Author Topic: 32 toonladdertjes oefenen  (Read 64622 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
Re: 32 toonladdertjes oefenen
« Reply #15 on: 12 August 2014, 10:48:47 »
Er zijn overigens ongeveer 2000 bekende toonladders, in twaalf toonsoorten geeft dat 24000 toonladders.

en ze staan bijna allemaal in SmartMusic ( www.maaksmuziek.nl ) heerlijk te oefenen met of zonder begeleiding, met of zonder metronoom, langzaam, snel........wat jij wil....

Bijvoorbeeld de Miller's Porcupine-15 staat er niet op.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Zoot

• Guest
« Reply #16 on: 12 August 2014, 12:25:19 »
Bijvoorbeeld de Miller's Porcupine-15 * staat er niet op.
die zou je dan zelf even kunnen toevoegen met Finale   :P

* ps,... ik heb even gegoogled, wat gelezen en,....... ik snap nog steeds niet wat het is.... 

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #17 on: 13 August 2014, 01:06:57 »
De Miller porcupine-15 is een mooi voorbeeld hoe je iets zo ingewikkeld kan uitleggen dat de toehoorders zich afvragen of degene die het uitlegt het zelf wel begrijpt.

Als korte inleiding op dit soort toonladders:

In grote lijnen zijn toonladders een groep trillingen die bij elkaar klinken, het gaat om iets esthetisch.
De verhoudingen van die trillingen waren vroeger in eenvoudige priemgetallen uit te drukken.
Let op we hebben hier over esthetiek die gedeeltelijk in priemgetallen uit te drukken is.
Een terrein waarop heel veel mensen hebben geprobeerd om smaak uit te drukken in getallen.
Door de tijd heen begonnen mensen muziek te maken waarin de priemgetallen langzamer groter werden, de muziek klonk hierdoor ingewikkelder en was daardoor spannender om naar te luisteren.
Als praktisch compromis is de gelijkzwevende stemming ontwikkeld.
Hierdoor waren de verhouding tussen de freqenties niet meer uit te drukken in priemgetallen, maar in gebroken getallen als 3,002.
Samen met het bestuderen van toonladders met microintervallen uit bijvoorbeeld Azie heeft dat een aantal mensen (niet eens zoveel) geïnspireerd om te zoeken naar toonladders die op de grens van esthetisch acceptabel zitten.
Eigenlijk het zoeken naar de gulden snede op het gebied van muziek.
Best lastig omdat er veel spreiding in de esthetische acceptatie van muziek met dit soort toonladders zit.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #18 on: 13 August 2014, 07:49:45 »
"Volledig duidelijk"   ???

G7 hoe ging die ook al weer ?  ::)

Zoot

• Guest
« Reply #19 on: 13 August 2014, 09:31:18 »
De Miller porcupine-15 is een mooi voorbeeld hoe je iets zo ingewikkeld kan uitleggen dat de toehoorders zich afvragen of degene die het uitlegt het zelf wel begrijpt.

het is in ieder geval een hele goede poging van je,.......    :P
Eigenlijk is het meer meet en regeltechniek, hogere wiskunde, algebra dan ♫♫ muziek ♪♪ ,... dus eigenlijk ... en is de Miller Porcupine-5 niet op een Sax te spelen ( die is afgestemd op gelijkzwevende stemming... toch ??? )

maar leuk dit,.....    8)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #20 on: 13 August 2014, 10:48:29 »
Als je blues en Jazz volmaakt speelt volgens gelijkzwevende stemming klinkt het gelijk een stuk minder interessant.
Het zijn juist kleine afwijkingen die de muziek boeiend houden.
En welk instrument is beter geschikt om kleine afwijkingen te maken beginnend met een S?
Het vergt natuurlijk wel veel techniek, oefening en goede oren om zo "vals" te kunnen spelen.

Dat er mensen bezig zijn om deze afwijkingen een theoretisch kader te geven is bijzonder.
Terwijl de mens de maat der dingen is proberen zij dit zoveel mogelijk in getallen uit te drukken.

Zoot

• Guest
« Reply #21 on: 13 August 2014, 11:35:57 »
Als je blues en Jazz volmaakt speelt volgens gelijkzwevende stemming klinkt het gelijk een stuk minder interessant.
En welk instrument is beter geschikt om kleine afwijkingen te maken beginnend met een S?
Het vergt natuurlijk wel veel techniek, oefening en goede oren om zo "vals" te kunnen spelen.

Dat er mensen bezig zijn om deze afwijkingen een theoretisch kader te geven is bijzonder.
Terwijl de mens de maat der dingen is proberen zij dit zoveel mogelijk in getallen uit te drukken.

Hmmm,....   :P ik speel al veel beter dan ik denk....        :P
(oftewel ik ben veel te veel bezig om het precies goed te laten klinken (?)  :-\

Zoot

• Guest
« Reply #22 on: 13 August 2014, 13:40:18 »

Hmmm,....   :P ik speel al veel beter dan ik denk....        :P
(oftewel ik ben veel te veel bezig om het precies goed te laten klinken (?)  :-\

oh,....  ik zou steeds "hetzelfde vals"moeten kunnen spelen,.......   neh,.... dan niet  :-X :P :o :-\

Zoot

• Guest
« Reply #23 on: 13 August 2014, 13:42:57 »
en goede oren

Hmmm
Chinezen hebben een absoluter gehoor
Sprekers van toontalen zoals Chinees en Vietnamees hebben negen keer vaker een absoluut gehoor dan Amerikanen, Fransen of Nederlanders.

Sla een willekeurige toets aan op de piano en vraag een westerling welke toon het precies is. De kans dat hij het weet is bijzonder klein: 1 op 10.000. Een absoluut gehoor is namelijk een zeldzaamheid in West-Europa.en de Verenigde Staten. Zelfs studenten aan conservatoria ontberen meestal dat talent. In het Verre Oosten lijkt dat anders, zo betogen wetenschappers van de Universiteit van San Diego op een conferentie van de Accoustical Society of America. Uit hun onderzoek blijkt dat Chinese conservatoriumstudenten negen keer vaker een absoluut gehoor hebben dan westerse. Dat komt doordat ze een klanktaal spreken, vermoeden de Amerikaanse wetenschappers. Anders dan in Europa hangt de betekenis van een woord in oosterse talen af van de toonhoogte waarop het wordt uitgesproken. Volgens de Amerikaanse wetenschappers is ook de leeftijd waarop kinderen met muziek beginnen van groot belang. Amerikaanse conservatoriumstudenten die op hun vierde of vijfde met musiceren zijn begonnen, hebben meer kans op een absoluut gehoor dan kinderen die twee jaar later beginnen. Wie nóg twee jaar wacht, ontwikkelt helemaal geen absoluut gehoor meer.
(Bron: Intermediair 47 - 18 november 2004)
          die kans is ook al verkeken..........  :-\

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #24 on: 13 August 2014, 14:58:49 »
Ha, ha. Al die wiskundige uitleg spreekt me wel aan. Muziek als excacte wetenschap, en niet als een zweverige discipline. Maar wel met mooie zwevingen.

Zojuist weer m'n toonladdertjes geoefend. Het is hier niemand opgevallen dat het er niet 32+1 zijn, maar 36 +1! Waarschijnlijk toch niet veel muziekale wiskundeknobbels op dit forum? Of gewoon keurige mensen die me niet op mijn foutje willen wijzen? Ik houd het op het laatste.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #25 on: 13 August 2014, 17:17:19 »
Jannaa, vergeet niet dat melodisch mineur stijgend en dalend verschillende toonladders zijn.
Zoot, in het Brabants maakt de toonhoogte wel uit voor de betekenis.....................echt.

Maar op het gebied van leeftijd zijn de Koreanen ......
Al eerder geplaats, maar goed op zijn plaats hier.

<iframe width="640" height="385" src="//www.youtube.com/embed/lz9Fwi9DadY?fs=1&start=" frameborder="0" allowfullscreen="true"></iframe>

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #26 on: 13 August 2014, 17:27:45 »
Een absoluut gehoor is overigens niet altijd fijn om te hebben. Waar anderen genieten van de muziek hoor je met een absoluut gehoor alle foutjes en afwijkingen voorbij komen.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #27 on: 13 August 2014, 17:42:16 »
<iframe width="640" height="385" src="//www.youtube.com/embed/YOrh0g3YdTs?fs=1&start=" frameborder="0" allowfullscreen="true"></iframe>
Hoeveel mensen met een absoluut gehoor spelen sopraansaxofoon?

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #28 on: 13 August 2014, 18:31:52 »
Ha, ha. Al die wiskundige uitleg spreekt me wel aan. Muziek als excacte wetenschap, en niet als een zweverige discipline. Maar wel met mooie zwevingen.

Zojuist weer m'n toonladdertjes geoefend. Het is hier niemand opgevallen dat het er niet 32+1 zijn, maar 36 +1! Waarschijnlijk toch niet veel muziekale wiskundeknobbels op dit forum? Of gewoon keurige mensen die me niet op mijn foutje willen wijzen? Ik houd het op het laatste.

Quantiteit.....ik vind het een akelig begrip, muzikalerwijs gezien!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #29 on: 13 August 2014, 18:39:01 »
<iframe width="640" height="385" src="//www.youtube.com/embed/YOrh0g3YdTs?fs=1&start=" frameborder="0" allowfullscreen="true"></iframe>
Hoeveel mensen met een absoluut gehoor spelen sopraansaxofoon?

Een absoluut gehoor is alleen maar lastig. Er zijn trainingen voor mensen met een absoluut gehoor om toch normaal muziek te kunnen maken.

Wat heeft een absoluut gehoor te maken met een sopraansax?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.