Alle begin is moeilijk

Started by tinkle, 17 September 2013, 14:34:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tinkle

Hai mensen,

Wil zomaar ff delen hoe het gaat met oefenen oefenen oefenen na een half jaar ploeteren op een nieuw soort instrument.
Nou ja, ploeteren...het gaat best lekker, maar wel met vallen en opstaan. Nog steeds zoekende naar de goede mondgrip maar de loopjes beginnen soms ook daadwerkelijk te lopen. Jammer dat het nog niet zo klinkt als dat ik zou willen dat het klinkt maar ik ben tot op heden al lang blij als de goede noot er ongeveer uit komt, ook al is dat meestal nog een droge noot zonder ziel.  ;D En in mijn enthousiasme wil ik wel eens verkeerd ademhalen waardoor mijn longinhoud toch weer net niet toereikend blijkt te zijn om het hele stuk lekker soepel uit te spelen. Zeker met hulp van cd gaat het allemaal soms nog net te snel. Maar we gaan zeker vooruit!
Wie herkent dit?
Sinds 29-12-2012: Selmer Reference 54 Hummingbird, Selmer C*, 3

the martin

Velen hebben dit al weer vergeten/verdrongen 8)
Maar reken er maar op dat wij dit allemaal zo hebben ervaren

TIP: Als de CD nog iets te snel is, download BestPractice..

gratis software waarmee je muziek kan vertragen zonder de toonhoogte te veranderen...
CD rippen, mp3 inlezen en gaan

DOORGAAN, vooral DOORGAAN

the martin

En dat het nog niet helemaal is wat het moet zijn...

Als het goed is blijft dat altijd (dan groei je namelijk)
Maar laat het geen frustratie worden, have fun

tinkle

Dank voor de tip over die muziekvertrager, die kan ik goed gebruiken.
En ik blijf heus wel doorgaan...ik vind het veel te leuk!!! De rest komt dan ook wel.

Windbuil

Koop vlug een ebo Meijer mondstukje (7 MM bijv.) Want u heeft een veel te mooie sax voor zo'n saaie C*. En ga de majeur drieklanken oefenen volgens de kwintencirkel (C, F, Bes...enz) uit het hoofd!!
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Alie

Zo herkenbaar, maar ook dit gaat voorbij...

drietenor

ABIM was de naam van mijn eerste groep
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

tinkle

drietenor

Ja, en verschrikkelijk leuk (36 jaar en 48 groepen later).

Coen

Ik ben ook dit jaar begonnen, zonder ooit een instrument bespeeld te hebben, en ja, je verhaal is absoluut herkenbaar. CD's gaan in het begin iets te snel, maar met stug volhouden kom je er wel. En het klinkt zeker nog niet zoals het zou moeten, maar ook weer niet slecht en er zit verbetering in. Na Nights in white satin ben ik nu bezig met Minnie the Moocher, en dat is weer een uitdaging door fis, cis en gis, een paar lastige grepenwisselingen en een stukje tempo blazen. Grappig is dat ik na alle cis'en in dit nummer spontaan cis speel in andere nummers waar dat c moet zijn. Maar dat gaat ook wel weer over. Zacht spelen gaat beter, en ik begin steeds beter op m'n ademsteun te letten.
Aardig bedoeld de tip over een Meijer mondstuk, maar ga als je wat koopt eerst proefblazen. Ik wacht tot begin volgend jaar, en dan ga ik uitgebreid proefblazen op o.a. Otto Link en Lebayle metalen mondstukken om te ervaren of dat wat voor mij is. Tot die tijd blaas ik op mijn Selmer C*. Veel blaasplezier!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

nessie

Quote from: Windbuil on 17 September 2013, 17:11:33
Koop vlug een ebo Meijer mondstukje (7 MM bijv.) Want u heeft een veel te mooie sax voor zo'n saaie C*.
Eh... er zijn ongetwijfeld mensen die doorgaans saaie tonen op een Selmer C*-mondstuk blazen, maar dat geldt zeker voor lang niet iedereen. Op zich is het een prima mondstuk. Ik speel er nu 5,5 jaar op...
Misschien dat een ander mondstuk beter bij tinkle past, maar voor relatieve beginners is het moeilijk om uit te vinden welke dat dan zou zijn. En 'vlug' een bepaald mondstukje kopen? Mmmm, nee, het uitzoeken van een ander mondstuk is typisch iets wat ik op mijn gemak zou doen...

tenorsaxman

Quote from: Windbuil link=topic=7724.msg77150#msg77150 date=
. En ga de majeur drieklanken oefenen volgens de kwintencirkel (C, F, Bes...enz) uit het hoofd!!
/quote]
En ga daar dan ook muziek mee maken ! Ik heb er een leuke les over op mijn site ,neem even een kijkje.. www.trinusdevries.nl

Juul

Heel herkenbaar inderdaad. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Mijn ervaring is af en toe een ander stuk spelen om later een van je oudere stukken nog eens opnieuw te proberen. Je zult dan merken dat het dan ineens veel gemakkelijker gaat. Ik had dit zelf met een stuk wat we een tijdje geleden met het orkest geoefend hebben. Een maand of twee niet  mee geoefend en ineens kwam het weer naar voren. De eerste keer lukte het meespelen amper, maar bij de hernieuwde poging bleek dat er toch het een en ander was blijven hangen. Meespelen ging ineens redelijk.

@Coen was jij toevallig op het sax event in Deventer laatst en heb je daar meegedaan aan de workshop ademhaling? Je verhaal komt me bekend voor.

Oh, en bedankt voor de tip van dat programmaatje. Ga hem zeker gebruiken.

drietenor

Van mijn eerste bebop standard heb ik op een bandrecorder een lus gemaakt met lage snelheiden die tig keer afgespeeld op dubbele snelheid om de timing goed te krijgen.

8) 8) 8)

Tripledad

Je speelt net zo lang als ik, en het is héél herkenbaar. Soms moeizaam, soms zelfs een stapje terug, maar uiteindelijk steeds weer vooruit. Stukkies waar je een paar weken terug nog op zat te zwoegen, lopen ineens best wel lekker. En tsja, als je dan je docent hoort, dan denk je; "waarom klinkt het bij  mij niet zo lekker". Maar, elke dag (behalve als ik niet thuis ben) pak ik mijn sax en ga heerlijk aan het spelen.
"Experience is what you get, when you don't get what you wanted"

YTS275 Selmer Solist C*, <del>Vandoren traditional 3</del> Vandoren ZZ 3,5