Author Topic: goede Rietbinders!  (Read 25132 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Marjolijn_W

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 104
Re: goede Rietbinders!
« Reply #15 on: 26 December 2014, 14:06:26 »
iemand ook nog het verschil getest tussen de rovner dark en de rovner light?? toevallig??

Offline Marjolijn_W

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 104
Re: goede Rietbinders!
« Reply #16 on: 27 December 2014, 23:13:01 »
Mijzelf vandaag maar eens een Rovner light cadeau gedaan, me laten adviseren bij Harry Bakker, en eerlijkgezegd wilde ik er ook niet al te veel geld aan kwijt zijn..
Vanavond al eventjes gespeeld.. geloof dat de missie wel geslaagd is :)

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: goede Rietbinders!
« Reply #17 on: 27 December 2014, 23:57:41 »
 ;D

Offline Pino

  • Newbie
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Female
Re: goede Rietbinders!
« Reply #18 on: 28 December 2014, 00:07:03 »
Leuk voor je! Veel plezier ermee!
Altsaxofoon Yamaha Yas-275; mondstuk Selmer S80 C*; riet François Louis 2,5

Offline Marjolijn_W

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 104
Re: goede Rietbinders!
« Reply #19 on: 28 December 2014, 00:21:53 »
thnx!

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
Re: goede Rietbinders!
« Reply #20 on: 04 January 2015, 12:54:33 »
Ik heb overigens op veel verschillende rietbinders gespeeld en langere tijd geprobeerd. Je gaf aan dat je een binder zocht voor je Soloist mondstuk. Op de altsaxofoon speel ik ook een Soloist mondstuk met een Vandoren Optimum binder, nooit meer verder gekeken. Een heel goede binder maar wel enorm prijzig. Komt met drie verschillende drukplaatjes. Meestal zijn er verschillende drukpunten op rieten om eventuele fouten op te vangen van het mondstuk (zoals een tafel die niet vlak is). Wat voor de één werkt hoeft niet voor de ander te werken, vergelijk het maar met schoenen passen. Overigens ben ik heel wat rietbinders voor de verschillende saxofoons en mondstukken. Voorlopig gestopt met verder kijken :) .
Wat ik wel afraad is het gebruik van een leren binder. Verschrikkelijk, het geeft een dempende effect, reduceert de trillingen van het riet doordat die deels worden opgenomen door de elasticiteit van het leer. Dat is overigens wat ik totaal niet zoek qua speelgemak. Er zijn wel leren binders met een metalen drukpaatje, hierbij is het minder maar voor mij is het hetzelfde effect. De meeste mensen die ik ken met een dure ligatuur is overigens met een Francois Louis, voor mij niet het gewenste effect. Op sopraan speel ik nog met mijn standaard binder, op alt metaal een rico H (Harrison kopie) en op tenor metaal een Saxxas. Laat je niet gek maken door een ander, die hetgeen aanraadt (ja zoals ik, nu spreek ik mezelf tegen ;) ). Misschien werkt een leren binder wel voor jou :) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Posts: 487
  • Gender: Male
Re: goede Rietbinders!
« Reply #21 on: 04 January 2015, 15:23:56 »
Wat ik wel afraad is het gebruik van een leren binder. Verschrikkelijk, het geeft een dempende effect, reduceert de trillingen van het riet doordat die deels worden opgenomen door de elasticiteit van het leer. Dat is overigens wat ik totaal niet zoek qua speelgemak.

Ik speel voornamelijk op een tenor met een Selmer C** mondstuk.
Ik heb langere tijd een leren B&G binder gebruikt.
Op een gegeven moment was het boutje eruit gevallen en ik heb toen een simpele metalen binder op het mondstuk gezet. Lag nog in de koffer.
Ik ben toen tot de ondekking gekomen dat het B&G mondtuk toch wel veel dempte en gebruik sindsdien weer het metalen binder.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Marjolijn_W

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 104
Re: goede Rietbinders!
« Reply #22 on: 04 January 2015, 19:28:38 »
klopt, de standaard binder heb ik ook even gebruikt toen ik erachter kwam dat de mo binder geen optie was..
leer dempt, maar ik moet zeggen dat ik het bij mn Rovner (flexibel kunstof) mee vind vallen, sterker nog.. ik heb er afgelopen vrijdag mee gerepeteerd voor het eerst, en het viel me op, dat ik toch heerlijk klonk bij de rest van het orkest en vooral mijzelf ook duidelijk hoorde spelen.. :)
mag dan ook wel zeggen dat ik dik tevreden ben.. en zodra mn salaris het toelaat ga ik wel weer aan het experimenteren :).. (of aan het sparen voor een baritonsax)

Offline Janneman

  • Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
  • Posts: 380
  • Gender: Male
    • SaxTips
Re: goede Rietbinders!
« Reply #23 on: 05 January 2015, 03:51:27 »
Tja, en dan zweren de door de wol geverfde klarinettisten weer bij het katoenen touwtje (van €1,55) als rietbinder!
Volgens mij maakt het allemaal niet zo heel veel uit.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: goede Rietbinders!
« Reply #24 on: 05 January 2015, 11:01:14 »
Het katoenen touwtje op de foto is overigens van kunstvezel.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Marjolijn_W

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 104
Re: goede Rietbinders!
« Reply #25 on: 05 January 2015, 11:22:01 »
Windbuil, ben je overigens nog geintresseerd in de m/o binder??

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
Re: goede Rietbinders!
« Reply #26 on: 05 January 2015, 22:50:27 »
Ik heb zo'n draadje ook vaak gezien bij saxofonisten. Eigenlijk is aan de ene kant een rietenbinder overschat, wordt weleens beweerd dat het een bepaalde sound geeft aan die ene fantastische saxofonist... Eigenlijk ligt het toch altijd aan die persoon met zijn/haar geweldige sound en niet aan de binder. Het speelgemak is wel duidelijk te merken, maar voor je buurvrouw of -man die naast je zit weer niet. Ik denk altijd bij dit soort dingen, het zit allemaal tussen onze oren. Ga lekker naar een winkel waar ze een groot aanbod hebben, probeer alles wat binnen je budget valt. Dit werkt voor mij nog steeds het beste. Ik neem gerust het openbaar vervoer, al moet ik 7 uur reizen. Het blijft tenslotte leuk om nieuwe spulletjes uit te proberen :) .

Uit ervaring weet ik wel dat een slechte binder (die dus zijn enige functie niet vervult) verschrikkelijk is. Het maakt trouwens wel uit op welke positie je het riet vast zet. Dit kan net na het gevijlde gedeelte van het riet zijn of op het uiterste plaats van het onbewerkte riet. Altijd raar dat een aantal mondstukken fabrikanten niet een optimale binder maakt hun producten.

Ik denk eigenlijk dat hoe meer trillingen we voelen van geluid hoe beter/aantrekkelijker we het vinden. Dit lijkt steeds belangrijker te worden waardoor steeds meer mensen het aan het geluid van de sax toevoegen. Misschien iets te ver dan het onderwerp maar denk maar eens aan het verschil tussen plastic en metalen duimsteun, klankbrug van Le frequent. Laatst ook een heel onderzoek gelezen over het gebruik van een metalen haakje van je strap in plaats van plastic. Uiteindelijk lees ik het en ga ik er dan zelfs in geloven :S . Trillingen als zintuig gevoel is dus prettig wanneer we zelf geluid maken?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

ruit

  • Guest
Re: goede Rietbinders!
« Reply #27 on: 07 January 2015, 14:40:33 »
Het materiaalgebruik van een binder is zeker van invloed op de sound.
Ik heb bijvoorbeeld het vergulde drukplaatje van mijn Theo Wanne ligatuur, vervangen door een massief zilveren.
Dat geeft i.c.m. mijn Theo Wanne Gaia Gold, een warmere en meer gecentreerde klank.
Op metalen mondstukken (o.a. Otto  Link) heb ik sowieso met metalen rietbinders de beste ervaring.
O.a. veel minder demping dan i.c.m. bijvoorbeeld een Rovner binder, wat veelal ten koste gaat van de sound.

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
Re: goede Rietbinders!
« Reply #28 on: 07 January 2015, 15:24:39 »
Toch denk ik niet dat grote invloed heeft. De ene drukplaatje zal weer net op een andere plaats drukken op het riet.
Misschien dat de stijfheid (elasticiteit) en het kristalstructuur van het metaal ermee te maken heeft. Toch denk ik niet dat dit hoorbaar is en kunnen toevoegen aan klankkleur of timbre. Een grotere invloed hierop is de blazer zelf, je kan zelfs spelen met lagere of juist hogere bijgeluiden. Het blijft grotendeels marketingpraatjes. Ik lees soms wel dat door die ene binder die ik gebruik dat het geluid scherper wordt, totale onzin. Het rietje kan simpelweg ietjes meer trillen. 

Pete Thomas heeft een mooie duidelijke filmpje erover gemaakt:
Kijk eens naar het volgende stukje:
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

ruit

  • Guest
Re: goede Rietbinders!
« Reply #29 on: 07 January 2015, 15:50:41 »
Dat mag je uiteraard denken.
Er zijn echter genoeg reviews, die het tegendeel bewijzen.
Zelfs het wijzigen van de plek (bijv. meer richting tip) van de rietbinder, heeft invloed.
Belangrijkste is uiteraard, dat de rietbinder z'n functie goed vervult en zorgt dat het riet goed aansluit op de tafel (1e filmpje). Dat is relatief eenvoudig te testen d.m.v. de "ploptest".
Hoewel daarover ook weer de meningen zullen verschillen.
Overigens hoeft niet perse de duurste rietbinder, de beste te zijn.
Daarnaast heeft het vooral te maken met persoonlijke voorkeur.
Anders speelde iedereen waarschijnlijk op hetzelfde merk/type sax, mondstuk en riet/ligatuurcombinatie.