Bladmuziek verdelen orkest

Started by Peter, 25 February 2014, 20:20:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peter

Hoe maken jullie bladmuziek beschikbaar voor de verschillende partijen in het orkest?

We zijn bezig om de muziekbibliotheek te digitaliseren en de nieuwe stukken worden gemaild. Maar volgens mij moet dat makkelijker kunnen, zodat iedereen zijn eigen partij zelf kan benaderen. Bijvoorbeeld via dropbox ofzo. Of zijn er programma's beschikbaar die dit makkelijker maken? Of heeft iemand nog andere tips om dit te regelen?

KoenD

Dropbox lijkt me inderdaad uitermate geschikt.  En voor de mensen die 'Forscore' op een iPad willen gebruiken ook, want daarin is Dropbox standaard ondersteund.

Penningh

Ik heb  een aantal jaren de muziekbibliotheek van een muziekvereniging beheerd.
Deze bibliotheek had ruim duizend nummers in de kasten, en daarbuiten op stapels, staan. Dit samen met ..tig kopieën.
Een van mijn werkzaamheden is geweest, met hulp van nog twee mensen, deze hele bibliotheek opschonen en controleren welke partijen ontbraken.
De orginele partij plus een kopie werd bewaard.
Ook van de nieuwe partijen werd dit zo gedaan en er werd geen muziek meer ingenomen.
Scheelt veel kastruimte en werk.
Gelijktijdig is geprobeerd om de muziek niet meer op papier te verstrekken maar digitaal.
Toen is ook bij de muziekuitgeverijen verzocht om nieuw te kopen stukken digitaal aan te leveren.
Nou, daar begonnen ze niet aan.
Helaas is het digitaal verstekken van muziek een mislukking geworden.
Het was niet doenlijk een ieder zijn eigen partij toe te zenden en werd geheel ingescand en de leden konden hun partij printen.
Wat gebeurde:
Mensen die normaliter een tweede of derde partij bliezen bleken andere partijen te printen omdat ze deze leuker vonden.
Een tenorblazer viel hiermee op omdat de dirigent een paar solomaten op tenor miste.
De reden, de baritonpartij was leuker en hij had die dus maar geprint.
Een bariblazer had stukken uit altopartijen opgenomen is zijn partij.
Vervolgens zijn we toen maar weer overgestapt op papieren uitreiking.
Ieder lid heeft een map in een bak met zijn naam, instrument en stem erop.
Muziekpapier wordt in deze mappen verdeeld.
Ook mijn huidige vereniging hanteert dit systeem.
Alle andere communicatie gebeurd wel digitaal.
O nee, toch niet, het verenigingsblad is nog op papier.
Waarom? Degene die het maakt wil dit erg graag uitdelen.
Uiteindelijk moet je blij zijn met mensen die dit soort taken doet en als ze het nou leuk vindt om het uit te delen.
Penningh.

Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

willemijn

haha, werkelijk?!?! Mensen die andere partijen gaan spelen omdat ze die leuker vinden? Hebben ze dan zelf de partij getransponeerd?
Misschien een aanwijzing om dan andere arrangementen te spelen, die voor iedereen interessant zijn om te spelen.

Naast mij in de bigband zit een tenorist die ook vaak wat andere noten doet om de boel een beetje op te leuken, maar hij heeft in ieder geval wel zijn eigen partij op de lessenaar staan.

Wij gebruiken google drive, elk instrument heeft zijn eigen mapje met daarin alle partijen. Heel handig als je een keer een invaller nodig hebt voor een optreden. Hoef je niets te regelen met klappers

MMonroe

Serieus, mensen die een andere partij printen omdat ze die leuker vinden? Bij ons gaat alles nog via papier omdat de meeste leden dat liever hebben. Ik scan zelf alles in, want ik sleep liever een ipad mee dan een hele map met muziek, teveel gedoe

Sent from my iPad using Tapatalk
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Penningh

Quote from: willemijn on 26 February 2014, 15:19:02
haha, werkelijk?!?! Mensen die andere partijen gaan spelen omdat ze die leuker vinden? Hebben ze dan zelf de partij getransponeerd?
Misschien een aanwijzing om dan andere arrangementen te spelen, die voor iedereen interessant zijn om te spelen.

Naast mij in de bigband zit een tenorist die ook vaak wat andere noten doet om de boel een beetje op te leuken, maar hij heeft in ieder geval wel zijn eigen partij op de lessenaar staan.

Toen ik nog regelmatig in combo's speelde wisselde we onderling ook wel van muziek en waren er er mensen die goed konden improviseren.
Een harmonieorkest is anders, ik zie het al gebeuren dat er iemand zomaar gaat improviseren tijdens een uitvoering.
De harmoniestukken zijn wisselend voor de secties meer of minder leuk om de doen.
Je kan het niet iedereen met ieder stuk naar de zin te maken.
Zelf heb ik eens in een stuk negen minuten zitten napikken maar daarnaast hadden we toen een stuk met een geweldige tenorsolo. (we bestonden toen 100 jaar en het napikstuk was uit de beginjaren)
Stukken hoeven niet te worden getransformeerd als het instrument in dezelfde toonsoort staat.
Een barisax en een alto staan beiden in es. de tenor en de bariton staan in bes.
Op het moment hebben we een wat zwakkere altsectie en de dirigent zet regelmatig een van onze twee bari's in ter ondersteuning. Deze blaast dan stukken mee uit de altpartij.
Hier wordt dan bewust voor gekozen en er vallen geen gaten in de uitvoering van een stuk.

JR

Quote from: MMonroe on 27 February 2014, 08:09:54
Serieus, mensen die een andere partij printen omdat ze die leuker vinden? Bij ons gaat alles nog via papier omdat de meeste leden dat liever hebben. Ik scan zelf alles in, want ik sleep liever een ipad mee dan een hele map met muziek, teveel gedoe

Op je foon kan ook : http://www.saxforum.nl/index.php?topic=7919.0
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

MMonroe

Klopt, maar dat vind ik te klein. Dan kan ik het niet goed lezen
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Pieter

Ik scan alle partijen in. Ik heb voor alle stukken een uniforme manier van opslaan. Stukken staan op volgnummer in een excellfile. Ik heb op mijn pc thuis, op een pc op de vereniging, op een usb stick en in dropbox precies dezelfde bestanden staan.
Map "bieb" met daarin map 1. Naam stuk, map 2. Naam stuk , enz...
Daar is weer een onderverdeling in mappen: 1. Partituur, 1. Partijen, 1. Slagwerk, 1. Overige partijen.
Dan heb ik ook nog alle muziek per instrument opgeslagen zodat ik in één keer bv alle eerste altsax partijen kan uitprinten. In dropbox is iedereen gelinked aan zijn eigen partij en niet meer.

Ik neem ook geen muziek in, ik heb een oude pc en printer bij de vereniging neergezet en hoef dus ook niet meer te zoeken naar een partij en ik hoef ook niks op te ruimen. De originele muziek blijft intact en wordt opgeruimd. Er wordt een kopie van elke partij gemaakt op a4 formaat en die scan ik per partij in.
De kopien bewaar ik in een aparte ladekast als enkelvoudige set. Ik deel nog steeds papieren kopien uit, indien nodig. Vaak hebben mensen zelf al hun partij uitgeprint, maar voor degene die daar bezwaar tegen hebben of niet de mogelijkheid, kan er dus altijd op de vereniging uitgeprint worden.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

JR

Quote from: JR on 27 February 2014, 16:27:15
Quote from: MMonroe on 27 February 2014, 08:09:54

Op je foon kan ook : http://www.saxforum.nl/index.php?topic=7919.0

'n 7 inch tablet past ook :)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Peter

Hee Pieter,
Dat klinkt in ieder geval zoals ik het ook een beetje in mijn hoofd had. Hoe regel je de toegang tot dropbox? Voor ieder instrument/speler een aparte map sharen?

willemijn

Quote from: Penningh on 26 February 2014, 10:08:05
Mensen die normaliter een tweede of derde partij bliezen bleken andere partijen te printen omdat ze deze leuker vonden.
Een tenorblazer viel hiermee op omdat de dirigent een paar solomaten op tenor miste.
De reden, de baritonpartij was leuker en hij had die dus maar geprint.

Ja, van dat combo snap ik, dat zijn ook vaak minder uitgeschreven stukken dan een arrangement voor een bigband of een harmonieorkest. Die bari-ondersteuning bij alten snap ik ook nog wel. Maar als tenorist stiekem een baritonpartij spelen in een harmonieorkest?

Ik heb zelf ook wel eens met de tenor een trombonepartij gespeeld in een ensemble omdat er te weinig trombones waren. Vond ik toch lastig, ook al had ik de hele partij zelf aangepast. Maar misschien kon deze tenorist wel heel goed transponeren.

Pieter

Quote from: Peter on 01 March 2014, 12:38:35
Hee Pieter,
Dat klinkt in ieder geval zoals ik het ook een beetje in mijn hoofd had. Hoe regel je de toegang tot dropbox? Voor ieder instrument/speler een aparte map sharen?

Precies.
De dirigent heeft toegang tot alles en de leden toegang tot hun eigen instrument.

Ik heb een bestand met alle stukken in hun eigen map, dus bv mappen die heten
  1. Lang zal ze leven.
  2. Er is er een jarig
In elke map bevindt zich een map met de namen 1.partituur, 1. partijen, 1. slagwerk, 1. overige partijen
Slagwerk doe ik apart omdat dat meerdere partijen zijn. in de map 1. partijen zitten alle normaal in het orkest voorkomende partijen, die noem ik dan bv
1. sax alt 1
1. sax alt 2
1.sax tenor
1. sax bariton
instrumenten in verschillende stemmingen sleutel:
1. bas Bb TC
1. bas Bb BC
1. bas Eb TC
1. bas Eb BC

dan heeft elke partij ook nog een eigen map met daarin alle partijen, er is dus bv een fluit 1 map, een fluit 2 map, en zo voor alle partijen.
Iedereen wordt uitgenodigd op zijn eigen partij, of meerdere wanneer dat nodig is.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Penningh

Ja, van dat combo snap ik, dat zijn ook vaak minder uitgeschreven stukken dan een arrangement voor een bigband of een harmonieorkest. Die bari-ondersteuning bij alten snap ik ook nog wel. Maar als tenorist stiekem een baritonpartij spelen in een harmonieorkest?

Ik heb zelf ook wel eens met de tenor een trombonepartij gespeeld in een ensemble omdat er te weinig trombones waren. Vond ik toch lastig, ook al had ik de hele partij zelf aangepast. Maar misschien kon deze tenorist wel heel goed transponeren.
[/quote]

Als je muziek koopt dan krijg je baritonpartijen aangeleverd in de G en Bas sleutel.
Trombone partijen in C, G en bas sleutel.
Er is weinig stransponatiekunde nodig om dit te blazen.
Ik herinner mij dat, toen ik een muziekbibliotheek aan het opschonen was, ik bastuba partijen tegen kwam met een bassleutel en een andere (vreemde)sleutel. Ik weet niet eens meer welke.

Em

Pfff, geweldig, een andere partij uit printen omdat die leuker is, nou dan weet ik wel dat de hoorniste naast mij spontaan heeeel bekende partijen gaat spelen, want die vindt die van mij leuker hihi. Maar even serieus, hier gebeurt het nog op de oude manier, gewoon uitdelen. Wel is alles gedigitaliseerd. Had eerder nog wel eens de keus tussen 1e en 2e partij maar ja, dat is niet meer. En tja, niet alles is leuk om te spelen helaas.....