Main Menu

Transponeren

Started by Jannerd, 11 January 2006, 19:12:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jannerd

Ik heb een muziekstuk voor altsax en piano, maar ik wil het op mijn sopraan spelen. Het liefst zou ik de piano partij transponeren, maar hoe moet ik dat dan doen?
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Daan

Gewoon tellen, de noten enz. en dan schrijf je die op simpel. Als je geen zin hebt om te tellen dan kijk je maar ffies op internet zoals hier
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Pieter

Het lijkt mij toch het meest simpel om de saxpartij te transponeren. In welke toonsoort staat het en om welk stuk gaat het?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

the martin

Of je koopt een programma als Finale of Encore.
Neemt de partij over en laat het programmatje het moeilijke werk doen.

Pieter

Je moet ook wel even bekijken of het nog wel speelbaar blijft na transponeren. Veel kruizen of mollen hoeft geen probleem te zijn maar het kan wel zijn dat sommige stukjes motorisch heel lastig komen te liggen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Daan

Quote from: "the martin"Of je koopt een programma als Finale of Encore.

Zo moeilijk is dat niet :P , ik denk dat je gewoon te lui bent om dat te doen, aangezien je opmerking en het wel wat tijd kost.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Ben Rodenburg

gewoon een kwint omlaag.
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

the martin

Quote from: "Daan"
Quote from: "the martin"Of je koopt een programma als Finale of Encore.

Zo moeilijk is dat niet :P , ik denk dat je gewoon te lui bent om dat te doen, aangezien je opmerking en het wel wat tijd kost.

Watch it honey  :lol:
Weet je wel hoe lang het duurt om zo'n partij in te voeren  8)

Maar het is natuurlijk altijd handig om je partijen digitaal te hebben, op die manier kun je de partijen aanpassen zoals je wilt zonder steeds weer het zelfde werk te moeten doen.
Zo heb ik meerdere partijen omgezet van concertstemming naar tenor, alt en trombone.

En DAT scheelt een hoop werk.

CBone

Quote from: "the martin"Maar het is natuurlijk altijd handig om je partijen digitaal te hebben, op die manier kun je de partijen aanpassen zoals je wilt zonder steeds weer het zelfde werk te moeten doen.
Zo heb ik meerdere partijen omgezet van concertstemming naar tenor, alt en trombone.

En mocht je een paar goede midifiles aantreffen, is zo bewerkt voor jezelf of als arrangement, misschien niet meteen voor een hele bigband, maar voor een gezellige kapel.
(Kom uit het zuiden en het goede seizoen is aangebroken :lol: )

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

the martin

Quote from: "CBone"
Quote from: "the martin"Maar het is natuurlijk altijd handig om je partijen digitaal te hebben, op die manier kun je de partijen aanpassen zoals je wilt zonder steeds weer het zelfde werk te moeten doen.

En mocht je een paar goede midifiles aantreffen, is zo bewerkt voor jezelf of als arrangement, misschien niet meteen voor een hele bigband, maar voor een gezellige kapel.
(Kom uit het zuiden en het goede seizoen is aangebroken :lol: )

Yep, we hebben voor dit jaar alweer 25 optredens staan  8)

CBone

Heerlijk, ff lekker anders spelen. Wij spelen hoofdzakelijk met DE dagen zelf, maar dat zijn dan wel heeele lange dagen :lol:
Geweldig feestje.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

the martin

TIP: Je kan je eigen postings wijzigen. Druk gewoon op edit en pas aan/voeg toe wat je wil

FB

Op zich een aardig idee, hoewel ik niet aanraad om dit te gaan aanleren. Kan handig zijn, maar het is (mijn 2ct mening) verstandiger om gewoon te weten dat als je een Cis op de alt blaast dit een E is in piano/gitaar notatie.
Stel dat een mede saxofonist gaat vragen: speel eens een E?
Ga je dan een Cis op je sax blazen?
 :roll:
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com

Tony

Zie ik in je grepentabel nou goed dat b.v. een G als een E moet pakken?
De noten kloppen niet helemaal.

FB

...de bedoeling van deze tabel is dat je een pianostuk leest.
daar staat een G, dan pak je een E op de sax.
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com