Opnieuw even voorstellen :)

Started by Invisible, 16 July 2014, 00:03:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Invisible

Hallo allemaal,

Na volgens mij twee jaar niet meer op het forum geweest te zijn waarvan de grootste reden was dat ik ander werk had waar ik minder tijd tot tussendoor even internetten had 8) , kreeg ik vandaag in eens van de moderators een aantal ongelezen privéberichten doorgestuurd (waarvan blijkbaar het versturen van een notificatiemailtje niet meer werkte) en dacht ik na het beantwoorden daarvan, laat ik mijn kop weer eens op het forum zien :o

Voor wie mij nog niet kent, mijn naam in het echt is Erik en speel al iets van 20 jaar sax (op het moment sopraan, alt en tenor), zowel "klassiek" als "licht". Klassiek speel ik vooral met mijn saxofoonkwartet waarmee we al iets van zes jaar mee bezig zijn en lichte muziek speelde ik met een fusion band (waar ik onlangs vanwege drukte met werk en muziek mee gestopt ben, maar zo nu en dan nog wel eens mee optreed). Daarnaast speel ik nog bij een dorpsfanfare en het Fries fanfare orkest.

Voor wie mij nog van "vroeger" kent en benieuwd is wat er voor mij allemaal veranderd is sinds dien? Ik ben onlangs bij de dorpsfanfare sopraansax gaan spelen en ze hadden daar nog een hele mooie Selmer mark VI uit 1972 liggen die al jaren ongebruikt in de kast lag en in de ogen van het instrumentenbeheer nooit veel kon zijn, maar na een onderhoudsbeurt een fantastisch instrument blijkt te zijn voor mij. Sopraan is dan ineens wel weer een leuke uitdaging na jaren overwegend tenor gespeeld te hebben ;D Vooral al die snelle loopjes die je dan in je eentje mag spelen is even wennen na jaren van begeleidingspartijen op de tenor.

Daarnaast ben ik vorig jaar gevraagd om bij het Fries Fanfare orkest te komen spelen op tenor wat ook zeker een hele uitdaging voor mij is waar ik een hoop van kan leren. Ook heb ik vorig jaar nog een nieuwe tenor gekocht omdat ik mijn Yamaha custom YTS-875 wat ontgroeid was (zeker geen slechte sax, maar qua klank niet meer wat ik wou) en nu ingeruild heb voor een Selmer reference '54 wat voor mij een tenor is waar ik een veel groter dynamisch bereik mee heb met behoud van de klank (vooral in de hoogte).

Maar zeg nou eerlijk, hebben jullie mij gemist???? ;D
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Zoot

Quote from: Invisible on 16 July 2014, 00:03:46
  Ik ben onlangs bij de dorpsfanfare sopraansax gaan spelen
Hmmm.....  2 meter twintig met een sopje....    :-\ :-\
en ze hadden daar nog een hele mooie Selmer mark VI uit 1972
Kijk,.... dat maakt dan weer een hoop goed... Een GROOT sopje    :P
Quote from: Invisible on 16 July 2014, 00:03:46Maar zeg nou eerlijk, hebben jullie mij gemist???? ;D
Tuuurlijk jong,............     ??? :o 8) :-*

Invisible

Quote from: Zoot on 16 July 2014, 09:55:44
  Ik ben onlangs bij de dorpsfanfare sopraansax gaan spelen
Hmmm.....  2 meter twintig met een sopje....    :-\ :-\

En dan moet ik ook nog vooraan zitten zodat iedereen dat goed kan zien ook....

jeebee50

Welkom terug, toch leuk om te lezen dat er in de loop der tijd nog veel ontwikkelingen mogelijk zijn met (verschillende) saxofoons.
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Penningh

Welkom terug.
Maar van een tenor naar een sopje, heftig.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Invisible

Quote from: Penningh on 16 July 2014, 13:46:40
Welkom terug.
Maar van een tenor naar een sopje, heftig.
Thanks!

Moet zeggen dat sopraan naast tenor makkelijk is voor mij dan alt naast tenor. Omdat ik met tenor zo gewend ben om in Bb te spelen, zit ik op de alt (in Eb) vaak in de toonsoorten te denken die bij Bb horen en mis zo vaak een kruis of een mol. Omdat sopraan net als tenor in Bb is heb ik dat probleem niet. Alleen in de hoogte is het blazen heel anders, bij tenor is het daar meestal een kwestie van naar beneden intoneren en dus minder spanning geven, bij sopraan moet je juist veel meer spanning geven om de noot er uit te krijgen en bij tenor is het vaak een kwestie van meer lucht geven om een noot beter te kunnen pakken wat bij sopraan in de hoogte vaak niet het geval is.

Wel valt het mij nu echt op dat je op tenor een handicap hebt in hoe snel de kleppen willen. Op sopraan gaan de loopjes echt veel makkelijker en is de synchronisatie blazen/vingers veel makkelijker :)

Ook wel apart dat je je vingers nu ziet bewegen tijdens het spelen 8)

MMonroe

Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

drietenor

Hi Erik, ik heb je gemist.
Sopraan is best lastig in de hoogte, de intonatie en de klank.
Tevreden met het Yamaha mondstuk?
...en goed dat je geen gebogen sopraan speelt.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Invisible

Quote from: drietenor on 18 July 2014, 22:09:42
Hi Erik, ik heb je gemist.
Sopraan is best lastig in de hoogte, de intonatie en de klank.
Tevreden met het Yamaha mondstuk?
...en goed dat je geen gebogen sopraan speelt.

8) 8) 8)

Ha drietenor!

Het Yamaha-mondstuk heb ik op aanraden van de verkoper (zat bij de sopraan van de vereniging alleen een oud veel te klein mondstuk, dus eerst maar naar de winkel voor wat anders) geprobeerd naast onder andere de standaard Selmer mondstukken en de Yamaha kwam er voor mij als beste uit. Ik weet dat er meer sopraansaxofonisten zijn die daar goed op spelen. Als je bedenkt dat bijvoorbeeld voor tenor Yamaha mondstukken juist niet zo super zijn vond ik dat wel een interessante vondst :)

Bedoel je met gebogen sopraan z'n mini altje, of een rechte sopraan met alleen een licht gebogen nek? Dat laatste is voor de ergonomie nog niet zo verkeerd denk ik. Moet met een helemaal rechte wel goed denken dat ik mijn polsen recht houdt, dat komt met een gebogen nek wat minder precies denk ik.

Zoot

Quote from: Invisible on 18 July 2014, 22:28:34
Bedoel je met gebogen sopraan z'n mini altje, of een rechte sopraan met alleen een licht gebogen nek?
neeh,.......  deze

bij jouw zou de duimsteun kriebelen in je borsthaar   :P

drietenor

Quote from: Invisible on 18 July 2014, 22:28:34
Bedoel je met gebogen sopraan z'n mini altje

Zoals Zoot aangaf ja, ergonomisch niet zo slecht, maar past esthetisch wat minder bij je.

Dat Yamaha het goed doet in sopraan mondstukken had ik nog niet gehoord.
Over ESM wel goede berichten gehoord op dat gebied.
Bij de sopraan die ik speel zat een oude Meyer waar ik tevreden over ben.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

the martin

Hee Invisible..
Blij dat je weer visible bent

nessie