het juiste halskoord

Started by Marjolijn_W, 16 July 2014, 11:39:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marjolijn_W

Al heel wat muziekwinkels af geweest, maar ik kom er maar niet uit..
Ik begon met een bg harnas, lekker licht voor je sax, maar geen comfort voor je polsen, ik duw mijn sax vrij ver naar voren tijdens het spelen, en dat ging na een tijdje pijn doen. Voelde me als gevangen in dat ding.

dus toch maar over op een halskoordje, de neotech soft sax strap, een verend koord, wat me zeer goed bevalt, aangezien ik regelmatig met mn sax over een veld ren. En lekker breed, zodat het gewicht niet in mn nek snijd.. enige is, ik heb de laatste tijd steeds vaker last van mn nek als ik speel, vooral de onderste wervels net boven mn schouderbladen beginnen pijnlijk te worden. Ook vind ik het niet zo prettig dat de nekband bij warm weer of inspanning echt aan mijn nek kleeft.

dus toch maar op zoek naar wederom iets anders. Iemand tips??
ohja.. alle muziekzaken bevelen mij de saxholder aan, die vind ik niet fijn.. het buikplaatje zit me niet lekker en ik ben veel te bang dat ik tijdens het lopen en spelen van een show alles verlies.

Windbuil

Op North Sea Jazz zag ik een tenorsaxofonist spelen met een combi van harnas en koordje.
Het harnas had geen kruisbanden over de rug. Verder kan ik het moeilijk uitleggen.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Penningh

Ik zag/sprak laatst een tenorspeler die aan die een normale halsband aan de achterzijde had verlengd.
Hij bevestigde de band met een klip aan zijn broeksriem.
Gevolg was dat het gewicht van de sax verplaatst werd vanuit zijn nek naar zijn middenrif.
Hij had dit gedaan omdat hij het gewicht niet in zijn nek niet meer kon hebben en een harnas onprettig vond.
Ik vond het wel een slimme oplossing.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Invisible

Bij een kruising tussen harnas en strap denk ik aan een BA sling:
http://www.blazersatelier.nl/ba-sling/

Heb er een tijdje mee gespeeld en heeft als voordeel onder andere dat de sax wat vrijer kan bewegen waar bij een harnas deze grotendeels op het zelfde punt blijft hangen, maar je het gewicht toch niet in je nek hebt hangen maar aan je schouder/rug. Ben uiteindelijk weer teruggegaan naar een normaal koordje omdat het aantrekken mij net wat te veel gedoe was, maar voor de enkele keer dat ik een lopend optreden met de tenor heb gebruik ik die nog.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Windbuil

Nee, het was zeker geen BA sling.
Jouw bevindingen komen niet overeen met die van mij.
Het aan/omhangen van de sling vond ik ook te veel gedoe.

Bij wat ik zag gaat om elke schouder een band met daartussen, horizontaal over de rug een band.
Aan de voorkant komen de schouderbanden zo'n 8 cm onder het kuiltje in de hals bij-een en gaan tezamen naar beneden. Ergens tussen de navel en 12 cm daarboven splitsen de banden zich weer naar achteren. Het aparte bandje waaraan de sax hangt is bevestigd waar de schouderbanden bijelkaar komen; dus ca. 8 cm onder het eerder genoemde kuiltje.
Dit alles volgens mijn herinnering van wat ik op de tv zag.

nessie

Misschien de Helin 535-1? http://www.helin-opticare.de/englisch/orthopaedic_straps.html  Geen druk op je nek en je  kunt je sax zover naar voren duwen als je maar wilt.

Windbuil

Die komt heel dicht in de buurt. Maar was het niet.

Marjolijn_W

thnx voor alle tips.. eigenlijk wil ik het wel op een halskoordje houden, wat is er dan aan te raden qua prijs/kwaliteitsverhouding.. er is zo veel op de markt, van een bg met badstof, verend of niet, een lederen koordje, bg s70h-yoke halskoord, lijkt me wat snijden?? de celluba draagkoorden en ga zo maar door.. wie weet meer?

Windbuil

Er bestaat een koord met een breed min-of-meer ergonomisch gevormd halsstuk wat met een stevig schuim(?)rubber is gevuld. Het merk weet ik niet, Maar dat schijnt erg prettig te zijn.

Jannaa

Je bedoelt waarschijnlijk het halskoord van Neotech (zit inderdaad heel lekker).

Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Marjolijn_W

neotech soft strap.. die heb ik in mijn bezit.. maar zorgt toch voor nekklachten.. al vind ik het heerlijk dat het veert..
alleen bij hoge temperaturen is het wel een plakding!

drietenor

Stan Getz heeft in dit filmpje een aardig koordje.
De nek wordt niet belast, schouders wel.
Geen idee hoe dit koordje heet.

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Windbuil

Jannaa

Deze bedoel ik.

Neotech Soft Sax Straps

The revolutionary Neotech Soft Sax Strap's innovative design incorporates neoprene with a comfort-stretch backing. This combination allows the weight of your instrument to be evenly distributed over a larger area on your neck and shoulders while absorbing the shock of your movements and actually helps reduce uncomfortable neck and shoulder pressure, fatigue and bounce. This is how the Neotech Soft Sax Strap makes your instrument feel 50\% lighter and 100\% more comfortable.

Ik weet niet hoe ik de foto hier kan uploaden :-\, maar hij ziet er heel anders uit dan het plaatje op jouw link. Het nekstuk is veel breder.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

KoenD

Ooit heb ik eens gek gedaan en deze besteld:
http://justjoessaxgelstrap.com/

inclusief import taksen toch iets meer dan 100 euro gekost :-)
Het is wel met voorsprong het beste halskoord dat ik ooit heb gehad. (en ik heb vanalles gehad)