Author Topic: het beste saxofoon idee van Nederland 2014  (Read 77514 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: het beste saxofoon idee van Nederland 2014
« Reply #90 on: 16 June 2015, 19:27:08 »
Jeemigtepeemig je houdt de spanning er goed in
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #91 on: 17 June 2015, 11:36:01 »
Dat valt mij ook een beetje tegen, het kost meer tijd om het materiaal met de juiste combinatie van elasticiteit en sterkte te vinden dan ik had gedacht.
Dat komt ook omdat het plastic voldoende moet zijn uitgehard om zeker te zijn dat het niet te bros is.
Pas na een maand ben ik er voldoende zeker van dat er geen verandering meer komt.
Metaal is helaas geen alternatief, het moet voldoende dik zijn om niet elastisch te zijn, waardoor de binder te zwaar wordt en het effect verloren gaat. De huidige prototypes zijn een paar gram.
Aan de andere kant heb ik geen haast en leer ik weer nieuwe dingen die ik in mijn spel kan gebruiken.
Bijvoorbeeld het verschil in klank van extreem zware (maatje 5) en lichte rieten (maatje 1 Rico Royal).
De saxofoon is een instrument met een onbeperkt aantal details die allemaal hun invloed hebben.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #92 on: 24 August 2015, 01:03:23 »
Na uitharden zijn ze de laatste rietbinders stevig genoeg.
Ze zijn geschikt voor reproductie.

Nu nog uitvinden in welke doos mijn fototoestel zit.

8) 8) 8)

Zoot

• Guest
« Reply #93 on: 24 August 2015, 11:56:17 »
Hou ze maar  :o even voor de monitor..... maak ik er snel ff een foto van......    :P

nog testers nodig?

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #94 on: 23 October 2015, 00:44:09 »
                                                                                 nieuw

En bij de Selmer saxophone academy dag op 18 oktober is de eerste foto gemaakt van de  rietbinder met de naam  ligatura aurora borealis znickelata, afgekort tot ligatura abz.
Een onverwachte premiere, niemand had het gezien.

Nu te zien in  de albums op de site van Selmer Nederland.
Het is de dertiende rij foto's, helemaal rechts.
Er is een zwarte rietbinder te zien op een zwart mondstuk met een wit plastic schroef aan de bovenkant.
Ik speel er al vier maanden op en het blijft in vorm.

De ligatura abz is een tienzijdige ring van zwarte plastic vlakken die het mondstuk nergens raakt.
Het riet ligt op twee richels. Met de nylon schroef zet je de ring vast op de bovenkant van het mondstuk.
De ring richt zich naar de stand van het riet op de tafel.

Doordat de ligatura abz mondstuk maar op een punt raakt is er een minimale invloed van op het mondstuk. Bijna alle andere rietbinders die dit ook doen zijn van metaal en hebben de neiging om in het mondstuk te krassen omdat ze niet erg stabiel staan. Ook deze rietbinder is niet erg stabiel en het vergt wat handigheid om hem af te stellen. Maar omdat het kontaktpunt nylon op rubber is komen er geen grote krassen in, wel hele kleintjes. Verder heeft het alle voordelen van dit type rietbinder.

Nu zou je de ring ook van metaal kunnen maken, maar dit heeft twee nadelen:
- het extra gewicht heeft invloed op het mondstuk
- als je de schroef te ver aandraait kan je het mondstuk kraken.
Bij de kunststofring ga je eerst de ring deformeren voordat deze kapot gaat, het mondstuk is sterker.

Mensen die hem willen bestellen kunnen dat via de berichten doen, de standaard prijs van alt tot bariton is 15 euro. Er is geen versie voor de sopraansaxofoon door de testen gekomen (niet mooi genoeg). Graag de hoogte van het mondstuk doorgeven, gemeten van de tafel tot de bovenkant waar ongeveer de schroef moet staan. Kleuren zijn mogelijk maar ik moet wel de pigmenten eerst aanschaffen.

Verder waren die dag de normale rietbinders het meest populair. Daarna kwam het Rovner leren bandje en daarna de Francois Lois absoluut. Nieuw was een macrame bandje van plastic draad. Nadere berichten volgen.

8) 8) 8)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #95 on: 02 November 2015, 23:39:19 »
Bij de sopraansax is de nieuwe rietbinder nu wel een verbetering ten opzichte van mijn normale rietbinder de BG metal tradition gelakt. Het kan een voortschrijdend inzicht in het gebruik van de ligatura abz zijn, of misschien is mijn sopraansaxofoonspel minder slecht geworden door dat ene dagje op het conservatorium in Utrecht.
De klank gaat bij mij meer naar het houtachtig en helder dan naar het donkere warme geluid.
Net als op de andere saxofoons zijn lage zachte noten makkelijker om te spelen en hebben ze minder bijgeluiden.

Volgens de lijst van verschillende soorten saxofoons moet ik er nog maar 62 soorten testen.

Op dezelfde manier te bestellen, zelfde prijs.

8) 8) 8)

ben ik er nu ook van overtuigd dat de nieuwe vorm van rietbinder goed werkt.
Het kan ook zijn dat mijn sopraan spel beter is geworden.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #96 on: 03 November 2015, 09:48:27 »
Vol verwachting klopt mijn hart. Want ik heb een Liga besteld.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #97 on: 03 November 2015, 14:18:38 »
De liga werd zojuist bezorgd. Vind ' em er niet uitzien!
Straks proberen.

Wordt vervolgd.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #98 on: 03 November 2015, 15:30:55 »
Spannend

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #99 on: 03 November 2015, 18:34:34 »
De Liga van Drietenor kocht ik voor een ebo Berg Larsen 110/0 M met daarop een BARI H riet voor baritonsaxofoon.
Het mondstuk wordt gebruikt op een goud gelakte Keilwerth SX90R uit1996.

De liga van Drietenor moet zich meten met een standaard/confectie messing rietbinder van onbekende herkomst.
De 3T liga is een 15mm brede kunsthars ring met een tienhoekige binnen- en buitenvorm.
De liga wordt met een kunststof schoef op de bovenkant van het mondstuk op de plaats gehouden. Op het vlakje in de liga tegenover de klemschroef zijn twee "railtjes" aangebracht, in de lengterichting van het mondstuk.

Over de afwerking berichtte ik eerder teleurgesteld. Maarrrrr........daar hebben 3T en ik al contact over gehad en afspraken over gemaakt.
De klemschroef staat niet recht boven het vlakje met de railtjes. De railtjes lopen in mijn liga niet evenwijdig. Dit, samen met de vorm van het BARI riet maken het op de plaats zetten en houden van het riet welhaast onmogelijk.
Met meer dan veel geduld lukte me het dan toch.

Naar mijn idee zit er wat meer hoog in het geluid zonder dat het onaangenaam scherp is en is het volume wat afgenomen.
Bijstemmen zal met deze liga vrijwel zeker leiden tot het opnieuw moeten plaatsen van het riet.

Later zal ik de 3T liga nog wat aan de tand voelen; misschien met een Fibracell riet of een BARI voor tsx.

Wordt vervolgd

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #100 on: 03 November 2015, 20:39:28 »
De mal voor deze rietbinder was scheefgetrokken waardoor de rails en schroef uit het lood zijn.
Natuurlijk wordt er een nieuwe gemaakt, als de mal gericht is, maar het uitharden duurt nog een maandje.

Meer hoge tonen, niet schel, bijstemmen is lastig (alleen mondstuk aanraken) en meer controle in het lage volume, dat klopt aardig.
Ik ben er inmiddels aan gewend en kan nog steeds over de trompetsectie heen gaan.

8) 8) 8)

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #101 on: 04 November 2015, 09:06:39 »
Met een normaal gevormd riet voor tenorsax is het riet goed te positioneren. Echter bij de lig die ik ontving bleken de rails ook nogeens ongelijk van hoogte. Daardoor werd het riet niet overal aangeraakt.
Verder stelde ik vast dat de aandrukschroef de diameterlijn niet volgt en dus naast het vlakje met de railtjes wijst.

Kort samenvattend: deze rietbinder is een mislukking; de 15 euro niet waard.

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
« Reply #102 on: 06 November 2015, 21:37:14 »
Ik neem aan dat je dit specifieke exemplaar bedoeld?

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #103 on: 06 November 2015, 22:43:45 »
Ik neem aan dat je dit specifieke exemplaar bedoeld?

Een juiste aanname. Toekomstige  exemplaren zijn nooit te beoordelen.

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
« Reply #104 on: 06 November 2015, 23:12:25 »
Toekomstige  exemplaren zijn nooit te beoordelen.
Dat begrijp ik. Maar gaat het je om de zaken die bij dit specifieke exemplaar niet helemaal oke waren, zoals dat er wat scheef en ongelijk was, of ben je van mening dat het concept op zich niet werkt?