Ik heb al een poosje een verzilverde Mark VI tenor en ben altijd als een kind zo blij geweest met dat instrument. Tja, en toen ... kwam er een eveneens verzilverde SA80 Series II tenor op mijn pad. Ik heb hem gekocht als 2e instrument voor gebruik bij evenementen waar de kans op schade of verlies wat groter is. Saxpoint heeft hem voortreffelijk gereviseerd, dus nu staat de SA80 naast de Mark VI.
Ik kan beamen dat de intonatie van mijn SA80 Series II uitdagender is dan die van m'n Mark VI, maar kan me goed voorstellen dat je ook zo'n combi kunt vinden waarbij de SA80 het juist beter doet. Verder kan ik maar een nadeel van de SA80 noemen: je legt hem niet meer weg, dus "ik kom zo" betekent in de praktijk "binnen een half uur zie je me niet (en dan neem ik de koude koffie op de koop toe)".
In dezelfde prijsklasse zit de Yamaha YTS-62, en die ken ik ook vrij goed. Ik vind zowel de SA80 Series II als de YTS-62 bijzonder fijne saxofoons. Ik ben nu op zoek naar een betere bari. Het feit dat ik een Yamaha YBS-62 en een Selmer SA80 Series II bari wil uitproberen zegt waarschijnlijk genoeg ....
Veel plezier bij je zoektocht - ik ben benieuwd wat het wordt!