Beste forum-leden,
Onlangs kocht ik via Ebay in Frankrijk een prachtige vooroorlogse Couesnon Monopole (ik had al eens op een na-oorlogse gespeeld, en die speelt de sterren van de hemel). Al enkele dagen na betaling werd de sax keurig bezorgd. De verkoper had de koffer in een ruime doos ingepakt en de sax ook nog eens in bubbeltjesplastic gerold. Zelfs een vintage mondstuk (wel afgebeeld, niet genoemd in de advertentie) zat erbij. Een revisie is hard nodig, maar na de aankoopprijs van een paar honderd euro is daar nog wel budget voor.
Optimistisch geworden door deze uitstekende ervaring met Ebay heb ik laatst een zeer fraaie Selmer bas op de kop getikt. Wegens gebrek aan belangstelling - in het laatste uur was er maar een andere bieder en er was geen "reserve" - "won" ik (in Ebay termen) met nog geen 4.000 deze veiling. BINGO! Veel geld, zeker voor een toeter die je ongezien koopt, maar de sax werd aangeboden met retourrecht, dus in het slechtste geval betaal je twee keer verzendkosten - en in het beste geval heb je voor een relatief lage prijs een mooie bas. Mijn euforie werd enkele uren later de bodem in geboord toen de verkoper mij meedeelde dat de verkoop werd geannuleerd. Ik heb het nagevraagd bij Ebay in de VS en het is waar: de verkoper mag zelfs na afloop van de veiling een item terugtrekken en betaalt dan alleen de veilingkosten. Besluit je dus om te gaan bieden op een sax (of iets anders) op Ebay, houd er dan rekening mee dat "gewonnen" ook "zo geronnen" kan betekenen.
Ik wens jullie meer succes op Ebay, maar ben nog steeds blij met m'n Couesnon.