Author Topic: Mondstuk inmeet service  (Read 2032 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline emdee

• Member
  • *
Mondstuk inmeet service
« on: 17 July 2013, 15:34:23 »
Heeft iemand ervaring met het laten aanmeten van een mondstuk?
zie:

http://www.henkrensink.nl/nl/home/
Wellicht zou dit een geode start kunnen zijn voor de zoektocht in een nieuw mondstuk. Is echter een stukje rijden voor mij ( ca200 km) ze komen ook in het land :
http://www.henkrensink.nl/nl/home/mondstuk-aanmeetdagen-waar-en-wanneer/

Ben erg benieuwd op iemand dit al eens gedaan heeft?
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Mondstuk inmeet service
« Reply #1 on: 17 July 2013, 19:25:05 »
Zoek zijn naam maar eens op The web..
En de trompet sites niet overslaan

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #2 on: 17 July 2013, 20:05:51 »
ik heb hem inderdaad gegoogled...maar niet veel wijzer geworden..van kwakzalver tot aangeprezen geneesheer zullen we maar zeggen. Heeft iemand hier op de site er persoonlijk ervaring mee?

Arn0

• Guest
« Reply #3 on: 17 July 2013, 20:21:19 »
Misschien kan hij inderdaad een paar mondstukken aanwijzen die goed voor je zijn, maar ga je daar dan je keuze op baseren? Al die mondstukken die niet als kandidaat naar voren komen... daar kan toch best een juweeltje tussen zitten dat helemaal naar je smaak is.
Ik geloof best dat je op basis van metingen het een en ander kunt vaststellen, maar mondstukken moet je gewoon uitproberen.

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #4 on: 17 July 2013, 20:33:58 »
arno0--> goed punt ..maar ik vraag me vooral af welke tipopening danwel mondstuknummer ik dan moet kiezen.....zonder ook maar nog op een ander mondstuk gespeeld te hebben dan mijn eigen Meyer en otto link heb ik geen vergelijk...en weet ik niet of er iets beters te halen valt betreffende de tip.... zo lijkt de labayle serie me erg interesant maar de opening weet ik dus niet....niet echt iets dat ik met een keer proberen kan ontdekken bovendien heeft men niet altijd alles op voorraad.
wellicht dat deze aanmeetservice me in de richting kan duwen....misshcien ook wel een uitgemeten kans om een grote serie mondstukken te testen?

Arn0

• Guest
« Reply #5 on: 17 July 2013, 23:17:55 »
De tipopening kun je ook kiezen op basis van wat je wilt bereiken qua sound en aanspreken.
Speel je met een kleine tip en een zwaar riet, dan heeft de toon meer kern en kun je minder makkelijk je toon buigen. Met een grote tip en een licht riet is de toon snel helderder en kun je hem veel makkelijker buigen. Wel wordt het dan lastiger intoneren en heb je een goeie embouchure nodig om het riet onder controle te houden.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #6 on: 18 July 2013, 07:25:11 »
Beste manier: Ga naar een winkel met een goed assortiment, zeg wat je wilt qua concept. Dat levert vaak een mandje met de nodige mondstukken op die ja uit kan proberen.

Offline Peter

• Member
  • *
« Reply #7 on: 18 July 2013, 10:05:32 »
En volgens mij is zo'n mandje met "goodies" veel leuker dan het klinisch aanmeten van een mondstuk.

Offline Gerrit

• Member
  • *
« Reply #8 on: 19 July 2013, 15:33:13 »
Ik heb bij Henk ooit zo'n aanmeting laten doen en vindt dit zoveel jaar later toch geen toegevoegde waarde.
Hij heeft mij toen de S80 van Selmer aangeraden maar ik ben dan toch een totaal andere richting uitgegaan.
Wat hij doet is de longinhoud meten, de spanning van de lipsieren, wat embouchure analyse en andere oefeningen.
Ondertussen heb ik op Lebayle, Selmer, Otto Link, Berg Larsen en Theo Wanne gespeeld en al deze mondstukken vielen eigenlijk heel goed mee.
Wanneer ik comfortabel speel op bv een 7* en 3.5 riet ga ik tipopening groter (op een moment stopt dit wel).
Mijn raad: kies een mondstuk dat je goed ligt, zowel de tipopening als klank en waag de gok.
Je gaat je embouchure nadien toch automatisch aanpassen aan het modstuk.

Offline jozef

• Member
  • *
« Reply #9 on: 15 September 2013, 15:31:54 »
Niet enkel de tipopening maar ook de baanlengte en baancurve speelt een rol. Niet enkel wat betreft de rietsterkte die er bij hoort maar ook het geluid dat je er mee kan produceren, de intonatie, articulatie enz.
Alto Selmer serie III; mondstuk s90-190
riet vandoren 2,5
Ligatuur François Louis