker aan jezelf. Ik denk dat je een beetje een "luie" embouchure hebt. Dat speelt lekker makkelijk, je krijgt als het ware vanzelf een beetje een jazzy sound, maar het wordt wel een klank zonder kern. Dat komt dan weer doordat je onvoldoende tegendruk op je riet kunt zetten.
Ga eens uit van allereerste begin... Rechtop staan, kijk recht vooruit, hang je toeter zo hoog dat wanneer je hem loslaat hij precies in je mond valt, tanden op je mondstuk, je hoofd gewoon op dat mondstuk laten rusten en spelen. Wanneer je dan iemand anders onverwacht aan de hals laat trekken ( voorzichtig) moet hij niet in staat zijn de sax uit je mond te trekken.
Dit is het begin van het verkrijgen van een goede sound! En het is een klus! Wanneer je hieraan gaat werken zal het best tegenvallen omat je ineens teruggeworpen wordt in veel van je reeds verworven vaardigheden....2 stappen vooruit, 1 stap terug.
Ik weet niet of je nog les hebt, maar embouchure is één van de eerste dingen die je verliest wanneer je niet meer gecorrigeerd wordt én wanneer je dingen gaat doen die teveel aandacht opeissen zodat je geen aandacht meer geeft aan basale technieken.
Embouchure en ademsteun zijn voorwaarden voor een goede klank!
Leg het eens voor aan je docent of neem eens een paar lessen bij een docent om een en ander te laten beoordelen. Je moet het jezelf altijd waard vinden!