Author Topic: Tenor gescoord!  (Read 104918 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arn0

• Guest
Re: Tenor gescoord!
« Reply #15 on: 30 August 2013, 22:58:31 »
Wat ik persoonlijk een voordeel vind van metaal, is dat ze meestal slanker zijn. Je mond hoeft dan minder ver open (scheelt nu ook weer niet zo heel veel), en dat geeft mij meer controle over de klank.
Als er al klankverschil is tussen de materialen, is dat ver ondergeschikt aan het ontwerp.

Offline Jeroen Goedhart

• Member
  • *
« Reply #16 on: 31 August 2013, 00:10:24 »
heel veel plezier met je tenor Munkie!

p.s. over het onderwerp geen altisten meer in de jazz ben ik het niet mee eens.
Zoek maar eens op " Bruut "
Maarten Hogenhuis op alt. Daar word ik wel even stil van.

Offline munkie

• Member
  • *
« Reply #17 on: 31 August 2013, 12:51:17 »
Ik heb een paar proeflesjes gehad bij een leraar die juist zijn Selmer tenor te koop aanbiedt op MP, hij gaat helemaal over op de alt. Hij wou beweren dat het tegenwoordig allemaal alt is wat de klok slaat, Ben Herman en diverse jonge talenten in NL. Dat vraag ik me af, OK in de funk/fusion electrische bands snijdt de alt er beter doorheen natuurlijk.

Ik was de tenor een paar dagen kwijt voor de onderhoudsbeurt. Dus weer op de alt aan de gang. Heeft toch ook wel weer wat. Valt me op een gegeven moment de hele Cis klep plus asje uit de toeter! Ik in paniek. De  volgende dag maar weer naar de lokale repairman. Bleek het asje losgetrild te zijn tijdens transport. Hij heeft het weer vastgezet met aan beide kant wat lak om te fixeren. Kwetsbaar ding hoor zo'n toeter!  ???

Offline munkie

• Member
  • *
« Reply #18 on: 05 September 2013, 17:16:24 »
Vandaag een Otto Link STM 6 mondstuk binnen gekregen, van MP uiteraard. Meteen proberen natuurlijk, met een La Voz MS riet. Ik blaas er zo mee weg, no problemo!  8)

Soundclipje, met fouten en al, uit het bolle hoofd:

https://soundcloud.com/munkienl/jupiter-tenor-sax-otto-link

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #19 on: 17 September 2013, 07:39:01 »
Klopt, al zullen de externe maten wel van invloed zijn op je mondstand (en dus ook de klank)

Offline munkie

• Member
  • *
« Reply #20 on: 17 September 2013, 11:27:52 »
Mondstukken en rieten, eindeloos verhaal, waar ben ik aan begonnen.... Ik speel nu met een La Voz medium soft riet, misschien alweer te dun. Medium is weer te dik, dat blaast te zwaar. Ik zou misschien nog wel een hard rubber mondstuk erbij willen voor de Getz sound.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #21 on: 17 October 2013, 20:18:09 »
Op een metalen link kan je ook op een Getz geluid oefenen.
Neem er de tijd voor, net zo een eindeloos verhaal als dat van de rieten en mondstukken.

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #22 on: 17 October 2013, 20:31:10 »
Maar een stuk goedkoper...

Speel maar eens mee met Getz, je zal merken dat je automatisch richting zijn klank gaat sturen..

Offline munkie

• Member
  • *
« Reply #23 on: 17 October 2013, 20:36:37 »
Klopt. Vandaag weer even op de tenor geblazen met de metalen STM. Blaast toch wel makkelijker aan dan de eboniet OL. Die heeft ook een wat grotere tipopening, 7 ipv 6. Lekker R&B scheuren met wat YT clipjes mee. En dan Chet Baker erop, YT stuurt je van hot naar her  ;) En dan kan zacht blazen ook wel. Zoals je merkt ben ik nog zoekende maar het gaat op de tenor al heel lekker al zeg ik het zelf.

Op de alt blijft het hard werken, ik heb laatst een Meyer 6 gehaald daarvoor. Een vriend heeft de alt een uur lang bekeken met een lampje maar hij kon nix vinden. In een bekende zaak waar ik het mondstuk kocht beweerde de verkoper dat mijn ouwe Jupiter alt lekte. Tja ik ben al 1,5 jaar bezig met dat ding, 3X naar een reparateur gebracht  ???

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #24 on: 17 October 2013, 20:43:31 »
Lekkende nek tenon, lek in de aansluiting van de verschillende body delen...
Of... Gisklep met speling in de as, lijkt goed te sluiten maar doet dat niet als je de Gis mbv de link van onderste kleppen sluit..
Er kan zoveel aan schelen

Welke reparateur, als ik dat mag vragen...

Offline munkie

• Member
  • *
« Reply #25 on: 17 October 2013, 20:53:57 »
Sorry maar ik noem geen namen. Ik ben nog maar 1,5 jaar bezig. Het is toch wel complexe materie met de sax en de 1 zegt dit de ander zegt dat. Koop dan een Selmer zeg je of een top Yamaha. Ja geld lost alles op maar dat heb ik dus niet veel. Na 33 jaar op de gitaar kan ik zo een gitaartje van 70 euro van MP halen, beetje opknappen en dan doe ik er zo een optreden mee.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #26 on: 17 October 2013, 21:13:13 »
Goede houding...

Arn0

• Guest
« Reply #27 on: 17 October 2013, 22:07:08 »
Waar woon je? Is er niemand in je buurt die onbevooroordeeld even op die alt kan toeteren?
Ik wil hem best even testen, en ik heb toevallig niets tegen Jupiter saxen ;) Oké, ik ben misschien bevooroordeeld in het voordeel van Jupiter, haha.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #28 on: 18 October 2013, 13:44:44 »
Gezien de geschiedenis van reparaties is iets aan de hand is met deze alt en het is een minder goed herkenbaar defect. Hij is lichtdicht, de volgende test is of hij ook rookdicht is.

Met sigarettenrook kan je de dichtheid testen:

plastic folie over de beker
folie ondersteunen met een bierviltje
bierviltje op de beker met tape vastmaken
geen mondstuk wel hals
alle kleppen dicht
rook inblazen
kijken waar de rook eruit komt

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline munkie

• Member
  • *
« Reply #29 on: 18 October 2013, 19:06:40 »
Bedankt voor de reacties. Ik woon helaas nogal ver van de bewoonde wereld. Maar ik zal nog eens een second opinion ergens halen.

Die rook methode lijkt me niet zo fijn, ik rook zelf niet haha! De saxofonist waar ik het over had wel trouwens. Hij heeft 30 jaar ervaring en zegt dat ie sluit en goed speelt. Tja.