En ik ben een nieuwkomer in de saxwereld, dus snap niet waarom het zo "moet" of gaat en vind het interessant om te lezen hoe ervaren saxspelers daar tegen aan kijken.
[verbazingsmodus]Waarschijnlijk zien saxspelers die alleen voor zichzelf spelen het probleem niet, maar als je met andere instrumenten samen speelt, lijkt het me toch knap onhandig om in andere noten te praten. [/verbazingmodus]
Juist niet, maar dat is een kwestie van wennen en even het kunstje leren. Over het algemeen wordt er gebruik gemaakt van de noot in "concert" oftewel klinkende notatie. Het is aan degene met het transponerende instrument, meestal een blazer dus, om te weten welke noot dat voor hem is.
Speel je met enkele altsaxen onderling dan gebruik je meestal gewoon de benaming van de geschreven noot uit de partij, maar in een band of combo of blazers-sectie is het wel zo makkelijk om de omzetting te kunnen maken. Ik toeter in C (trombone) en in Es en Bes, als we wat gaan jammen en iemand roept iets van "blues in F en 1 en 2 en 1,2,3,4, dan is het aan de blazer om te weten welke toonsoort hij nu nodig heeft voor het instrument dat hij/zij op dat moment in de hand heeft.
Als je daar spelende wijs mee aan de gang gaat lukt dit sneller dan je denkt en als je het jezelf anders aanleert ben je hoogstwaarschijnlijk de enige die afwijkt.