Het 30 mm prototype van de nieuwe versie is gegoten.
Er passen mondstukken in van sopraan tot en met bariton.
Voor het passen meet ik nu de hoogte van het mondstuk 1 cm van de break af (verder van de tip weg).
Het sopraan mondstuk is een Zinner die op deze plaats 20 mm hoog is.
Dat ziet er in verhouding een beetje komisch uit, dus ik maak ook nog een kleinere maat voor mondstukken tot 25 mm hoog (op circa 1 cm na de break). Bovendien wordt het geheel van mondstuk riet en rietbinder stabieler als het mondstuk niet veel kleiner is in doorsnede dan de rietbinder.
Mjjn grootste bariton mondstuk past niet, maar is op die plek maar 32 mm hoog (maximale diameter 40mm)
Wat wel past zijn de Baritonmondstukken van Berg (rubber) en een Link (Tone Master rubber) de laatste is op de aanhechting plaats 28 mm hoog. Dat lijkt mij voorlopig voldoende, met een kleinere maat erbij passen 99,9% van de bestaande mondstukken.
Voor extreem grote mondstukken kan ik nog altijd het 35 mm prototype gebruiken.
Als de geluidsproeven van vanmiddag voldoende zijn is de volgende stap het bestellen van geometrisch zuivere mallen.
Het prototype is aardig zuiver gevormd, dankzij bijles bij een gepensioneerde mallenmaker, maar er zitten toch kleine onnauwkeurigheden in die op een gegeven moment gaan irriteren.