Author Topic: Help! Welke sax kiezen.  (Read 11761 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: Help! Welke sax kiezen.
« Reply #15 on: 15 January 2015, 12:20:44 »
Ik heb zowel Yamaha als Yanagisawa geprobeerd, en zeker van de basismodellen vond ik de Yamaha's minder klinken. Scheller, blikkeriger. Volgens mij is het metaal ook dunner, ze zijn duidelijk lichter. Maar goed, dat is ook een kwestie van smaak. Technisch zijn beide merken echt goed.

Dunner metaal en scheller/blikkerig?
Ik heb ooit een Adolphe Sax baritonsaxofoon uit 1865 in handen gehad. Vergeleken met de huidige bari-saxen was die vederlicht. Maar hij klonk zeer houtig. Haast als een Cello.
Dus oorzakelijk verband tussen metaaldikte en timbre zou ik niet durven leggen. En al helemaal niet tussen metaalsoort en timbre.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #16 on: 17 January 2015, 19:00:07 »
Mij werd de Yas-280 aangeraden.
En deze bevalt heel goed.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Zoot

• Guest
« Reply #17 on: 17 January 2015, 20:29:54 »
Mij werd de Yas-280 aangeraden.
En deze bevalt heel goed.
  Hmmm,... hoeveel zijn het  :P er inmiddels?

ON....   Eerst maar leren spelen op de leen of huurToeter....  Heb je Dé Kunst redelijk onder de knie spendeer dan eens meerdere dagen aan Saxen proberen, dan ben je er snel genoeg achter wat voor jouw wel of niet werkt... die ene met dat Goede geluid, toch maar die met dát pinkplateau. Veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪

Ps Als je de sax nog een lange tijd gaat lenen misschien dat je er zelf een onderhoudsbeurtje tegenaan gooit?

Danny62

• Guest
« Reply #18 on: 20 January 2015, 16:42:46 »
Zoals gezegd zaterdag jongstleden ff gaan kwijlen in een saxwinkel in Den Bosch. Ik heb er veel “schoon gerief” zien staan. Maar ik zal me wel nog ff bezinnen tot ik tot de aankoop overga. Per slot van rekening is het het manneke die het moet doen.
Dus wat de aankoop van eventueel een nieuwe sax betreft ga ik even op retraite.

Wat de leerkracht mij wel vertelde is als ik toch beslis om een nieuwe toeter aan te schaffen dat ik beter een semi professionele editie koop. Dit in verband met de restwaarde. Dit doet uiteraard geen afbreuk aan de beginners-saxofoons.

@the martin: De leerkracht zou dit niet meer kopen puur voor de sound. Dus het heeft niets met de kwaliteit te maken.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #19 on: 20 January 2015, 17:14:48 »
Thnx

Offline Tripledad

• Newbie
  • *
  • Senior Geek
« Reply #20 on: 20 January 2015, 17:44:46 »
Ik zat vorige jaar, toen ik deze hobby begon, met hetzelfde dilemma. Uiteindelijk is het een YTS 275 2e hands geworden. Ik heb hiervoor gekozen omdat deze saxen goede beginnerssaxen zijn, en goed hun waarde houden. Ik denk dat je zelfs wanneer je hem al na een jaar weer verkoopt, je nog altijd goedkoper uit bent dan met huren.
"Experience is what you get, when you don't get what you wanted"

YTS275 Selmer Solist C*, <del>Vandoren traditional 3</del> Vandoren ZZ 3,5

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #21 on: 21 January 2015, 09:35:12 »
Elke beginner zit met dit dilemma denk ik, of hij of zij moet ergens een zak geld hebben liggen.
Mijn oplossing was alle sites van de gerenommeerde saxwinkels bekijken om te kijken wat er gebruikt op voorraad was, waarbij ik me wel op goede merken richtte. En daarbij had ik al snel besloten eerst een half jaar te huren. Dat geeft je ten eerste de tijd te ervaren of het echt iets voor je is, en ten tweede de tijd wat langer te sparen.
Uiteindelijk ben ik zo aan mijn Yanagisawa T800 gekomen, bij Saxpoint, maar ik ben wel nog steeds van mening dat ik daar mazzel mee heb gehad: de prijs was echt laag.
In principe kan je goedkoper slagen op de particuliere markt, maar dan moet je wel weten waar je op moet letten. Je kunt daar op de goed bekend staande merken afgaan, maar ook die kunnen slecht onderhouden zijn of verborgen schade hebben nadat ze een keer gevallen zijn. Zelf ga ik vanmiddag een bij veel mensen, ook op dit forum, slecht bekend merk proberen (een Amati Kraslice Toneking alt), maar veel onderzoek heeft me geleerd dat als het goed is deze uit de tijd komt dat deze fabriek wel goede saxen maakte, vergelijkbaar met Keilwerth. Mocht hij inderdaad goed zijn dan betaal ik heel weinig voor een goede sax.
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.