Author Topic: goede Rietbinders!  (Read 25131 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Marjolijn_W

• Blazer
goede Rietbinders!
« on: 21 December 2014, 13:21:21 »
Hallo, daar ben ik weer om jullie advies in te winnen!

Het gaat mij om het volgende..
Ik had het hele setje rond, vandoren mondstuk, m/o rietbinder, perfect! tot ik verder ging kijken dan mijn neus lang is..
En dan nu, selmer soloist mondstuk, en een standaard simpele binder die ik nog had liggen want:
qua sound vind ik de soloist mooier, en de m/o rietbinder staat inmiddels op marktplaats.
Ik vond deze binder echt geweldig, maar hij is net te klein voor een Selmer mondstuk, met als gevolg dat hij in het mondstuk krast, wat ik weer zonde vind. Dus, ik dacht, nou.. plak wel een sticker onder de plek waar de binder zit, dan krast deze in ieder geval niet meer. En toen kwam het volgende probleem, door de sticker zit de binder zo strak dat deze niet meer te stellen is en dus niet lekker sluit.

Kortom, ik zoek dus een nieuwe binder passend op een selmer mondstuk, maar er is zoooo veel keuze, voor een goede muziekzaak moet ik toch een aardig eind reizen.. ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: goede Rietbinders!
« Reply #1 on: 21 December 2014, 16:38:47 »
Is het een metalen binder? Die zijn wel een ietsie groter te maken door een goudsmid. Ga dus niet naar een juwelierswinkel!
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #2 on: 21 December 2014, 17:58:24 »
Iedereen kan goede raad vanuit zijn of haar ervaring geven, en in mijn geval luidt die: Ga lekker naar een goede saxshop en laat je adviseren en ga vooral proberen. Is leuk ook!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline MMonroe

• Member
  • *
« Reply #3 on: 21 December 2014, 19:15:54 »
Ik heb een BG ligatuur op mijn selmer soloist zitten op dit moment

Sent from my iPad using Tapatalk
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Offline Marjolijn_W

• Blazer
« Reply #4 on: 21 December 2014, 19:18:05 »
Iedereen kan goede raad vanuit zijn of haar ervaring geven, en in mijn geval luidt die: Ga lekker naar een goede saxshop en laat je adviseren en ga vooral proberen. Is leuk ook!

klopt maar kost ook tijd en geld.. in mijn geval dan, dichtstbijzijnde is wel een kilometertje of 50..
Ik ben ook enorm fan van het lezen van andermans ervaringen!!

Offline Marjolijn_W

• Blazer
« Reply #5 on: 21 December 2014, 19:18:50 »
Ik heb een BG ligatuur op mijn selmer soloist zitten op dit moment

en?? hoe bevalt dat??

Offline MMonroe

• Member
  • *
« Reply #6 on: 21 December 2014, 19:20:00 »
Ben er enorm tevreden over, past prima en het klinkt goed

Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #7 on: 22 December 2014, 07:40:13 »
Ik zweer al weer jaren bij Rovner Light

Offline Marjolijn_W

• Blazer
« Reply #8 on: 22 December 2014, 10:02:28 »
Ik zweer al weer jaren bij Rovner Light

Ja, die zag ik inderdaad ook staan en dacht hmm misschien is dat ook wel wat..

Arn0

• Guest
« Reply #9 on: 22 December 2014, 17:10:38 »
Klankmatig hoor ik eerlijkgezegd weinig tot geen verschil tussen de verschillende binders die ik heb geprobeerd. Sommige oplossingen waarbij het riet veel losser zit dan bij een normale metalen binder maken nog wel aardig wat verschil in de klank (zoals bijvoorbeeld met elastiekjes of zo'n strip klittenband), maar dan heb je het probleem dat je niet eens even je mondstuk recht kan draaien of stemmen zonder dat meteen je riet scheef gaat. Datzelfde probleem heb ik trouwens ook met m'n BG Standard op alt.

Misschien gewoon zo'n metalen ding met twee schroefjes?

Offline Marjolijn_W

• Blazer
« Reply #10 on: 22 December 2014, 18:31:27 »
Er zijn wel verschillen qua klank vind ik.. al zijn die inderdaad niet heel groot, wat voor mij telt is dat een riet inderdaad goed op zn plek zit, en onder de binder niet schuift met bijvoorbeeld stemmen, en omdat ik al dan niet lopend speel moet het gewoon goed zitten.
Ik heb er inderdaad nu zo'n simpel ding met twee schroeven op zitten, wat opzich zn werk doet, maar in vergelijking met de m/o binder, is het wat meer "gedoe" om alles op zn plek te krijgen, ik ben nogal een voorstander van 1 schroef aan de bovenkant, hoewel de meest aangeboden binder van Selmer met 1 schroef me dan weer totaal niet beviel.

Arn0

• Guest
« Reply #11 on: 22 December 2014, 18:43:00 »
Die m/o binder moest ik even opzoeken want die kende ik niet. Maar dat ziet er idd uit als een handig ding. Wel veel geld voor een rietbinder...
Voor je het weet ben je een hoop tijd en geld kwijt aan wat naar mijn idee 'gerommel in de marge' is. Als ik soms eens wat vaker speel dan normaal, kom ik er weer achter dat de spullen allemaal gewoon dik in orde zijn, en dat ik dus gewoon vaker moet spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #12 on: 23 December 2014, 07:40:04 »
Ik merk wel verschil, maar dan niet in toon.
Als ik de stock lig van mijn Berg Larsen gebruik spreekt die veel minder makkelijk aan dan met mijn Rovner Light..

En verder is zo'n enkel schroefje gewoon makkelijk en houdt die het riet perfect op zijn plek

Offline Laatbloeier

• Optimisme is een morele plicht
  • Member
  • *
« Reply #13 on: 23 December 2014, 21:18:39 »
Ik ben erg tevreden over de Francois Louis Ultimate en zie ze ook veel bij professionals. Als je via het Web bestelt heb je volgens mij het recht de binder te retourneren, maar ik zou dat vooraf overleggen met de leverancier.
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.

Zoot

• Guest
« Reply #14 on: 24 December 2014, 01:10:18 »
Rovner Light..    En verder is zo'n enkel schroefje gewoon makkelijk en houdt die het riet perfect op zijn plek
  Hear Hear,......    Hmmm tot de binders van DrieTenor  ??? klaar zijn natuurlijk....  ::) :P