Author Topic: Tenor: nieuw mondstuk & intonatie  (Read 5729 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline saxytenor

• Member
  • *
Tenor: nieuw mondstuk & intonatie
« on: 29 May 2014, 21:19:41 »
Onlangs heb ik een nieuw mondstuk voor mijn Selmer III tenorsax gekocht: een Vandoren Optimum TL3.
Na wel 8 jaar op een Selmer C* mondstuk gespeeld te hebben, is dat natuurlijk even wennen, maar ook een verademing: mijn toon is veel voller en tegelijkertijd helderder, zowel in het lage als hoge octaaf. Snelle nootjes gaan ook veel beter. Heel fijn dus!

Wat me wel opvalt, is dat de stemming van mijn tenor nu veranderd is. Was mijn sax met Selmer-mondstuk eerst op alle noten bijna loepzuiver, nu is 'ie veel te hoog: ik moet zeker 1 cm meer uit als ik met anderen samenspeel, dan met mijn Selmer C*. Ook noten, zoals de d2, e2 en e3, zijn nu veel hoger. Andere noten zijn daarentegen weer lager. Dat is wel even wennen/slikken voor iemand die in het orkest qua zuiverheid altijd, zonder uitzondering, goed zat. Ik speel nu dus maar veel met stemapparaat om mijn 'nieuwe  intonatie' beter te leren kennen.

Wat ik me afvraag: komt dit echt alleen door het mondstuk? Of juist doordat ik nog niet gewend ben aan mijn nieuwe mondstuk? Ik heb ergens gelezen dat je lippen zich qua spanning vormen naar je mondstuk en aangezien ik wel 8jaar op een Selmer C* gespeeld heb, zou dat een logische verklaring kunnen zijn.

En wat kan ik doen om mijn zuivere sax zo snel mogelijk weer 'zuiver' te krijgen? Veel spelen op mijn nieuwe mondstuk natuurlijk, maar hebben jullie wellicht nog andere tips?
[size=85]Altsax Selmer SA80 II
Tenorsax Selmer serie III[/size]

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
Re: Tenor: nieuw mondstuk & intonatie
« Reply #1 on: 29 May 2014, 23:04:20 »
Bij een overgang van mondstukken met een verschil in de grootte van de kamer kan je intonatieverschillen verwachten.
Aangezien zowel de optimum als de serie III hedendaagse ontwerpen zijn moet het mogelijk zijn om een goede intonatie te krijgen met deze combi. 
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 30 May 2014, 07:48:16 »
Het ene mondstuk moet ook verder op de kurk dan de andere om "stemmend" te zijn.
Hier is geen internationale standaard voor

KoenD

• Guest
« Reply #3 on: 30 May 2014, 19:53:11 »
De TL3 is qua veelzijdigheid een grote stap vooruit t.o.v. de C*.  De intonatie van de TL3 is veel flexibeler te sturen, wat in jouw geval (momenteel) als een nadeel wordt aanzien.  Geef het wat tijd, regelmatig met de tuner erbij. D2 en E2 zijn op elke sax aan de hoge kant.   Succes, komt goed.

Offline saxytenor

• Member
  • *
« Reply #4 on: 30 May 2014, 21:46:44 »
Bedankt allemaal!
De intonatie ligt dus echt aan het mondstuk, ik begon al bijna aan mezelf te twijfelen. ;) Fijn ook om te horen dat er geen internationale standaard is, dat wist ik natuurlijk wel, maar met zo'n nieuw mondstuk is het toch best wennen. Vandaag heb ik weer veel gespeeld, ook met stemapparaat, en ik weet al wat beter wat wel en niet te doen. Daarna nog een keer om te vergelijken het oude mondstuk erop gezet en het is inderdaad een enorm verschil in klank! En D2 en E2 waren hier ook wat te hoog. Komt wel goed dus!
Als ik gewend ben aan het mondstuk ga ik nog experimenteren met rieten. Ik heb het idee dat daar ook nog wel een betere combi te vinden moet zijn dan wat ik nu heb. Heerlijk uitproberen dus, erg leuk! :)
[size=85]Altsax Selmer SA80 II
Tenorsax Selmer serie III[/size]

Offline Marjolijn_W

• Blazer
« Reply #5 on: 17 November 2014, 11:48:55 »
wat ik me vooral afvraag.. hoe gaat het nu??
Ik ben onlangs na wat omzwevingen ook over op de tl3.. maar inderdaad bijna exact hetzelfde probleem.. intonatie is even wennen.. ook merk ik dat ik die ronde heldere toon zeker kan waarderen, maar in het orkest waar ik naast baritons zit, word ook een wat rondere klank meer gewaardeerd.. nu krijg ik dit na wat rietenwissels wat beter voor elkaar, maar vooral in de hoogte worden mijn tonen scherp.. is dat toch ook nog een kwestie van wennen??

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #6 on: 17 November 2014, 15:02:41 »
De optimum is inderdaad wat scherper in de hoge tonen dan de C*.
Ik gebruik hem om mijn alt niet te laten wegvallen tegen scherp koper.
Een leren rietbinder helpt een beetje om een rondere klank te krijgen.
Voor hele ronde klanken wordt het veel oefenen.

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810