Onlangs heb ik een nieuw mondstuk voor mijn Selmer III tenorsax gekocht: een Vandoren Optimum TL3.
Na wel 8 jaar op een Selmer C* mondstuk gespeeld te hebben, is dat natuurlijk even wennen, maar ook een verademing: mijn toon is veel voller en tegelijkertijd helderder, zowel in het lage als hoge octaaf. Snelle nootjes gaan ook veel beter. Heel fijn dus!
Wat me wel opvalt, is dat de stemming van mijn tenor nu veranderd is. Was mijn sax met Selmer-mondstuk eerst op alle noten bijna loepzuiver, nu is 'ie veel te hoog: ik moet zeker 1 cm meer uit als ik met anderen samenspeel, dan met mijn Selmer C*. Ook noten, zoals de d2, e2 en e3, zijn nu veel hoger. Andere noten zijn daarentegen weer lager. Dat is wel even wennen/slikken voor iemand die in het orkest qua zuiverheid altijd, zonder uitzondering, goed zat. Ik speel nu dus maar veel met stemapparaat om mijn 'nieuwe intonatie' beter te leren kennen.
Wat ik me afvraag: komt dit echt alleen door het mondstuk? Of juist doordat ik nog niet gewend ben aan mijn nieuwe mondstuk? Ik heb ergens gelezen dat je lippen zich qua spanning vormen naar je mondstuk en aangezien ik wel 8jaar op een Selmer C* gespeeld heb, zou dat een logische verklaring kunnen zijn.
En wat kan ik doen om mijn zuivere sax zo snel mogelijk weer 'zuiver' te krijgen? Veel spelen op mijn nieuwe mondstuk natuurlijk, maar hebben jullie wellicht nog andere tips?