Author Topic: Op zoek naar een degelijke sax om mee te beginnen  (Read 3378 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Wausser

• Member
  • *
Op zoek naar een degelijke sax om mee te beginnen
« on: 17 July 2013, 17:19:40 »
Ik ben op zoek naar een degelijke sax om mee te beginnen, ik heb vroeger 8 jaar klarinet gespeeld in een harmonie, en wil daar uiteindelijk weer gaan spelen. Verder zou ik het ook in pop(band) verband willen gebruiken. Ik zou het liefst voor 2e hands gaan, mocht het uiteindelijk tegenvallen dan kan ik hem evt voor weinig verlies weer van de hand doen.

Nu heb ik wat research gedaan, en kwam ik uit op een yamaha yas 23/25, nu wil het dat er hier in de buurt(Twente) een 23 en een 25 te koop staan.
23:http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/blaasinstrumenten-saxofoons/m695761384-yamaha-yas-23.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
25:http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/blaasinstrumenten-saxofoons/m694602498-yamaha-yas25-saxofoon-te-koop.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Is er significant verschil tussen de twee? En is de 50 euro meer het waard om voor de 25 te gaan?

Verder sta ik open voor andere suggesties, mijn budget ligt rond de 400 euro.

Offline Peter

• Member
  • *
Re: Op zoek naar een degelijke sax om mee te beginnen
« Reply #1 on: 18 July 2013, 10:08:05 »
Als je toch in de harmonie wilt gaan spelen, waarom niet even contact met ze opnemen?
Die hebben vaak een goed studie instrument liggen en je bent dan vaak alleen je lidmaatschap kwijt en niet gelijk honderden euro's voor je eigen instrument. Ondertussen kan je lekker doorsparen om de voor jou perfecte sax te kopen op het moment dat je er aan toe bent.

En je moet met deze saxen het net treffen dat ze goed sluiten etc. Dus dan betaal je 300 euro en daar komt misschien nog een klap geld bij voor onderhoud. Daar heb je met een sax van de harmonie geen last van.

Offline Wausser

• Member
  • *
« Reply #2 on: 18 July 2013, 10:14:27 »
Hoi Peter,

De harmonie in kwestie heeft geen saxen meer, je moet dan een eigen instrument meenemen. Daarnaast zal ik daar ook niet direct beginnen(aangezien het toch een aantal jaar geleden is dat ik daadwerkelijk van een fatsoenlijk notenschrift heb gespeeld) en wil ik eerst kijken hoe het gaat en zoals ik in de OP aangaf, behouden dit soort 2e hands saxen vaak wel hun waarde denk ik.

Offline Peter

• Member
  • *
« Reply #3 on: 18 July 2013, 10:34:04 »
Dat is jammer. Bij ons was er wel een sax over en was het wel mogelijk om eerste een jaar te lessen voordat ik mee ging spelen met het opleidingsorkest.
Ik heb geen ervaring met deze twee saxen en weet ook het verschil niet tussen deze twee saxen. Ik heb zelf een Yamaha een tenor YTS-475 waar ik erg tevreden over ben.

Misschien dat huren een optie is met de mogelijkheid tot koop? Bij Harry Bakker verhuren ze alle instrumenten, dus ook 2de hands volgens mij. Zij hebben daar een YAS23 voor 699 euro. Wel iets meer geld, maar je kan het in ieder geval een paar maanden proberen en je hebt een insturment met garantie.

Anders even wachten op reacties van mensen die wel ervaring hebben met deze saxen. In ieder geval succes met het kiezen en veel plezier met spelen!