Author Topic: Tijd voor een nieuw mondstuk?  (Read 5759 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SaxKlaas

• Die jongen met die saxofoon
  • Member
  • *
  • Kettingzaag geluid zorgt voor leven in de tent.
Tijd voor een nieuw mondstuk?
« on: 15 October 2013, 19:10:56 »
Dag mensen,

Ik speel nou al een tijdje op mijn Yanagisawa mondstuk (voor beginnelingen).
Een jaar om precies te zijn.
De technieken had ik al vanwege het fluitspelen.
Is het al tijd om een nieuw mondstuk te nemen?

Groetjes,

Klaas Groenewold
King Cleveland Altosax '63, Yamaha 211 Flute '04

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: Tijd voor een nieuw mondstuk?
« Reply #1 on: 15 October 2013, 19:19:21 »
Ja hoor.
Voor altsax een ebo Meijer tip 7 small chamber medium facing.
Voor tenorsax een ebo Otto Link tip 6*
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #2 on: 15 October 2013, 19:24:32 »
Hoi Klaas, je zult ongetwijfeld gaan merken dat er diverse meningen zijn. Zo ben ik op dit forum al tegengekomen dat je al veel te lang op je beginners mondstuk speelt, waar een ander van mening zal zijn dat je door moet spelen op je huidige mondstuk.
Voor mij speelt hetzelfde: dit jaar begonnen met een standaard Selmer C* mondstuk, en ik heb mezelf na het zien van de diverse meningen een jaar gegeven voor ik ga kijken of ik naar metaal kan overstappen.
Ik hoop op het Deventer saxevent wat mondstukken uit te kunnen proberen, en wil in januari echt op zoek.
Heb je les: overleg met je docent, en ga verder op je gevoel af. Bedenk wel wat voor muziek je wilt maken, dat is van grote invloed op je keuze. Ik denk aan blues, rock, pop, en ga eerst eens testen met Lebayle en Otto Link.
Succes!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline SaxKlaas

• Member
  • *
« Reply #3 on: 15 October 2013, 19:59:42 »
Hoi Windbuil en Coen, @Windbuil die zal ik zeker even op zoeken! Bedankt!
Coen, bedankt voor je bericht! Ik zal ook met mijn vader op het Deventer Saxevent zijn (ik woon trouwens in Deventer).
Ik speel voornamelijk Jazz, geen pop.
Het gevoel heb ik namelijk dat ik een erg scherp pop geluid heb, terwijl ik op zo'n mooie oude King Cleveland speel.
Ik leer saxofoon spelen van mijn vader, maar heb uiteraard ook een paar lessen gehad van Arjen van El, klikt misschien bekend in de oren.
Sowieso gaat ik het nog met mijn pa overleggen. Bedankt voor jullie antwoorden!

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #4 on: 15 October 2013, 22:16:22 »
Scherp geluid? Op alt? Probeer dan een Meijer 7, medium chamber, medium facing.

Zoot

• Guest
« Reply #5 on: 15 October 2013, 23:45:03 »
    hij wil van het scherpe geluid af.........   of eh eh,....  schot voor open doel?    ???   :-[   :-X

Offline SaxKlaas

• Member
  • *
« Reply #6 on: 16 October 2013, 06:58:06 »
Zal ik ook zeker even naar kijken, dankjewel!

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #7 on: 16 October 2013, 07:34:26 »
Ik vind het geweldig....
We hebben geen idee waar saxklaas naar toe wil met zijn geluid  8)

Ik zou voor een Theo Wanne gaan... Gaia of zo

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 16 October 2013, 11:02:53 »
Jongens, denk eens na! Klaas is 15 jaar, heeft lang fluit gespeeld wat de overstap naar saxofoon heel erg lastig maakt in het begin. Speelt klarinet wat ook weer een andere embouchure vergt, en nu willen jullie hem op de meest verschrikkelijke mondstukken hebben....meijer 7? Ja, dan kom je in dit geval wel van je scherpe geluid af....

Voordat iemand blindelings advies over gaat nemen.....laat je adviseren door iemand die er verstand van heeft en die jou kent in je spelen.  Niemand kan van een afstand dat beoordelen. Om een voorbeeld te geven, mijn docent speelt 35 jaar, ong gemiddeld 30 uur per week en speelt op C*, meijer 6 en otto link 5*.

neem vooral les van een saxofonist, niet een klarinetist en zeker niet van een fluitist. Het is allemaal niet uitwisselbaar.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #9 on: 16 October 2013, 13:32:56 »
Dag mensen,

Groetjes,

Klaas Groenewold

Pieter haalt meer uit de oproep van Klaas dan ik. Knap hoor.
Waar de docent van Pieter op speelt, is niet terzake.
Evenmin terzake is, dat mijn docent op een Guardala en op een Meijer 8 speelt met LaVoz med.hard rieten.
Of Pieter met verstand van zake adviseert, ga ik betwijfelen getuige zijn uitspraak:
.....en nu willen jullie hem op de meest verschrikkelijke mondstukken hebben....meijer 7?

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #10 on: 16 October 2013, 13:52:02 »
Hoi Windbuil en Coen, @Windbuil die zal ik zeker even op zoeken! Bedankt!
Coen, bedankt voor je bericht! Ik zal ook met mijn vader op het Deventer Saxevent zijn (ik woon trouwens in Deventer).
Ik speel voornamelijk Jazz, geen pop.
Het gevoel heb ik namelijk dat ik een erg scherp pop geluid heb, terwijl ik op zo'n mooie oude King Cleveland speel.
Ik leer saxofoon spelen van mijn vader, maar heb uiteraard ook een paar lessen gehad van Arjen van El, klikt misschien bekend in de oren.
Sowieso gaat ik het nog met mijn pa overleggen. Bedankt voor jullie antwoorden!

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #11 on: 16 October 2013, 14:09:40 »
Dag mensen,

Groetjes,

Klaas Groenewold

Pieter haalt meer uit de oproep van Klaas dan ik. Knap hoor.
Waar de docent van Pieter op speelt, is niet terzake.
Evenmin terzake is, dat mijn docent op een Guardala en op een Meijer 8 speelt met LaVoz med.hard rieten.
Of Pieter met verstand van zake adviseert, ga ik betwijfelen getuige zijn uitspraak:
.....en nu willen jullie hem op de meest verschrikkelijke mondstukken hebben....meijer 7?

Ja, dat is het hem nu net! Het laat zien dat je vanaf een afstand niet kunt adviseren welk mondstuk en zeker niet welke maat mondstuk voor iemand geschikt is. Wat je absoluut wel kunt zeggen is dat iemand die van fluit afkomt, erg gebaat is bij een mondstuk waarbij hij weinig moeite hoeft te doen om klank te produceren, let wel klank zonder lucht erbij! Dit lijkt dan allemaal veel te klein en de rieten al snel te licht, maar zij moeten hier toch mee door gaan omdat ze vanwege het fluitspelen een veel te strakke embouchure hebben en ze moeten leren die te ontspannen. De kans dat iemand zijn embouchure verpest door van een weinig weerstand biedend mondstuk, met een onontwikkelde embouchure over te stappen naar een meijer 7 is megagroot. In dat opzicht is dat mondstuk inderdaad verschrikkelijk.

En ja....ik heb er verstand van!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #12 on: 16 October 2013, 14:30:59 »
Wacht effe Pieter. U gaat te kort door de bocht. Klaas blaast een jaar altsax (ga ik van uit) op een Yamaha mondstuk (5C waarschijnlijk). Hij komt dus niet zomaar blanco van een fluit. Las ik nou dat Klaas ook clarinet-ervaring heeft? Dus met mondkringspier -training zal hij dan ook wel in aanraking gekomen zijn.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #13 on: 16 October 2013, 14:57:36 »
Een embouchure ontwikkeld zich niet in een jaar, verandert ook niet in een jaar, leer ke ook niet af in een jaar tijd. Een jaar is gewoon heel erg kort. Je merkt echt wel vooruitgang in dat jaar, maar dan ben je nog lang niet zover dat je probleemloos kunt wisselen tussen verschillende instrumenten en/of mondstukken.Het is voor iedereen verschillend, maar blijf gewoon de eerste vijf jaar op 1 mondstuk spelen totdat eenen ander gestabiliseerd is. Kies een makkelijk spelend mondstuk, en dat hoeft echt geen C* te zijn, zodat je alle aandacht aan het spelen kunt geven en de techniek van het spelen. Het voordeel van een c* is overigens wel dat je alle muziekstijlen op kunt spelen en vooral dat je het daarop zelf moet doen zodat je ook bewust een jazzklank kunt maken zonder dat je het mondstuk voor je laat werken. Later kun je dan voor een jazzmondstuk kiezen. Je  kunt dan wel dat geluid aan en uitzetten en bewuste keuzes maken in de klank die je op een bep moment wilt hebben. Veel mensen klinken jazzy omdat ze niet anders kunnen en eigenlijk met een verkeerde embouchure blazen.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #14 on: 16 October 2013, 15:35:54 »
Hij speelt trouwens een "Yanagisawa mondstuk (voor beginnelingen)"