32 toonladdertjes oefenen

Started by Jannaa, 21 July 2014, 17:23:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jannaa

Vandaag weer m'n 32 toonladdertjes over twee octaven geoefend:

- majeur: C G D A  E     F BES ES As

- mineur: a  e b fis cis   d  g    c   f (aeolisch, harmonisch en melodisch)

Met de bijbehorende drieklanken.
(doe ik al weken elke dag, ja, ja).
O ja, en tot slot het 33ste toonladdertje: chromatisch van lage Bes naar fis'' (en terug natuurlijk).

Wat me meestal niet lukt is de fis'' sporadisch gaat 't wel goed en ik weet niet wat ik dan anders doe >:(
Heeft iemand tips om deze toon altijd direct goed te laten klinken?
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

drietenor

Een mooie oefening.
Om met gitaristen samen te spelen is het altijd handig om ook toonladders met 5 en 6 kruizen toe te voegen.
Kijk eens of de hoge fis beter wordt als je de klep niet helemaal indrukt.
Als dat niet werkt is het mogelijk om de hoge tonen beter te krijgen door natuurtoonreeksen op de lage B te spelen.
Zo hoog mogelijk.
Overleg met je leraar over de te gebruiken techniek.

Veel plezier
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Jannaa

Bedankt voor je reactie.
Mijn leraar is helaas langdurig met vakantie, daarom kom ik hier terecht :)

Ik ga je tip van de fisklep proberen.

Vijf maanden geleden had ik voor het eerst van mijn leven een blaasinstrument in mijn handen. Moest alles van nul af leren
Natuurtoonreeksen op de lage B zegt me niks :-\.
Is niet aan de orde geweest, is vast iets voor gevorderden  :'(

Mijn leraar vindt dat ik véél te snel wil  :) en nu komt je suggestie om vooral ook 5 en 6 kruizen te oefenen (B en Fis toch?) ha ha, nou dan ook maar direct toonladders met vijf en zes mollen ook erbij (Des en Ges)!
Als je weet hoe de grepen zijn maakt het allemaal eigenlijk ook niets meer uit.

Maar nogmaals, bedankt voor de fisklep suggestie.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis

drietenor

Natuurtoonreeksen zijn de tonen die je op een trompet zonder ventielen kan blazen.
kijk eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonische_boventoonreeks.

De lage B greep nemen en kijken hoeveel tonen je uit die greep kan halen.
De oktaafklep mag worden gebruikt.
Zie het als een hulpmiddel om embouchure te oefenen.
Mijn leraar begon er relatief vroeg mee in het lesprogramma.

Op een saxofoon is het makkelijker om de toonladders met weinig kruisen en mollen mooi klinkend te krijgen.
In Japan hebben ze een saxofoonorkest dat vrijwel alles in klinkend F, Bes en Es speelt voor die reden.

Jannaa

De truc met de fisklep, heb ik zojuist al even geprobeerd, heeft bij mij helaas geen effect  :'(
Daarom niet getreurd, ik blijf van alles proberen.

Wikipedia-tekst over de natuurtoonreeksen is interessant!
Ga ik proberen, leuke 'vakantiekost'.
Bedankt.

nessie

Als je een uitgebreid boek met werkelijk schitterende oefeningen, etudes en wat speelstukken zoekt, kan ik je aanraden: Serious Sax: met begrip altsaxofoon leren spelen; door Jaap Kastelein en Karl Veen. Bij dit boek zit zowel een audio-cd en cd-rom; uitgegeven in 2013 door muziekuitgeverij De Haske. De stukken zijn professioneel ingespeeld op echte muziekinstrumenten.

In dit boek staat bijvoorbeeld ook uitgelegd hoe je die natuurtonen  maakt waar je het hierboven over hebt.

Ik ben er zelf al een klein jaartje gelukkig mee en verwacht er nog heel wat jaren plezier aan te beleven. Misschien ook iets voor jou?

Jannaa

Ik heb dat boek! :)
Dat is toevallig zeg. Ik ben naar een play in van het Zwols Saxofoon Orkest geweest in mei jl. De workshop stond onder leiding van Karl Veen.

Ik heb een paar weken later het boek Serious Sax besteld,' het werd op de workshop 'aangeprezen'. 
Ik ben er in bezig, gewoon bij hoofdstuk 1 begonnen (wat niet echt hoeft, geloof ik) . Het hoofdstuk over de natuurtonen heb ik nog niet bereikt.

Ik vind het een heel goed boek voor mij. De oefeningen liggen net iets boven mijn niveau, dus ik leer er erg veel van.
Ik probeer 'serious' alle oefeningen die er en staan te doen. Er staat enorm veel in dus ik ben er ook nog wel een behoorlijk poosje mee zoet.
Bovendien staan er leuke stukken in die met de play along CD best aardig klinken!

Bedankt voor de tip van de natuurtonen, dat hoofdstuk zal ik binnenkort eens onder de loupe nemen.

Zo wie zo erg bedankt voor het meedenken!

nessie

Wat leuk: lees dan even eerst blz. 139 en daarna 131. Dat zijn resp. de hoofdstukken toptones nr. 2 en nr. 1. Daar staat de kwestie van de natuurtonen uitgelegd.

Aardig aan het boek is dat je inderdaad niet van voren naar achteren hoeft te werken. Zelf kies ik meestal oefeningen die passen bij de toonsoort van een bepaald muziekstuk dat ik aan het instuderen ben. Ook ik bewaar sommige lastige oefeningen 'voor later'. Het is een van die boeken waarvan ik denk dat ik er de rest van mijn saxleven plezier aan kan beleven en er mijn vaardigheid mee kan blijven vergroten.

the martin

Veel doen ?
Octaaf sprongen..
Nog meer doen

Oh ja, de drie O's natuurlijk
En daarna nog wat meer doen

Partagas

Voor mijn trompet had ik vroeger 2 leerboeken van "A Tune a Day". Ook voor sax had ik een "Tune a Day leerboek" van Paul Herfurth (Amerikaanse versie uit 1945). De originele oude boeken zijn haast niet meer te krijgen maar ik vind ze nog steeds erg goed in vergelijking nieuwere boeken. CD's zaten toen nog natuurlijk niet bij  8)

Misschien zijn er hier meer mensen die er iets over kunnen zeggen...

jeebee50

Wat me meestal niet lukt is de fis'' sporadisch gaat 't wel goed en ik weet niet wat ik dan anders doe >:(
Heeft iemand tips om deze toon altijd direct goed te laten klinken?

Wauw, zo kort bezig en dan zoveel toonladders? Volgens mij wil je inderdaad te veel.
Hoe dikker het riet hoe makkelijker de hoge tonen gaan.
Mijn hoge fis komt er niet uit als ik vooral de keel gebruikt in plaats van een goede ademsteun.
Ademsteun doe je met de buik en dan ontlast je de keel (Is een hele studie apart).  De keel moet je wel wijd openzetten alsof je een aardappel in de mond hebt.
Vooral eerst heel rustig en geconcentreerd oefenen en oefenen en oefenen ;)
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Jannaa

drietenor

Er zijn overigens ongeveer 2000 bekende toonladders, in twaalf toonsoorten geeft dat 24000 toonladders.
Dit zijn natuurlijk alleen de toonladders zonder microtonen.
Als je naar youtube filmpjes van bekende saxofonisten kijkt zie je dat delen van de keel en gezicht tijdens het spelen opbollen om de keelruimte te vergroten.

8) 8) 8)

Zoot

Quote from: drietenor on 09 August 2014, 08:06:35
Er zijn overigens ongeveer 2000 bekende toonladders, in twaalf toonsoorten geeft dat 24000 toonladders.

en ze staan bijna allemaal in SmartMusic ( www.maaksmuziek.nl ) heerlijk te oefenen met of zonder begeleiding, met of zonder metronoom, langzaam, snel........wat jij wil....
Quote from: the martin on 22 July 2014, 21:52:09
Octaaf sprongen..
Oh ja, de drie O's natuurlijk
En daarna nog wat meer doen
die ook,.... en de drie O's worden er zoveel leuker van..... :-*  Doen, aanrader

Jannaa

Heb even gekeken op www.maaksmuziek.nl.
Lijkt leuk, maar  ik zag geen voorbeelden, dus echt een beeld van wat het precies is heb ik nog niet.
Wat is het echte voordeel? Motivatie heb ik nu ook wel hoor :).

Komen er steeds opnieuw kosten bij als je een stuk wilt downloaden? En is het de kosten waard?