Author Topic: Nieuw mondstuk aangeschaft  (Read 6401 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Coen

• Member
  • *
Nieuw mondstuk aangeschaft
« on: 21 December 2013, 13:41:05 »
Vanmorgen flink wezen testen bij Harry Bakker.
Ebonieten OL, Brancher, Lebayle 6* en oorspronkelijk OL 5*.
De ebonieten OL viel me mee, maar was niet de sound die ik zocht. Die viel af.
De Brancher, wat een power, vond ik echter wat teveel, alsof hij met me op de loop ging. Viel dus ook af.
Op de Lebayle 6* kon ik lekker spelen met een La Voz medium soft riet, en idem op de OL 5*, alleen dan met een La Voz medium.
Toen die twee mondstukken overbleven heb ik er de OL 6* bijgevraagd. Daar moest ook weer medium soft op. Dat beviel beter dan de 5*, en geeft me meer doorgroeimogelijkheid.
Uiteindelijk ging het dus tussen de Lebayle 6* en OL 6*, die ik beide goed kon spelen met het medium soft riet.
Uitgebreid toonladders staan spelen, de lage bes, de hoge f, diverse nummers, en na enige twijfel in het begin 'welke vind ik nu lekkerder klinken?' overtuigd de knoop doorgehakt. De Lebayle is wat scherper, meer voor pop, de OL wat donkerder, ook meer geschikt voor blues, jazz, e.d. Kortom, wat meer allround, en die is het daarmee geworden.
Thuis er een plakker opgedaan en direct staan blazen, nou dat is nog een hele verbetering. Ik heb met plezier op m'n Selmer C* geblazen, maar nu voelt het alsof iemand de handrem heeft losgemaakt...  :)
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Nieuw mondstuk aangeschaft
« Reply #1 on: 21 December 2013, 20:13:42 »
Lekker he, die boost als je iets nieuws hebt.. Hou dat vast 8)

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #2 on: 22 December 2013, 01:45:00 »
De Lebayle is wat scherper, meer voor pop, de OL wat donkerder, ook meer geschikt voor blues, jazz, e.d. Kortom, wat meer allround.

uiteraard afhankelijk van het instrument en persoon. maar zelf blazend op een Lebayle komt `t inderdaad bekend voor. ik heb ook een OL 5 liggen, maar deze spreekt niet zo goed aan en zou ook minder bruikbaar voor mijn huidige muzikale genres oa coverbands pop/rock/soul.

maar mooi om te lezen hoe iemand zn keuze heeft kunnen maken. veel plezier!
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #3 on: 22 December 2013, 09:53:42 »
Het heeft ook echt even geduurd voordat ik de knoop kon doorhakken, want de Lebayle deed alles goed, het kwam neer op een nuance qua geluid. Aanspreken deden beide OL's en de Lebayle prima!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Arn0

• Guest
« Reply #4 on: 22 December 2013, 15:12:40 »
Het heeft ook echt even geduurd voordat ik de knoop kon doorhakken, want de Lebayle deed alles goed, het kwam neer op een nuance qua geluid. Aanspreken deden beide OL's en de Lebayle prima!

Het is ook geen keuze voor het leven natuurlijk ;)
Naarmate je toonvorming vordert, kun je ook leren hoe je een mondstuk moet temmen. Vooral de scherpere mondstukken moeten goed getemd worden, maar als dat eenmaal lukt kun je er meer klanken uithalen dan alleen maar scherp.
Ik heb bijvoorbeeld een Ponzol mondstuk. Als een beginner daar op speelt, klinkt het meestal schel en lelijk, maar als je hem goed onder controle hebt wordt de klank vet met een scherp randje.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #5 on: 22 December 2013, 15:34:07 »
Ja, ik moet nog heeeeeeel veeeeeeeeel leren! Maar daar heb ik wel heeeeeel veeeeeeeel lol aan  ;)

Arn0

• Guest
« Reply #6 on: 22 December 2013, 15:44:52 »
Nou, lol in het leren is natuurlijk het mooiste wat er is.
Ik denk dat je een goeie keuze gemaakt heb met je nieuwe mondstuk. Persoonlijk ben ik geen liefhebber van een braaf geluid op tenor, en daarmee dus niet echt fan van een C* (hij heeft zijn doel gediend, en nu: weg ermee! :P )
Als je nu toch nog eens de stoute schoenen aan wil trekken en wat vetters wilt proberen zo af en toe, dan kan ik je van harte een Rico Metalite aanbevelen. Die zijn spotgoedkoop en toch hartstikke goed.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #7 on: 22 December 2013, 17:42:58 »
Is idd geen geld voor die Rico's, alleen vrijwel niemand verkoopt ze. Tenminste, noch Harry Bakker, Saxpoint of de Saxofoonwinkel heeft ze op hun site staan. En ik wil hem wel proberen voor ik hem koop, al is hij maar rond de € 26,-.
Enig idee wie ze heeft liggen?

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #8 on: 22 December 2013, 17:59:56 »
Kan je ze niet uittesten via Thoman?
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Arn0

• Guest
« Reply #9 on: 22 December 2013, 19:11:00 »
Ik heb een M5 en een M7. Die zou je uit kunnen proberen.
Als ze in een envelop passen wegen de verzendkosten denk ik niet op tegen benzinekosten.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #10 on: 22 December 2013, 20:18:06 »
Waar woon je? (kan ook in een pb). Ik heb nl. geen benzinekosten, dankzij de baas...

Arn0

• Guest
« Reply #11 on: 22 December 2013, 21:45:46 »
Ik woon in Dordrecht.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #12 on: 23 December 2013, 09:14:32 »
Deze discussie heeft mij geïnspireerd om in mijn verzameling mondstukken te kijken.
Er zat een rico tussen, gekregen bij een van Hall tenor, helaas blijkt het voor een bariton te zijn.
Vandaag maar eens uitproberen.

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #13 on: 23 December 2013, 19:55:26 »
Is idd geen geld voor die Rico's, alleen vrijwel niemand verkoopt ze. Tenminste, noch Harry Bakker, Saxpoint of de Saxofoonwinkel heeft ze op hun site staan. En ik wil hem wel proberen voor ik hem koop, al is hij maar rond de € 26,-.
Enig idee wie ze heeft liggen?

www.rieten.nl

Heb er ook 1 gekocht voor mijn Holton tenor, maar nog geen tijd gehad om uit te proberen. Werd mij aangeraden in een saxshop in New York. Een dezer dagen hoop ik mijn eerste ervaring op te doen.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #14 on: 24 December 2013, 11:56:02 »
Het rare is dat de Rico mondstukken, ontworpen door niemand minder dan Arnold Brilhart, een goede prijs kwaliteit verhouding hebben, maar toch niet  populair zijn geworden.
Deels omdat mensen niet geloven in een goedkoop en goed mondstuk, deels omdat winkels er te weinig aan verdienen, in verhouding tot andere mondstukken en ze maar beperkt in het assortiment opnamen.
Dat Rico is begonnen aan de herintroductie komt mischien door de toegenomen verkoop van mondstukken via het internet.