Author Topic: snelle loopjes  (Read 24098 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Em

• Member
  • *
snelle loopjes
« on: 23 January 2014, 09:36:57 »
Binnenkort concert, dirigent denkt dat wij een topkorps zijn en heeft me toch een programma samengesteld, pffff. Vlotte nummers met zo mogelijk nog vlottere loopjes er in, en laat dat nou net het probleem zijn, ik ben niet van de loopjes, kan ze thuis oefenen tot ik een ons weeg en met de repetitie vlieg ik er uit. Nummers van Phil Collins met loopjes, To Fight and Win met nog meer loopjes, La Primitiva, allemaal loopjes, krijgt het er al warm van. Hebben jullie tips?? En aangezien ik tegenwoordig nog het enige altsaxje ben (en 2,5 jaar geleden een sax in de handen kreeg) zie ik toch zooooo tegen dat concert op.

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: snelle loopjes
« Reply #1 on: 23 January 2014, 09:52:34 »
De manier waarop ik snelle loopjes in de vingers krijg, is door ze in een rustig tempo uit het hoofd te leren en dan het tempo opvoeren tot boven het concert-tempo. Vaak is tijdens de repetitie het inzet moment van het loopje het struikelpunt. Vraag de dirigent het orkest op een mooi punt vóór het loopje te laten beginnen (bijv. 4 maten) en dat een paar keer achter elkaar.
Struikel je steeds op het zelfde punt? Dan thuis, lezend op dat punt het loopje beginnen tot het goed gaat en dan steeds één of een paar noten uit het loopje ervoor plakken.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 23 January 2014, 09:55:46 »
eh,....   ik wist niet dat onze dirigent bij snabbelde hihi
tja, snelle loopjes blijft toch 3 x O.........    eerst heel rustig aan, tot de vingers het herkennen en dan steeds wat sneller.......  het helpt bij mij als ik de melodie (door en door) ken, de muziek "kan zingen" .....  en .... als het me ligt ( ik heb tot groot verdriet van de dirigent niet zoveel met marsen, nederlandstalig, duitse liedjes, gekke maatsoorten ( 6/8 en 7/8 en dat soort %$$# )
Eigenlijk speel ik het liefst thuis, zonder publiek de muziek waar ik helemaal in op kan gaan,.........   maar ja, met elkaar muziek maken is zo leuk....  maar ik wéét, ik ben de zwakste schakel    :P
(maar ik heb het geluk dat er momenteel 3 altsaxen zijn  ;)

sterkte en succes....  8)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 23 January 2014, 10:21:32 »
Altijd oefenen in een ritme...
Metronoom er bij, langzaam beginnen en pas sneller als die perfect loopt

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #4 on: 23 January 2014, 10:28:41 »
ZOOT wat dat betreft zouden wij prima samen kunnen spelen whahhaha. Duitse nummers (polka's) heb ik niks mee, sommige marsen zijn wel mooi maar niet alle en als er alla breve gespeeld moet worden heb ik een half uur nodig om er in te komen dat je dat ook gewoon in 2-en kan tellen whahah. En thuis denk ik, och, hij gaat eigenlijk best wel, maar ja....En langzaam loopjes instuderen, ik weet het en als het dan nog een loopje is, waarbij ik niet hoef te wisselen van 1 naar 2 handen spelen of ineens een octaafknop moet gebruiken of niet(bijv. G-e-b-e) dan gaat ie wel, maar pfff.....en de pest is gewoon dat ik nergens steun aan heb. Soms ineens, als mijn vingers ineens spontaan meewerken, dan gaat ie goed, maar met een nummer als To Fight and Win, dan kom ik er niet meer in. Maar goed, ik heb nog 2 maanden, zal ze hier maar eens flink vervelen in huis en zo af en toe mijn zoon mijn muziekstandaard afpakken. 

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #5 on: 23 January 2014, 11:31:09 »
Mijn docent heft me geleerd dat je loopjes het beste van achter naar voren kunt oefenen, niet in omgekeerder volgorde maar door steeds uit te breiden met de noot ervoor.
Begin met de laatste 2 noten en als je dit onder de knie hebt neem je de noot die ervoor staat erbij....enz.  totdat je het hele loopje onder de knie hebt..maak je een fout ga je steeds een stapje terug.
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #6 on: 23 January 2014, 13:44:20 »
en veel toonladders oefenen, als je ze thuis flink wil vervelen is er nix beter dan een uurtje doremifasolasido met een iets te hoge laatste do
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #7 on: 23 January 2014, 14:54:16 »
En nog beter om dat in zomer op de veranda te doen als de hele buurt buiten zit. :)

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #8 on: 23 January 2014, 16:31:45 »
Ik heb er een keer een stukje over geschreven met geluidsvoorbeelden en filmpjes erbij.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #9 on: 23 January 2014, 16:43:11 »
Musescore mooi progamma, hé?

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #10 on: 23 January 2014, 18:50:25 »
Vereenvoudig de snelle loopjes, belangrijker dan alle noten spelen is in de maat blijven en niet de weg kwijt te raken. Heb je bv een aantal maten zestiende noten, speelt dat van elke tel alleen de eerste noot. Markeer die noten zodat je ze makkelijk kunt lezen. Meestal spelen de klarinetten of fluiten dezelfde loopjes en hoor je echt niet dat jij die vereenvoudigd hebt. Dit is een gangbare manier om toch mee te kunnen. Je kunt dit met je dirigent overleggen en daar zal hij echt wel open voor staan.

Ga vooral niet tegen de klippen op oefenen, kijk hoever je kunt komen, maar ga niet forceren, dat gaat altijd ten koste van ademsteun en embouchure en als je dat maar vaak genoeg doet wen je daar aan en ben je belangrijkste basisvaardigheden ( meestal) voor altijd kwijt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #11 on: 23 January 2014, 20:49:54 »
JAN hee, ik had jou even niet gelinkt aan die website hihi, want die heb ik wel gelezen!! En het filmpje ook gezien.
PIETER weet je wat de pest is, wij hebben voornamelijk een koperbezetting dus helaas geen fluiten en klarinetten, maar vereenvoudigen is misschien wel een idee.
EMDEE das misschien wel een idee, elke keer een noot er bij pakken enne....een idee om in de zomer van mijn rust te genieten buiten, of de buren rust hebben, tjaaaa....shit happens whahahaha.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #12 on: 23 January 2014, 21:12:37 »
Nou gaat EMDEE met de eer strijken. Zie ook reactie 1.

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #13 on: 23 January 2014, 21:33:42 »
@windbuil de ere is geheel aan jou......ik had je eerste post iets te snel gelezen...

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #14 on: 23 January 2014, 22:12:47 »
We zullen de eer delen, stel ik voor EMDEE