Author Topic: de zomer/saxofoon/bijspijker én samenspeldagen!  (Read 5981 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Floor

• Aspirant
  • **
  • Floor Wittink saxofonist
    • De Saxschool, passie voor muziek
de zomer/saxofoon/bijspijker én samenspeldagen!
« on: 18 June 2014, 15:46:13 »
Speel je sax en ga je níet naar een saxofoonweek in Frankrijk? Dan is er goed nieuws!
In augustus 2014 zijn twee verschillende weekenden te volgen in Utrecht waarin wordt samengespeeld en diverse tips voorbijkomen over samenspel, interpretatie en techniek. De workshops worden gegeven door saxofoniste Floor Wittink, initiator van de Tune In Saxofoonworkshops.
Kijk op de site http://saxofoonworkshops.nl/workshops/de-zomer-opfris-bijspijker-inspiratie-dagen/ voor meer informatie.
....en wie weet tot in augustus!

Offline MMonroe

• Member
  • *
Re: de zomer/saxofoon/bijspijker én samenspeldagen!
« Reply #1 on: 19 June 2014, 08:14:44 »
Joepie, ik heb er in ieder geval al weer erg veel zin in.

Sent from my iPad using Tapatalk
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #2 on: 22 June 2014, 10:47:14 »
Ben er ook weer bij, aanrader!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #3 on: 16 July 2014, 00:50:49 »
Leuk, ik ga er ook naar toe!
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline Floor

• Aspirant
  • **
« Reply #4 on: 18 July 2014, 22:00:23 »
Leuk je straks te ontmoeten Jannaa!

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #5 on: 16 August 2014, 20:25:54 »
Eerste dag van het weekend zit er op. De meesten van ons zijn 'bekaf' want we hebben hard gewerkt.

We zijn met drie alten en drie tenors:
Coen, MMonroe, ik en drie saxofonisten die nog niet op dit forum zitten (we hebben het hen natuurlijk wel warm aanbevolen  :) )

We hebben veel geleerd en ook met de ogen dicht gespeeld  8), wat volgens Floor het mooiste klonk.

Samen hebben we - met allerlei partijen-  ingestudeerd:
- Five Foot Two Eyes of Blue van Roy Henderson
- Someone to watch over me van G. Gershwin
- een prelude

Zojuist heb ik de door Floor via WeTransfer toegezonden opname van ons resultaat beluisterd.
Best wel trots op, morgen gaan we weer vrolijk verder.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis

Offline Maceo

• Member
  • *
« Reply #6 on: 17 August 2014, 17:48:54 »
Ik heb  vorige zomer een workshop van Floor bijgewoond.
Achteraf bezien vond ik het zeer teleurstelllend, zeker gezien de prijs.
De sax kwam er amper aan te pas,...we zaten hoofdzakerlijk op een stoel in onze kont en maag te knijpen.
of we zaten bij onze buurman of buurvrouw te voelen of ze wel recht ademhaalden.
Gezien de prijs vond ik het aanbod vrij zwak.
Gezien mijn ervaring, beveel ik deze workshops niet aan, maar mijn mening is natuurlijjk niet maatgevend.

Zoot

• Guest
« Reply #7 on: 17 August 2014, 18:22:37 »
De sax kwam er amper aan te pas,...we zaten hoofdzakerlijk op een stoel in onze kont en maag te knijpen.
of we zaten bij onze buurman of buurvrouw te voelen of ze wel recht ademhaalden.
Gezien mijn ervaring, beveel ik deze workshops niet aan, maar mijn mening is natuurlijk niet maatgevend.

dat was dan vast niet eenzelfde workshop, (ze geeft er verschillende)
Speel je nog niet zo lang maar wil je graag eens samenspelen met een saxofoonensemble?
Dit weekend is voor de saxofoonspelers vanaf een jaar ervaring. We gaan in op samenspel en improvisatie met een methode van instant composing. Er wordt muziek van blad gespeeld aangepast aan niveau in swing of licht klassieke stijl. Daarbij worden oefeningen gedaan om het samenspel te verdiepen, om te ervaren om samen in de flow te komen. Deze ervaring van samen muziek maken zal je bijblijven!
of aan de buurman of buurvrouw voelen moet al vallen onder improvisatie....

Offline Floor

• Aspirant
  • **
« Reply #8 on: 17 August 2014, 18:38:13 »
Trots op het resultaat van de zomerworkshop! Dit terwijl het eigenlijk niet om de uitvoering gaat maar meer om het proces: wat komt er kijken bij samenspelen, hoe krijg je één sound, speel je gelijk, voel je elkaar aan en bepaal je een sfeer van een stuk. Er is hard gewerkt in goeie sfeer. Met deelnemers die gemiddeld anderhalf jaar spelen groeide de samenklank snel. Ik heb alweer zin in het volgende weekend.

Offline Floor

• Aspirant
  • **
« Reply #9 on: 17 August 2014, 18:41:46 »
Dag Maceo
Jammer dat de workshop niet naar je zin was. Ik had het graag gehoord, en vraag daarom altijd naar de ervaringen na de workshop, maar dit komt me niet bekend voor.
Heb je de workshop over ademhaling gevolgd of was het basistechnieken? En je vond dat er te weinig in werd gespeeld begrijp ik?
mvg

Offline Maceo

• Member
  • *
« Reply #10 on: 17 August 2014, 20:26:58 »
Gezien mijn ervaring, beveel ik deze workshops niet aan, maar mijn mening is natuurlijk niet maatgevend.

dat was dan vast niet eenzelfde workshop, (ze geeft er verschillende)

Daar was jij niet bij, dus welke workshop het was kun jij niet weten, laat staan dat je er een oordeel over kan geven.

Offline Maceo

• Member
  • *
« Reply #11 on: 17 August 2014, 20:32:26 »
Dag Maceo
Jammer dat de workshop niet naar je zin was. Ik had het graag gehoord, en vraag daarom altijd naar de ervaringen na de workshop, maar dit komt me niet bekend voor.
Heb je de workshop over ademhaling gevolgd of was het basistechnieken? En je vond dat er te weinig in werd gespeeld begrijp ik?
mvg

Het ging grotendeels over ademhalingstechnieken als ik me goed herinner.
Ikvond idd dat er te weinig in gespeeld werd, ik had het idee als ik me sax thuis had gelaten, ik ook zonder problemen de workshop had kunnen volgen.
Nu is die ademhaling wel belangrijk, maar volgens mij kan dat ook in combi met de sax zelf, dat maakt het wat bewerkelijker en leuker.
Wat ik nu zeg is met de wijsheid achteraf, ben nu een stuk verder als toentertijd, dus zodoende ben ik nu van mening ademhalings technieken ook met sax kunnen.
Verde no offend hoor, vond het wel leuk met je....( je bent ook prettig om naar te kijken ;))

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #12 on: 17 August 2014, 20:41:05 »
Eerste dag van het weekend zit er op. De meesten van ons zijn 'bekaf' want we hebben hard gewerkt.

We zijn met drie alten en drie tenors:
Coen, MMonroe, ik en drie saxofonisten die nog niet op dit forum zitten (we hebben het hen natuurlijk wel warm aanbevolen  :) )

We hebben veel geleerd en ook met de ogen dicht gespeeld  8), wat volgens Floor het mooiste klonk.

Samen hebben we - met allerlei partijen-  ingestudeerd:
- Five Foot Two Eyes of Blue van Roy Henderson
- Someone to watch over me van G. Gershwin
- een prelude

Zojuist heb ik de door Floor via WeTransfer toegezonden opname van ons resultaat beluisterd.
Best wel trots op, morgen gaan we weer vrolijk verder.

Vandaag hebben we de tweede dag gehad en op allerlei aspecten (soorten aanzet, tongbeheersing, samenspel, dynamiek, tempo, embouchure etc.)  puntjes op de i gezet. Het resultaat was mooier dan gisteren, wat ook thuis weer was te beluisteren op de toegezonden opnames.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #13 on: 17 August 2014, 21:00:36 »
Het waren twee leuke en leerzame dagen, waar we diverse oefeningen met de sax hebben gedaan en vooral bezig zijn geweest de drie stukken die Jannaa noemt samen te spelen.
Simpel gezegd: ik heb nu drie workshops bij Floor gedaan, en dat uiteraard omdat ze me erg goed bevallen door de sfeer, de aandacht voor groep en individu, en natuurlijk de kwaliteiten van Floor als saxofoniste en docent. Blijft wat mij betreft een aanrader!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Floor

• Aspirant
  • **
« Reply #14 on: 18 August 2014, 21:03:13 »
Beste Maceo
Bedankt voor je reply. Ik hoor graag kritiek en suggesties, zodat ik daarvan kan leren. Ik herken mijn workshop alleen helemaal niet in termen als 'kont of maag knijpen' of 'rechte ademhaling'. Zou niet weten wat dat is.
In de workshop basistechnieken die je hebt gevolgd hebt, hebben we het gehad over ademhaling, houding en embouchure en daar oefeningen mee gedaan, uiteraard met de saxofoon. Improvisatie was geen onderdeel.
Ik vind het dus prima als je er wat over wilt melden, maar dan graag wel met accurate informatie.
alvast bedankt