Author Topic: Transponeren  (Read 15751 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
(No subject)
« Reply #15 on: 26 July 2007, 10:06:11 »
Quote from: "FB"
...de bedoeling van deze tabel is dat je een pianostuk leest.
daar staat een G, dan pak je een E op de sax.

Op een sax die Es gestemd is ja.
Heb je een sax in Bes gestemd moet je een A pakken.

Eigenlijk is het heel simpel. Toonsoort van het pianostuk wordt in Es + 3 kruizen en in Bes + 2 kruizen.
Voorbeeld: staat een stuk in C geschreven zit je voor Es 2 tonen lager + 3 kruizen. Is dus toonsoort van A.
Voor Bes zit je 1 toon hoger + 2 kruizen, dus toonsoort van D.
Even heel simpel gezegd.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #16 on: 26 July 2007, 10:16:16 »
..ja dat heb je, als je alleen maar alt speelt..
 :wink:

Offline Paul

  • Member
  • *
  • Posts: 266
  • Gender: Male
(No subject)
« Reply #17 on: 26 July 2007, 11:42:38 »
Leuk altijd .... dit onderwerp; ik zit te wachten op de baylonische spraakverwarring...... :-D
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline prodigy

  • Member
  • *
  • Posts: 127
(No subject)
« Reply #18 on: 26 July 2007, 11:56:52 »
ja, en wat als ik een tenor duet uit mijn studieboek wil transponeren naar dwarsfluit (=C) zodat ik samen een duet kan spelen zonder MIJN partij aan te passen :?:

Ik heb sibelius, maar die zet dan alle kruizen en mollen bij de individuele noten. Als ik de partij invoer met het knopje transponeren aan past die mijn partij aan, en dat wil ik nou juist niet. Wellicht moet ik hier een eigen topic voor openen...
yours Truly.
Prodigy

 [size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #19 on: 26 July 2007, 13:41:46 »
...in concert C mijn vriend, in concert C...
Suc6

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #20 on: 26 July 2007, 13:45:37 »
ai, ai ik heb een vintage sax van voor 1940..die is nou net weer niet 440Hz....wat nu?

Heb eens een oude piano gehad, stond een halve toon te laag. Pianostemmer durfde die halve toon niet omhoog te brengen, was bang dat de piano inelkaar zou klappen.
Heb je ook een probleem als je wilt samenspelen van een blaadje met noten in A 440 Hz concert C
 :wink:

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #21 on: 26 July 2007, 18:22:39 »
..bespeur ik iets van een ergernis? Heb alleen maar even gerageerd op wat replys.
Emma Goldman (My live ) staat in mijn boekenkast (jaren 70). Wat mij betreft had die reden om zich te ergeren.
 :cry:

Offline CBone

  • Member
  • *
  • Posts: 491
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #22 on: 26 July 2007, 19:55:47 »
Quote from: "zeerover"
En ik ben een nieuwkomer in de saxwereld, dus snap niet waarom het zo "moet" of gaat en vind het interessant om te lezen hoe ervaren saxspelers daar tegen aan kijken.

[verbazingsmodus]Waarschijnlijk zien saxspelers die alleen voor zichzelf spelen het probleem niet, maar als je met andere instrumenten samen speelt, lijkt het me toch knap onhandig om in andere noten te praten. [/verbazingmodus]


Juist niet, maar dat is een kwestie van wennen en even het kunstje leren. Over het algemeen wordt er gebruik gemaakt van de noot in "concert" oftewel klinkende notatie. Het is aan degene met het transponerende instrument, meestal een blazer dus, om te weten welke noot dat voor hem is.
Speel je met enkele altsaxen onderling dan gebruik je meestal gewoon de benaming van de geschreven noot uit de partij, maar in een band of combo of blazers-sectie is het wel zo makkelijk om de omzetting te kunnen maken. Ik toeter in C (trombone) en in Es en Bes, als we wat gaan jammen en iemand roept iets van "blues in F en 1 en 2 en 1,2,3,4, dan is het aan de blazer om te weten welke toonsoort hij nu nodig heeft voor het instrument dat hij/zij op dat moment in de hand heeft.
Als je daar spelende wijs mee aan de gang gaat lukt dit sneller dan je denkt en als je het jezelf anders aanleert ben je hoogstwaarschijnlijk de enige die afwijkt.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #23 on: 26 July 2007, 20:01:21 »
...als ik met anderen speel (bijvoorbeeld een jamsessie van boerenrock) dan vraag ik aan de keyboard/gitarist waar ze `in spelen`...dat is meestel in E of A of C... Dan vertaal ik dat naar mijn alt. Is er eens iemand die opeens zonodig in Bb of Fis moet gaan staan spelen, dan wordt het even tellen..Als saxspeler zul je er aan moeten wennen dat muziekanten op niet transponerende instrumenten NIET gaan omzetten (in hun gedachten/gesprek) naar jouw sax(noten). Zal ze de ballen schelen,dat jij dat moet doen. Zij zitten er (gelukkig maar,denken ze) niet mee.Jouw probleem...Praat je met saxofonisten die beide alt spelen (als voorbeeld) dan praat je gewoon in de notentaal van je sax. Praat je met een tenor,en jij bent alt, dan kom je er beide ook wel uit.
En..je leert altijd.
Kan in begin verwarrend zijn, maar het went snel.
Scheelt als je het toestenbord van een piano `voor de geest kan halen`

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #24 on: 26 July 2007, 20:23:45 »
@CBone..je was me net even voor zie ik..
 8)

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #25 on: 26 July 2007, 22:13:20 »
..je hebt toch echt een sax...en zult je `blokkades` even moeten opruimen. Maar misschien is een "C-melody" sax meer geschikt voor jou.

Offline CBone

  • Member
  • *
  • Posts: 491
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #26 on: 26 July 2007, 22:32:18 »
Quote from: "zeerover"
Ook vanuit het denken in akkoorden.
Als je een akkoordenschema hebt, en je wilt een maat met een F-akkoord eronder invullen met melodie, dan is het toch vooral belangrijk dat je weet waar je F-A-C en eventuele andere tonen die je erbij wilt gebruiken zitten?


Als je de noot kan transponeren dan gaat dat toch ook met de akkoorden. Een F wordt een G (in Bb), een F-akkoord wordt een G-akkoord. Leer je toonladders en akkoorden uit je hoofd en er is niets aan de hand. Desnoods schrijf je het getransponeerde akkoord ff snel uit bij de betreffende maten, is meteen een goede oefening.

Quote from: "zeerover"
Ik speelde al vier jaar en wist niet waar m'n a zat (of welke toon dan ook). Toen ik meer ging leren en daarvan ging balen, ben ik het gaan leren en da's uiteindelijk gelukt, maar achteraf had ik het liever direct geleerd. Dan had ik m'n instrument ook direct beter gesnapt en had ik direct meer kunnen leren van andere muzikanten met andere instrumenten. Toen ik alleen het cijferschrift las, kon ik alleen communiceren met harmonica-spelers en daar leer je veel minder van dan als je met alle muzikanten kunt communiceren.



Volgens mij geef je hier zelf al de oplossing, meten goed doen, transponeren dus. Muzikanten met niet transponerende instrumenten praten in concert-key, als jij dit meteen kan omzetten naar je eigen instrument heb je ook meteen een voorsprong. Je kan ze dan ook een beetje kietelen, als ze vragen wat voor noot je op je alt speelt zeg je gewoon "een A in es", kunnen ze zelf denken wat dat voor hun is (beetje plagen mag best, zeker bij gitaristen die een schijnbaar hopeloze voorkeur hebben om alleen in D-E en A te spelen) :-D we waren het in ieder geval eens. En idd, jezelf een pianoklavier voor kunnen stellen is een goede visuele hulp. Trombone spelen trouwens ook als je alt speelt. De F sleutel als G sleutel lezen en 3# optellen en klaar  8)

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Ellis11

  • Member
  • *
  • Posts: 73
(No subject)
« Reply #27 on: 27 July 2007, 09:22:14 »
Quote
ai, ai ik heb een vintage sax van voor 1940..die is nou net weer niet 440Hz....wat nu?


kleine correctie, concertpitch ligt al jaren op 442 Hz, maar dat doet eigenlijk niet terzake, is een intoneerbare afwijking. Reden: weet ik ook niet.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #28 on: 27 July 2007, 09:42:34 »
Correctie
Moderne concertpitch = 440

Maar sommige (meestal europeese klassieke orkesten) spelen nog in 442

Offline Ellis11

  • Member
  • *
  • Posts: 73
(No subject)
« Reply #29 on: 27 July 2007, 09:58:31 »
Quote from: "the martin"
Correctie
Moderne concertpitch = 440

Maar sommige (meestal europeese klassieke orkesten) spelen nog in 442


Ik zie dat je gelijk hebt. Loop achter....