Review "Big Band Highlights"

Started by Laatbloeier, 12 January 2014, 16:06:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Laatbloeier

Op aanraden van mijn docent heb ik het boek "Big Band Highlights" van Johan Plomp (uitgeverij De Haske) aangeschaft. Hierin vind je 8 nummers voor zowel alt- als tenorsaxofoon plus een CD. Dit boek is bij Broekmans & Van Poppel verkrijgbaar voor 18,95 euro (zie http://www.broekmans.com/NL/Bladmuziek/Product/40696/Plomp-J-Big-Band-Highlights). Het ISBN-nummer is 90-431-2232-7.

Hier mijn ervaringen met en mening over deze bladmuziek.

Pluspunten:

• Een leuke en gevarieerde verzameling stukken met een orkestbegeleiding die staat als een huis. Geen MIDI-sound maar een echt orkest dat er zin in had. Het stuk Quisper is mijn favoriet.
  • Op de CD aparte demo tracks met en play-along tracks zonder de solist. Je kunt dus eerst oefenen met iemand die voorspeelt en zodra je het stuk de baas bent zonder.
  • Een boek voor alt en tenor, dus mensen zoals ik die op beide instrumenten spelen betalen niet voor twee boeken met dezelfde CD.
  • Zeer goed leesbaar, geen gepriegel.
  • Bijna het hele bereik van de tenor komt aan bod. "You are the sunshine of my life" (samen met "Copcabana" het enige nummer dan niet door Plomp is gecomponerd) reikt van de lage C# tot de hoge E. Bovendien allerlei syncopen, dus er valt wat te leren. Het tempo is normaal gezien goed bij te houden.

Verbeterpunten:

• Geen maatnummers, maar die kun je er natuurlijk zelf bij zetten.
  • Dit boek is ook beschikbaar voor andere instrumenten zoals dwarsfluit. Dat verklaart waarom op de CD allerlei solo-instrumenten worden gebruikt. Dat gaat soms niet goed: het stuk Twarlie bijvoorbeeld lijkt wel geschreven te zijn voor dwarsfluit en wordt daar ook mee gespeeld. Op de sax is het bepaald geen topper.
  • Negentien Euro voor 8 nummers vind ik in vergelijking tot andere boeken prijzig.

Al met al een leuk en leerzaam boek voor saxofonisten met een paar jaar ervaring.
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.