Author Topic: Sound  (Read 36351 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arn0

• Guest
Re: Sound
« Reply #30 on: 16 August 2013, 21:12:21 »
Ik heb ook even wat geprobeerd. Oké, ik ben geen Candy (en dat is misschien maar beter ook ;D ), maar ik geloof wel dat het een beetje in de buurt komt.

Geen equalizing, alleen een beetje galm toegevoegd.
Morgan Excalibur met vrij grote tip, Rico Jazz Select 2M.

Voor m'n gevoel zit het qua spelen een beetje tegen subtonen aan. Tanden zijn helemaal los van m'n onderlip, mondstuk niet ver in m'n mond.

https://app.box.com/s/twk16edxsq828pyq4t6t

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #31 on: 16 August 2013, 21:44:46 »
Wauw!  Dat klinkt goed zeg....petje af....dat verhaal met die subtonen moet ik echt eens uitzoeken....voor iets waar ik nog niet van gehoord hebt lijkt die techniek wel wat te bieden...    Jedi master....take me as tour aprentice.....
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Arn0

• Guest
« Reply #32 on: 17 August 2013, 08:47:05 »
Ik doe altijd maar wat, dus ik vind het wel lastig om uit te leggen. Bij subtonen verplaats je je onderlip wat meer naar de tip van het riet. De boventonen worden dan wat gedempt. Dit kun je natuurlijk in meer of mindere mate doen, om zo de klank te maken die je zoekt.

Het belangrijkste is volgens mij: gewoon een beetje aanklooien op een ontspannen manier. Je moet die klanken opzoeken. Speel met de stand van je mond, de grootte van je mondholte, je keel. Heb je het over lichte muziek, dan bestaat er geen foute manier; klinkt het goed, dan is het goed. In de klassiek(er)e hoek wordt veel te veel gehamerd op techniek. Dat is in die muziek ook wenselijk, maar in de lichte muziek is de techniek ondergeschikt aan de muzikale expressie. Wil je die eigen sound, dan moet je hem op je eigen manier maken. Nu ja, dan is mijn mening althans.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #33 on: 17 August 2013, 10:34:07 »
Ik hoor niets wat op subtone lijkt. als je sub wilt spelen: lip niet naar naar binnen over je tanden en je kin, je onderkaak dus naar achter trekken. Op die manier speel je sub, ook op een Selmer C* en een traditional riet. Niet een te licht riet want dat knijp je te snel dicht. Wil je dan een bepaald geluid of randje aan je geluid horen, ga dan op zoek naar het mondstuk wat dat kan leveren. Maar de techniek en het soort geluidblijft hetzelfde.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Arn0

• Guest
« Reply #34 on: 17 August 2013, 10:50:24 »
Het zijn zeker geen subtonen die ik speel, maar de techniek die ik gebruik lijkt een beetje op die van subtonen. Ik schreef: "Voor m'n gevoel zit het qua spelen een beetje tegen subtonen aan". Laten we zeggen dat de lipstand een beetje de kant van sub opgaat.
Het belangrijkste voor de sound waar het in dit topic om gaat is ontspanning.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #35 on: 17 August 2013, 12:08:15 »
Op youtube kun je ook veel tips vinden
Zoek maar eens op saxophone subtone

Arn0

• Guest
« Reply #36 on: 17 August 2013, 12:36:23 »
Op youtube kun je ook veel tips vinden
Zoek maar eens op saxophone subtone
Ben je al wat verder met de oefening? Heb je al een licht riet geprobeerd?

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #37 on: 17 August 2013, 15:01:52 »
Nee joh, totaal geen tijd voor gehad, zal nog wel even duren...

Arn0

• Guest
« Reply #38 on: 17 August 2013, 16:22:25 »
Oh ja, we hebben niet allemaal drie weken vakantie :P
Ik maandag ook niet meer :(

Arn0

• Guest
« Reply #39 on: 21 August 2013, 23:07:02 »
Ik heb Candy gevraagd welk riet/mondstuk ze speelt. Ben benieuwd of ik antwoord krijg op zo'n duffe vraag, haha :)

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #40 on: 21 August 2013, 23:55:02 »
Ik heb een mail naar haar management gestuurd, maar die zal wel in de bittenbak terecht zijn gekomen

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #41 on: 21 August 2013, 23:57:20 »
From her website:Currently a Lebayle Metal Jazz 8. Before that a Saxworks 7 (no longer produced)

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #42 on: 25 August 2013, 17:17:36 »

En zie hier een indicatief plaatje gemaakt met audition.
Natuurlijk speelt de microfoon en opnameapparatuur hier een grote rol, vandaar dat ik het plaatje bestempel als indicatief...
Het is wel leuk om de harmonische te zien...typerend is ook het verschil tussen in pieken rondom de 10Khz... en nee ik heb de lijnen niet verwisseld...

Offline Jeroen Goedhart

• Member
  • *
« Reply #43 on: 28 August 2013, 18:53:15 »
Emdee,

wat je zou kunnen proberen en wat ik zelf ook gedaan heb is met Fimo knutselen.
Dat is kneedmassa en babyvriendelijk.
Je kan met dit spul en een klein beetje huisvlijt zelf een baffle in je mondstuk maken. als het niet bevalt kan je die ook heel makkelijk weer verwijderen.  Het is eenvoudig te schuren, lakken, vijlen....wat je maar wil. Op die manier kan je erachter komen hoeveel baffle je nodig hebt om de sound van Candy te verwezenlijken.
Fimo kan je in de goede hobbyshops krijgen. Zover ik me kan herinneren kost het € 10.

Gewoon een beetje modeleren voorzichtig eruit halen en de baffle zelf bakken op 180 graden.

Het resultaat is verrassend te noemen. Ik heb dit een keer geprobeerd in een oud meyer tenor mondstuk. Stukken goedkoper dan een nieuw mondstuk te kopen.  ;)

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #44 on: 28 August 2013, 21:55:33 »
Ik heb recent wel eens wat gespeeld met boetseerklei van mijn dochter. Het is inderdaad ongelooflijk wat een dynamiek veranderingen hiermee haalbaar zijn. Dat spul waar jij het over hebt, krimpt of vergroot dat niet bij afbakken?