Ik heb overigens op veel verschillende rietbinders gespeeld en langere tijd geprobeerd. Je gaf aan dat je een binder zocht voor je Soloist mondstuk. Op de altsaxofoon speel ik ook een Soloist mondstuk met een Vandoren Optimum binder, nooit meer verder gekeken. Een heel goede binder maar wel enorm prijzig. Komt met drie verschillende drukplaatjes. Meestal zijn er verschillende drukpunten op rieten om eventuele fouten op te vangen van het mondstuk (zoals een tafel die niet vlak is). Wat voor de één werkt hoeft niet voor de ander te werken, vergelijk het maar met schoenen passen. Overigens ben ik heel wat rietbinders voor de verschillende saxofoons en mondstukken. Voorlopig gestopt met verder kijken

.
Wat ik wel afraad is het gebruik van een leren binder. Verschrikkelijk, het geeft een dempende effect, reduceert de trillingen van het riet doordat die deels worden opgenomen door de elasticiteit van het leer. Dat is overigens wat ik totaal niet zoek qua speelgemak. Er zijn wel leren binders met een metalen drukpaatje, hierbij is het minder maar voor mij is het hetzelfde effect. De meeste mensen die ik ken met een dure ligatuur is overigens met een Francois Louis, voor mij niet het gewenste effect. Op sopraan speel ik nog met mijn standaard binder, op alt metaal een rico H (Harrison kopie) en op tenor metaal een Saxxas. Laat je niet gek maken door een ander, die hetgeen aanraadt (ja zoals ik, nu spreek ik mezelf tegen

). Misschien werkt een leren binder wel voor jou

.