Author Topic: Iemand ervaring met ongelakte yanagisawa's en System 54?  (Read 10168 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Julian

• Member
  • *
Iemand ervaring met ongelakte yanagisawa's en System 54?
« on: 06 November 2014, 19:16:24 »
Ik had niet gedacht dat ik ooit van m'n conn geloof zou vallen maar mijn 26m trekt het momenteel niet meer in de moderne muziek en de daarbij horende evenementen. Dus moet ik noodgedwongen uit praktisch oogpunt op zoek naar een nieuwe hoofdsax die robuust is, zuiver, met lage afschrijving, lage onderhoudskosten etc. M'n stand in momenteel is m'n selmer tenor, nooit gedacht dat een luxe probleem zo kon bijten. Ik ben gisteren bij de saxcompany in Den Bosch geweest en heb voor het eerst System 54 geprobeerd. Ik was aangenaam verrast.  Ik heb wel kleine handen dus ik moet enorm wennen aan de applicatuur. Ook een ongelakte yanagisawa Wo1 in m'n handen gehad. Speelde fantastisch. Ben benieuwd naar het patina dat op die ongelakte saxen komt. Lijkt me mooier als het door gebruik komt dan 'Af fabriek'. Ongelakt doet me het meest denken aan de diepte in geluid dat ik uit m'n conn krijg. Bij Harry Bakker op van alles en nog wat gespeeld. P Mauriat problematisch met m'n kleine handen. Le monde via een andere saxofonist.  Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan me van advies voorzien?

Groeten Julian
Alt: Conn 6m, Conn 26m Connqueror, Conn 28m Constellation Tenor: Keilwerth Toneking, Selmer MKVI, Mic and gear: SD systems, Sennheiser XSW linked to Lexicon mx-200 processor.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Iemand ervaring met ongelakte yanagisawa's en System 54?
« Reply #1 on: 06 November 2014, 20:01:34 »
Ik had het laatst met de saxofoonwinkel over een System 54 bari die een vriend van me gekocht heeft.
Er werd bedenkelijk gereageerd, en er werd geclaimd dat men niet echt blij was als zo'n ding voor onderhoud werd gebracht.
Chinees, bla bla...

Natuurlijk verkopen zij geen System 54 dus of je dit met een korrel zout moet nemen, vind er van je zelf wilt vinden.

Yanagisawa , technisch perfect, geweldige ergonomie, erg goed bekend...

Mij werd ooit een P.Mauriat aangeraden door een prof.speler die mij op mijn Martin toeters kent.
Wat die qua onderhoudsproblemen geven, of dat deze geen probleem geven.... Geen idee

Het gaat om een alt neem ik aan (26M)

Voor rond de 1000-1200 euro moet je ook een YAS-62 kunnen vinden.
Wat ik er zo van lees schijnen dit geweldige toeters te zijn. Minimaal even goed als Yani,s

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #2 on: 06 November 2014, 23:04:25 »
Metaal van de applicatuur van Mauriat is wat aan de zachte kant. Voorzichtig omspringen de sax!!!

De YAS-62 eerste serie. Met die lange keyguard (ookwel De Vangrail genoemd)
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Julian

• Member
  • *
« Reply #3 on: 07 November 2014, 19:11:41 »
Bedankt voor jullie mening.  Ik heb wat meer research naar Yanagisawa gedaan en ga komende week wat sax zaken af om de ongelakte versies te testen.
Alt: Conn 6m, Conn 26m Connqueror, Conn 28m Constellation Tenor: Keilwerth Toneking, Selmer MKVI, Mic and gear: SD systems, Sennheiser XSW linked to Lexicon mx-200 processor.

Offline rudz

• Newbie
  • *
« Reply #4 on: 08 November 2014, 23:00:05 »
Ik heb een ongelakte System 54 tenor en ben wel heel tevreden ermee. Tot nu nog geen problemen (ca. 2 jaar) - de sax is nu ca. 5 jaar oud.
Ik heb de System 54 liever als mijn YTS-62 purple logo en zelfs twee verschillende Mark VI, die ik dan heb verkocht.

Laat me maar weten als je vragen heb.

Sent from mobile device with Tapatalk
Soprano: Sequoia silver plated, Alto: YAS 82Z, Tenor: YTS 62S (1986), Baritone: Mk VI low A silver plated ... and others

Offline Julian

• Member
  • *
« Reply #5 on: 12 November 2014, 21:42:41 »
Vandaag m'n conn laten fixen door Remy en het een en ander geprobeerd bij Harry Bakker.  De nieuwe yanagisawa WO1 ? series. De Le monde satelliet, de Yamaha yas-62,  Keilwerth MKX ( nieuw op de markt geloof ik ), Trevor James custom raw.  Allen gespeeld op een vintage ottolink met vandoren v16 3.

De le monde heeft het geluid dat het meest mijn geluid op m'n conn benaderd. De Yamaha en Yanagisawa zijn mijn favoriet qua speelgemak. Zeker de Yas-62 verraste mij. De Keilwerth heeft een goed geluid maar mijn handen zijn te klein voor de bediening van het pinkplateau. De Trevor james spreekt gemakkelijk aan en klinkt ook prima, maar voelt op de een of andere manier minder aan als een sax die bij me past. Nog een 2e hands selmer sa 80 II daarna geprobeerd. Veel te veel weerstand en wazig geluid onderin.

Eindstand:  Een berg larssen geleend om uit te testen op m'n conn ( hallo scheurijzer!!!! )en nogsteeds verzonken in twijfels :)  Bij Remy nog een conn 6m transitional in m'n handen gehad. Wat een killer! ( ik heb de Selmer SBA uit m'n hoofd gezet die werkelijk fantastisch was ). Binnenkort de saxen van Adolphe sax & cie uitproberen.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #6 on: 13 November 2014, 00:05:59 »
Goed bezig. Niet over 1 nacht ijs gaan

Offline Julian

• Member
  • *
« Reply #7 on: 08 January 2015, 00:45:03 »
Het heeft even geduurd maar ik ben er uit.
Na waanzinnig te zijn verrast door de nieuwe saxen van Adolphe sax & cie. ( echt een aanrader, zeker voor jazzliefhebbers! ) Liep ik de deur uit met een Yani WO2ul. Ik zal kijken of ik met een foto reportage de verschillende stages van patina vorming kan laten zien! Wat een heerlijke sax. Klinkt wat scherper dan m'n conn maar komt het meeste qua geluid in de buurt met wat ik in gedachten had en dat altijd gelijk speelklaar uit de koffer!

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #8 on: 08 January 2015, 07:44:55 »
Mooi man !!!!!
Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe toetert

Offline Rachelvana

• Sax School RCL
  • Member
  • *
    • http://www.rachelvanasten.nl
« Reply #9 on: 08 January 2015, 09:28:17 »
Lekker bezig, Juul! Ben benieuwd :-)

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Eigenaar van Sax School RCL! In het bezit van een Selmer sopraan SA III, een Selmer alt SA II en een Selmer tenor reference 54!

Zoot

• Guest
« Reply #10 on: 08 January 2015, 11:31:09 »

dat zeg ik,.....  ♫♪  Y A N A  ♫♫   :-*
veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪

Offline MMonroe

• Member
  • *
« Reply #11 on: 09 January 2015, 11:49:15 »
Veel plezier!
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original