Author Topic: aanschaf tenor yanagisawa  (Read 7697 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Nikkian

• Member
  • *
aanschaf tenor yanagisawa
« on: 01 December 2013, 14:48:46 »
Nu ik me heb voorgesteld, barst ik meteen maar los met mijn vragen over de tenorsax die ik wil gaan kopen.  8)

Heb om te beginnen een vergelijkend prijsonderzoekje gedaan, en me verbaasd over de verschillen die daar uit kwamen rollen voor ogenschijnlijk steeds hetzelfde type. Zo koop je een T901 al voor 2298, maar zie ik voor hetzelfde instrument ook 2992 euro gevraagd worden.
Daarnaast zie ik nog de types T902, T991 en T992 veelal voorbijkomen. Ook bij die types telkens zo'n 600 euro verschil tussen goedkoopste en duurste aanbieders.
(Aanbieders die overigens allen positief beoordeeld worden hier op het forum)

Kan iemand aangeven wat de verschillen zijn tussen die types?

Offline Coen

• Member
  • *
Re: aanschaf tenor yanagisawa
« Reply #1 on: 01 December 2013, 19:35:49 »
Prima keus Yana!
De T901 en T902 zijn identiek, hetzelfde geldt voor de T991 en T992. Alleen zijn de T9x2 modellen brons, waardoor ze wat vetter klinken. De bronzen modellen zijn duurder.
De T90x modellen zijn bedoeld voor de amateur, de T99x voor de pro.
Op Marktplaats wordt een T901 aangeboden voor €1450,  ziet er goed uit!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #2 on: 02 December 2013, 14:35:41 »
schroom niet om een 901 of 991 te kopen als deze ook gewoon goed klinkt als je vergelijkt met een 9x2. Je kunt ook saxofoons krijgen met een body van 100% zilver. Die zijn nog veel duurder, maar of ze dan ook beter zijn..... Het zijn soms ook verkooptruukjes, of het is voor de liefhebber.
Gewoon proberen vooral, en niet blind staren op een duurder model of een duurder materiaal m.i. (neemt niet weg dat ik de t992 die ik een keer probeerde erg mooi vond qua klank en uiterlijk!)

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #3 on: 02 December 2013, 15:56:39 »
Sla vooral de T880 niet over in de zoektocht.

Over de  invloed of niet op het geluid door het materaal waarvan een sax is gebouwd, is een lange gedachten uitwisseling geweest op de draad met RSR (of was het nou SRS?). Al in de 19de eeuw wist men dat bouwmateriaal invloed heeft (vetter?) het geluid. 

De link: http://www.saxforum.nl/forum/tenor-184/rsr-tenor/msg74442/#msg74442
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #5 on: 02 December 2013, 21:03:24 »

Al in de 19de eeuw wist men dat bouwmateriaal invloed heeft (vetter?) het geluid.
in reactie #3 moet natuurlijk zijn:  Al in de 19de eeuw wist men dat bouwmateriaal géén invloed heeft (vetter?) het geluid. 

KoenD

• Guest
« Reply #6 on: 02 December 2013, 21:20:28 »
Een paar weken geleden heb ik een T992 uitvoerig getest. Als Mark VI speler was ik behoorlijk onder de indruk.
De 901 is de goudlak versie
De 902 is de bronzen versie van de 901
De 991 is de 901 MAAR met een degelijkere applicatuur, underslung octaafklep EN metalen resonators op de polsters (en nog wat kleinere verschillen)
De 992 is de bronzen versie van de 991
Welke Yana je ook koopt, je zal tevreden zijn.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #7 on: 02 December 2013, 23:50:06 »
Al in de 19de eeuw wist men dat bouwmateriaal géén invloed heeft (vetter?) het geluid. 

Toch klinkt een saxofoon gemaakt van leer niet lekker

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #8 on: 03 December 2013, 08:01:29 »
op youtube is ook een filmpje te vinden van een houten sax ook deze klinkt weer anders...
Selmer Performing Artist

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #9 on: 03 December 2013, 08:26:41 »
Eens met Koen over de verschillen en de constatering dat je met elk van de 4 genoemde Yana's goed zit. En ook aan genoemde T880 zou je een goede hebben, en ik moet zeggen dat ik over mijn oude T800 uit 1984 zeer tevreden ben. Maar dat is dan ook een exacte kopie van de Selmers uit die tijd, zo heb ik me laten vertellen. Van Gorp heeft er één liggen.
Ik moet alleen wel glimlachen bij de 'degelijkere applicatuur' van de 991 (en 991). Dat klopt, maar het zou de indruk kunnen wekken dat de applicatuur van de 901 en 902 niet zo degelijk is, maar niets is minder waar.
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #10 on: 03 December 2013, 09:41:46 »
M
Al in de 19de eeuw wist men dat bouwmateriaal géén invloed heeft (vetter?) het geluid. 

Toch klinkt een saxofoon gemaakt van leer niet lekker
Ervaringsdeskundigheid?

Van Polycarbonaat klinkt weer wel. (ervaringsdeskundigheid!)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #11 on: 03 December 2013, 23:01:31 »
Met een stuk leer op een rol een toeter gerold en mondstuk opgezet en op de langsnaad dichtgemaakt met ducktape.
Klinkt een stuk slechter dan een papieren toeter (ongeveer zelfde dikte material) van dezelfde vorm.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #12 on: 04 December 2013, 07:13:01 »
Hee guys... Moet dit nou in "elk" topic?

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #13 on: 04 December 2013, 10:02:07 »
Met een stuk leer op een rol een toeter gerold en mondstuk opgezet en op de langsnaad dichtgemaakt met ducktape.
Klinkt een stuk slechter dan een papieren toeter (ongeveer zelfde dikte materiaal) van dezelfde vorm.
@ Drietenor: Ervarindsdeskundigheid? ;) ;) ;)

@ The Martin. Van mij moet "dat" niet. Maar als beweert wordt dat brons voor een vetter geluid zorgt, of daaraan bijdraagt, wijs ik graag op de gedachtenuitwisseling in http://www.saxforum.nl/forum/tenor-184/rsr-tenor/msg74442/#msg74442:)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #14 on: 04 December 2013, 11:16:02 »
Op wijzen is geen probleem is zelfs uitstekend, maar dat er op door discuzeuren....