Author Topic: AAAAA probleem  (Read 20651 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: AAAAA probleem
« Reply #15 on: 06 October 2014, 11:18:55 »
Eigenlijk zou elke toon zijn eigen oktaafgaatje moeten hebben. Niet te doen. Het (eigenlijke te grote) oktaafgat op de buis moet de tonen D t/m Gis bedienen. Voor de tonen daarboven moest gekozen worden voor een tweede oktaafgat:  op de hals.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #16 on: 06 October 2014, 11:41:26 »
Snaren en blaaspijpen hebben verschillende eigenschappen.

De snaar kan je nauwkeurig verdelen, waarbij elk deel een berekenbare frequentie heeft.
Bij een rechte pijp (klarinet) is er al een niet evenredig effect van het mondstuk en de vorm van het laatste open toongat van de buis.
Een half zo lange rechte pijp heeft hierdoor niet de dubbele frequentie.
Deze afwijking is nog groter bij een saxofoon waar de conische pijp afgeknot is en vervangen door het volume van de kamer in het mondstuk.

De mondstukken van saxofoons zijn zodanig gemaakt dat ze zonder correctie een zuiver oktaaf spelen in de buurt van de E en de B, afhankelijk hoe ver het mondstuk op de kurk staat en de geometrie van het mondstuk. Bij alle andere tonen tussen  C2 en C#3 is een vorm van correctie nodig om een zuivere oktaaf met de tonen tussen C1 en C#2 te spelen.
Dit kan door de grootte en plaats van de toongaten, de plaatsing van de oktaafkleppen, embouchure (niet aangeraden), het profiel van de saxofoon, de geometrie van de bochten, of met het strottenhoofd.
De kleppen boven C#3 zijn in theorie zuiver te plaatsen, maar door de verschillen in embouchure van saxofonisten is hier ook correctie nodig. Boven F(#)3 wordt het nog lastiger, hier heeft iedereen een eigen grepentabel nodig.   

Omdat alle saxofoons correcties nodig hebben doen we dat vaak onbewust.
Probeer maar eens bewust met een zelfde embouchure verschillende grepen te spelen.
Dan hoor je dat de noten niet kloppen en wil je ze automatisch corrigeren.

Dit maakt dat de saxofoon een moeilijk instrument is om goed te spelen.
Laat staan met een mooie klank.

8) 8) 8)
.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #17 on: 06 October 2014, 13:28:28 »
Het rechte pijpverhaal gaat niet op bij dwarsfluiten voor zover ik weet.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #18 on: 06 October 2014, 14:37:08 »
Vandaar de toevoeging klarinet bij de rechte pijp.
Een dwarsfluit heeft een veel eenvoudigere geometrie.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #19 on: 06 October 2014, 18:58:39 »

Een klarinet heeft geen cylidrische mensuur weet ik uit de praktijk.

Arn0

• Guest
« Reply #20 on: 06 October 2014, 20:34:10 »
Snaren en blaaspijpen hebben verschillende eigenschappen.

De snaar kan je nauwkeurig verdelen, waarbij elk deel een berekenbare frequentie heeft.
Bij een rechte pijp (klarinet) is er al een niet evenredig effect van het mondstuk en de vorm van het laatste open toongat van de buis.
Een half zo lange rechte pijp heeft hierdoor niet de dubbele frequentie.
Deze afwijking is nog groter bij een saxofoon waar de conische pijp afgeknot is en vervangen door het volume van de kamer in het mondstuk.

De mondstukken van saxofoons zijn zodanig gemaakt dat ze zonder correctie een zuiver oktaaf spelen in de buurt van de E en de B, afhankelijk hoe ver het mondstuk op de kurk staat en de geometrie van het mondstuk. Bij alle andere tonen tussen  C2 en C#3 is een vorm van correctie nodig om een zuivere oktaaf met de tonen tussen C1 en C#2 te spelen.
Dit kan door de grootte en plaats van de toongaten, de plaatsing van de oktaafkleppen, embouchure (niet aangeraden), het profiel van de saxofoon, de geometrie van de bochten, of met het strottenhoofd.
De kleppen boven C#3 zijn in theorie zuiver te plaatsen, maar door de verschillen in embouchure van saxofonisten is hier ook correctie nodig. Boven F(#)3 wordt het nog lastiger, hier heeft iedereen een eigen grepentabel nodig.   

Omdat alle saxofoons correcties nodig hebben doen we dat vaak onbewust.
Probeer maar eens bewust met een zelfde embouchure verschillende grepen te spelen.
Dan hoor je dat de noten niet kloppen en wil je ze automatisch corrigeren.

Dit maakt dat de saxofoon een moeilijk instrument is om goed te spelen.
Laat staan met een mooie klank.

8) 8) 8)
.

Oké, dank je Drietenor. Het is me deels duidelijk.
De theorie van de octaafgaten is me nog niet helemaal duidelijk. Of ik nu wel of niet de octaaftoets indruk, de toonhoogte van het octaaf blijft op elke noot hetzelfde. Dus wat zou je eraan hebben om er nog meer bij te plaatsen? Die octaaftoets is wat mij betreft meer voor het gemak, zonder zou ook prima gaan.

Het is niet mijn bedoeling om erg kritisch te gaan doen hoor, ik wil eigenlijk wel eens snappen hoe dat zit.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #21 on: 06 October 2014, 22:32:29 »
Het is om het oktaveren te vergemakkelijken.
We kennen allemaal de oefening in Larry Teal: De reveille (of hoe dat signaal mag heten) te blazen op de lage B.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #22 on: 06 October 2014, 22:58:29 »
De theorie van de octaafgaten is me nog niet helemaal duidelijk. Of ik nu wel of niet de octaaftoets indruk, de toonhoogte van het octaaf blijft op elke noot hetzelfde. Dus wat zou je eraan hebben om er nog meer bij te plaatsen? Die octaaftoets is wat mij betreft meer voor het gemak, zonder zou ook prima gaan.

Probeer eens een midden D te spelen met alleen de bovenste oktaafklep open.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #23 on: 07 October 2014, 11:08:48 »

Een klarinet heeft geen cylidrische mensuur weet ik uit de praktijk.

En de blokfluit en Thin wisthle is "omgekeerd" sterk conisch en oktaveert normaal. Op de thin wistle ontbreekt zelfs het oktaafgat.

Arn0

• Guest
« Reply #24 on: 11 October 2014, 15:12:39 »

Probeer eens een midden D te spelen met alleen de bovenste oktaafklep open.
Midden D met alleen de bovenste octaafklep open is nog best goed te doen (hoewel ik wel blij ben dat dat niet altijd zo hoeft ;) )

Maar toch snap ik het niet. Wat hebben de octaafkleppen met de zuiverheid te maken?

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #25 on: 11 October 2014, 21:49:16 »
Je merkt dat het gemak waarmee je een toon kan octaveren  afhangt van de plaats waar de octaafklep zit.
Als het octaveren makkelijker is, is het ook eenvoudiger om het goede interval te krijgen.