Author Topic: Frustratie  (Read 19318 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline CynthiaM

  • Member
  • *
  • Posts: 233
  • Gender: Female
Frustratie
« on: 02 September 2014, 23:13:41 »
Ik heb gisteren weer een avond van frustatie meegemaakt.
Ik speel nu altsax sinds 1997, en sinds al een jaar of 12 in een band.
Gisteren zijn we weer begonnen met een nieuw nummer.
En waar ik de meeste nummers uit mijn hoofd speel, en precies ritme en tonen weet, sta ik weer te stuntelen bij een nieuwe partituur.
Dan zie ik wel de tonen staan, maar kan het niet direct oefenen.
Omdat het mij te snel gaat, ik het ritme moet snappen, naar de juiste tonen zoek e.d.
Ik vond het heel lastig om dat direct vanaf bladmuziek te lezen.
Terwijl mijn medemuzikanten vrolijk staan te toeteren erger ik mij verschrikkelijk aan mezelf.
Of dat nou komt doordat ik niet gezegend ben met natuurlijke aanleg, of omdat ik laat begonnen ben (ik was 44 toen ik begon), het blijft frustrerend. Op zo'n moment denk ik dat ik er niks van kan.
Terwijl ik dit weken later uit mijn hoofd ga spelen.
Is dit gevoel herkenbaar?
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Re: Frustratie
« Reply #1 on: 02 September 2014, 23:20:35 »
Oeps lijkt me lastig.
Maar gelukkig dat je weet dat het over een tijdje weer helemaal goed komt  :)

Zelf heb ik juist het omgekeerde, speel zo weg van bladmuziek. Maar iets uit het hoofd: lukt nooit!
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Arn0

  • Guest
Re: Frustratie
« Reply #2 on: 02 September 2014, 23:22:00 »
Heel herkenbaar! Als ik weet hoe het klinkt wat er staat heb ik veel steun aan bladmuziek, maar zomaar even een nieuw stuk spelen van blad is er voor mij niet bij. Ik heb het nooit gekund, en ik moet zeggen dat het ook komt omdat het me eigenlijk niet interesseert. Ik speel graag dingen uit mijn hoofd, of ik improviseer.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Frustratie
« Reply #3 on: 03 September 2014, 00:05:44 »
Frustratie over iets wat niet lukt met muziek herken ik wel, maar de frustraties zijn vaak net even iets anders.
Maar als het lukt om muziek te maken vergeet ik dat weer heel snel.

Zelf heb ik muziek op het gehoor leren spelen in een straatband.
Later heb ik geleerd van blad te spelen en het heeft jaren van oefenen gekost om de leessnelheid op een redelijk niveau te krijgen. Het blijft een kwestie van veel doen (O3) en de goede leraren tegenkomen.
Ik heb wel veel erg muzikale mensen ontmoet die muziek makkelijk naspelen van gehoor en het dan zo snel onthouden dat ze eigenlijk nooit toekomen aan het goed leren lezen van muziek. Vaak spelen ze ritmisch net iets anders dan er staat.
Mensen die lezen hebben geleerd op piano hebben zelden moeite met lezen van een eenstemmig stuk, maar vaak wel met op gehoor naspelen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Posts: 487
  • Gender: Male
Re: Frustratie
« Reply #4 on: 03 September 2014, 09:12:10 »
De eerste keer dat ik een stuk op de lessenaar heb moet ik altijd altijd even luisteren waar het over gaat.
Na een aantal keren speel ik het nagenoeg uit mijn hoofd, althans, dat denk ik.
Wordt het papier van mijn lessenaar gehaald tijdens het spelen, stop ik na een paar maten.
Als ik het stuk ken wordt het papier door mij dus als een leidraad gebruikt.
Het kan ook zijn dat een aantal maten vooruit lees die ik dan speel en als de info "op" is ik niet verder kan.
Ik zal er eens op letten hoe ik lees.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Frustratie
« Reply #5 on: 03 September 2014, 09:21:48 »
Toen Hans Dulfer nog jong was en in een groot radio-orkest speelde, zei hij eens in een interview, dat hij een slechte lezer was en het moest hebben (lees: zich wist te handhaven in het orkest) van thuis studeren, studeren en studeren.
Dulfer is toch aardig terecht gekomen.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Zoot

  • Guest
Re: Frustratie
« Reply #6 on: 03 September 2014, 09:41:17 »
Is dit gevoel herkenbaar?

Ja,...........       en zelfs weken,  ??? maanden later ♫♪♫ speel ik nog steeds niet uit mijn hoofd ♫♪ .......  dus tja,..... Je doet het goed 8)

Ps Volgens de laatste studieadviezen is het raadzaam muziek heeeel langzaaaam in te studeren, het geluid voor je blaast al te bedenken, de greep en de greep naar de volgende etc goed te overwegen en dat langzamerhand op te voeren.... Als je je daarbij goed het Metrum blijft voelen, zit je helemaal gebeiteld         hihi

Offline Em

  • Member
  • *
  • Posts: 175
Re: Frustratie
« Reply #7 on: 03 September 2014, 11:58:56 »
Ik kan ook niet zo van papier weg spelen hoor, en tja, uit het hoofd?? Dat duurt best lang, als het al lukt. En ik ben toch al best wel vroeg begonnen met muziek maken, dus zal niet echt aan leeftijd liggen.

Offline Janneman

  • Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
  • Posts: 380
  • Gender: Male
    • SaxTips
Re: Frustratie
« Reply #8 on: 03 September 2014, 15:30:35 »
In het Engels noemen ze de mogelijkheid om nieuwe muziekstukken snel van papier te kunnen lezen "Sight Reading".
Dit is een techniek die aan te leren is. Het is vooral ritme welke de meeste mensen parten speelt.
Het is een kwestie van gewoon veel doen. En dan natuurlijk met voor jou onbekende muziek, analyseren van het ritme en vervolgens snel de juiste noten erbij spelen.

Omdat het een kwestie is van veel doen, is er ook veel materiaal beschikbaar om je daarin te helpen bekwamen.
SmartMusic (via NL http://maaksmuziek.nl/) heeft hiervoor een aparte interactieve Sight Reading sectie in haar software zitten. (jaarlicentie kost 49,95)
Ook online zijn er diverse websites welke dit goed ondersteunen, b.v. http://sightreadingmastery.com/

Succes met oefenen.  :)
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Louise

  • Member
  • *
  • Posts: 27
Re: Frustratie
« Reply #9 on: 03 September 2014, 18:46:56 »
Herkenbaar. Daarom spelen wij op de harmonie volgens mij een nieuw stuk een keer en dan krijgt iedereen het mee naar huis om in te studeren. Als er teveel noten bij elkaar staan, of veel strepen en punten,  dan heb ik daar ook gewoon tijd voor nodig. Maar ik speel pas twee jaar, dus daarom vind ik dat niet erg. Tijdens zo'n eerste keer luister ik wél goed naar iedereen en probeer wat mee te doen zonder storend te zijn voor de anderen. Ik moet sommige moeilijke of loopjes gewoon superlangzaam instuderen, en dan het tempo verhogen, want fouten instuderen is niet zo handig. Uit mijn hoofd spelen kan ik ook nog niet. Wel een of twee maten, maar zonder papier lukt het niet. Echo oefeningen kan ik redelijk, als er tenminste gezegd wordt op welke noot er wordt begonnen.  :-)

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Frustratie
« Reply #10 on: 04 September 2014, 10:29:15 »
Ik heb vooral moeite met snel reageren op grote intervallen. Zeker bij Prima Vista spel.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline johanj

  • Member
  • *
  • Posts: 348
  • Gender: Male
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
Re: Frustratie
« Reply #11 on: 05 September 2014, 17:32:27 »
Heel herkenbaar. Dan heb ik ook nog problemen met brillen.
Ideaal zo'n multifocale bril, alleen niet voor muzieklezen.
Zit je met moeite noten te vertalen zit je een lijntje te hoog  :'(

Heet dit niet notendyslectie? kun je daar geen verwijskaart van de musicoloog voor krijgen, dat je wat meer oefentijd wordt gegund?
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Frustratie
« Reply #12 on: 05 September 2014, 18:42:58 »
Ik ga een mono-focale bril voor 50 a 60 cm afstand laten maken
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Frustratie
« Reply #13 on: 05 September 2014, 18:49:57 »
Heel herkenbaar. Dan heb ik ook nog problemen met brillen.
Ideaal zo'n multifocale bril, alleen niet voor muzieklezen.
Zit je met moeite noten te vertalen zit je een lijntje te hoog  :'(

Heet dit niet notendyslectie? kun je daar geen verwijskaart van de musicoloog voor krijgen, dat je wat meer oefentijd wordt gegund?

Je kunt bij de brillenman een soortvan leesbril cq computerbril cq muziekbril laten maken. Daar kun je dan niet mee in de verte kijken, dus óver het brilletje heenkijken om de dirigent tezien, maar je kunt wel de scherpte afstand van de glazen zo bepalen dat je blad muziek scherp is. Wel eerst opmeten hoe je voor je standaard zit. Mijn muziekbril is scherp van ong. 40 tot ong. 60 cm afstand.
Werkt prima behalve dat je altijd een extra bril hebt.
Multifocus werkt bij mij ook niet.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Frustratie
« Reply #14 on: 06 September 2014, 12:18:36 »
Heel herkenbaar. Dan heb ik ook nog problemen met brillen.
Ideaal zo'n multifocale bril, alleen niet voor muzieklezen.
Zit je met moeite noten te vertalen zit je een lijntje te hoog  :'(

Heet dit niet notendyslectie? kun je daar geen verwijskaart van de musicoloog voor krijgen, dat je wat meer oefentijd wordt gegund?

Je kunt bij de brillenman een soortvan leesbril cq computerbril cq muziekbril laten maken. Daar kun je dan niet mee in de verte kijken, dus óver het brilletje heenkijken om de dirigent tezien, maar je kunt wel de scherpte afstand van de glazen zo bepalen dat je blad muziek scherp is. Wel eerst opmeten hoe je voor je standaard zit. Mijn muziekbril is scherp van ong. 40 tot ong. 60 cm afstand.
Werkt prima behalve dat je altijd een extra bril hebt.
Multifocus werkt bij mij ook niet.


Is dit niet hetzelfde als wat ik schreef, Pieter, maar dan met veel meer woorden?
Quote
Ik ga een mono-focale bril voor 50 a 60 cm afstand laten maken
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap