Rieten bewaren!

Started by Daan, 02 May 2014, 13:07:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Daan

Rieten, een natuur product.

Iedereen kent het probleem wel als rietblazer. Je hebt een geweldige riet en waar laat je na het spelen dat riet? Berg je het op in een rietenhouder of plastic omhulsel wat er bij zat. Laat je het op je mondstuk zitten totdat je er niets meer mee kan?   ;)

Heb beide lange tijd gedaan. Ik deed mijn rieten altijd in een rietendoosje. Eerst in die oudere van Vandoren met die vochtstaafjes. Echter wanneer ik niet de mogelijkheid heb om mijn rieten af te spoelen dan maakte ik mijn riet droog en deed het dan in de houder. Na een tijdje kwam er simpelweg schimmel op mijn riet, nee dan ga ik er niet meer op spelen en kon ik het weggooien. Ook het vervangen van die vochtstaafjes had geen enkele nut. Hetzelfde probleem had ik mijn een nieuwere riethouder na verloop van tijd kon ik er niets tegen doen. Dus telkens een riet weggooien die zo goed speelde is ook zo zonde... Tegenwoordig zijn er wat geavanceerde systemen zoals de Vandoren Hygrocase en van Rico de zogenaamde Vitalizer control pack     ??? .

Vandoren Hygrocase

Hierbij worden de rieten in een doos bewaard waarbij de vochtigheidsgraad van te voren ingesteld kan worden. Op internet is te lezen dat de rieten het beste te bespelen zijn met een vochtigheid van tussen de 40 en 70% bewaard worden. Het probleem is dan nog steeds die schimmel en bacteriën wat dan door kan groeien, dit komt natuurlijk van onze speeksel af.  :-\

Rico Vitalizer control pack

Ook hierbij worden de rieten op de juiste vochtigheid gebracht. Deze pakjes zijn te krijgen met 58, 73 en 84%. Ook lijkt mij dat hier hetzelfde probleem ontstaat als bij de Vandoren Hygrocase.

Waar zou je het dan stoppen in een houder? Wanneer het riet opdroogt en het blijft op het mondstuk zitten dan krijgt de tip van die mooie plooien. Wat natuurlijk klote is om mee te spelen. Na het riet goed nat te maken met onze speeksel is het na een tijdje weer goed te bespelen. Echter er is natuurlijk nog een andere (goedkope!) oplossing. Namelijk de rieten bewaren in een glazen pot met een beetje wodka of Listerine.  Listerine is natuurlijk dat bekende mondwater en wodka, daar heeft iedereen wel eens een shotje van genomen... Beide zijn goed om die schimmel in je riet tegen te gaan.  Het idee is om dus een beetje wodka of listerine erin te doen van een paar millimeter. Je rieten kan je rechtop iets erboven zetten. Het ophogen kan je gewoon doen met plastic riethouders of een spons. Een ander gaf mij de tip om het op te hogen met van die steentjes of wat je ook in je aquarium neerlegt.

Reedjuvinate

Er is weer wat nieuws op de markt, de Reedjuvinate
Op hun site is natuurlijk veel te vinden of dit product. Ook staat er een stuk beschreven erover:klik hier!

Goede methode en oplossing om het zelf te proberen. Koop een glazen potje of gebruik je omgewassen pasta of pindakaaspot om het te proberen. Ik ben het een keer eerder tegen gekomen een lid op onze forum die gebruikte zo'n bellenblaaskokertje. Hierin deed ze het volledig met water en een beetje wodka. Nou heb ik het zelf geprobeerd en vind het niet fijn dat me rieten volledig nat blijven en ik denk dat dat ook niet nodig is het.

Concept: rieten opbergen waarbij de vochtigheid van het riet hetzelfde blijft en de bacteriën/schimmel tegen te gaan.

Pluspunten:
-   Rieten zijn gelijk goed te bespelen, vooral handig als je meerdere rietinstrumenten bespeeld tijdens het repeteren en/of optreden.
-   Geen gekreukelde/geplooide tip!
-   Riet schijnt langer te leven*
-   Goedkoop  ;D

*Doordat het riet niet telkens uitdroogt en weer nat wordt blijft het riet in dezelfde toestand. Schijnbaar blijft het riet hierdoor langer goed.

Minpunten:
-   Wodka, alcohol. Denk niet dat ouders dat willen voor hun kinderen**
-   Nauwkeuriger opbergen.

**Alternatief is Listerine

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik genoeg saxofonisten heb zien blazen op hun zwart gestippelde of  grijs gekleurde rieten  :-X . Listerine vind ik minder goed werken dan wodka, het lijkt erop dat er minder damp komt en Listerine plakt daarentegen ook een beetje. Het is een goedkope manier, glazen potje een paar eu. Klein flesje wodka en mocht het niet voor je werken dan kan je het altijd nog in je frisdrank erbij doen. Uiteraard ververs ik het beetje één keer per week.

Linker potje met Listerene, rechter potje met wodka.

Nou zijn er heel veel verschillende dingen op de markt en manier, wat zijn jullie meningen en ervaringen op dit gebied? Mocht je willen experimenteren met dit en je hebt al gestemd, dan kan je die bij deze poll wijzigen :) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

drietenor

Het doel is om de vezels die de elasticiteit geven aan het riet intakt te houden.
Het afbreken van vezels door schimmels stopt bij een luchtvochtigheid lager dan 60%, of door toevoeging van een fungicide.
De Rico 58% luchtvochtigheid revitalizer zou in theorie moeten werken, de hogere waarden geven kans op schimmelgroei.

Door het aantal microorganismen in de mond is een riet niet steriel na gebruik.
De foto's bij de reedjuvinate geven aan dat er relatief weinig microörganismen op een riet zitten.
Waarschijnlijk door licht bacteriedodende eigenschappen van riet.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Daan

Quote from: drietenor on 02 May 2014, 15:57:55
Het doel is om de vezels die de elasticiteit geven aan het riet intakt te houden.
Het afbreken van vezels door schimmels stopt bij een luchtvochtigheid lager dan 60%, of door toevoeging van een fungicide.
De Rico 58% luchtvochtigheid revitalizer zou in theorie moeten werken, de hogere waarden geven kans op schimmelgroei.

Door het aantal microorganismen in de mond is een riet niet steriel na gebruik.
De foto's bij de reedjuvinate geven aan dat er relatief weinig microörganismen op een riet zitten.
Waarschijnlijk door licht bacteriedodende eigenschappen van riet.

Wat lijkt jou de beste manier om je rieten op te bergen en het langste te kunnen bewaren?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

drietenor

Op de site van de reedjuvinate staat dat de stevigheid van rieten wordt aangetast door eiwitten van microörganismen. Als je kan voorkomen dat deze ontstaan door de groei van microörganismen te stoppen door een luchvochtigheid lager dan 60% of door alcohol dan is de volgende bron van aantasting die door de enzymen uit je eigen speeksel. Deze kan je deels wegspoelen met water, maar er blijft een rest over.

Opslag in zout lijkt mij niet handig en kan teveel uitdrogen.
Vezelsplitsende enzymen in speeksel hebben een optimale werking bij een PH van 6.8.
Dus door een druppel citroensap op het riet aan te brengen kan je de werking van dit enzym verminderen. Daarnaast kan je de bevochtigde rieten bewaren in de koelkast (geen diepvries).
Naast wat er tijdens opslag gebeurd gaat het riet ook achteruit door spelen.
Daar is niet zoveel aan te doen.

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810