Elke beginner zit met dit dilemma denk ik, of hij of zij moet ergens een zak geld hebben liggen.
Mijn oplossing was alle sites van de gerenommeerde saxwinkels bekijken om te kijken wat er gebruikt op voorraad was, waarbij ik me wel op goede merken richtte. En daarbij had ik al snel besloten eerst een half jaar te huren. Dat geeft je ten eerste de tijd te ervaren of het echt iets voor je is, en ten tweede de tijd wat langer te sparen.
Uiteindelijk ben ik zo aan mijn Yanagisawa T800 gekomen, bij Saxpoint, maar ik ben wel nog steeds van mening dat ik daar mazzel mee heb gehad: de prijs was echt laag.
In principe kan je goedkoper slagen op de particuliere markt, maar dan moet je wel weten waar je op moet letten. Je kunt daar op de goed bekend staande merken afgaan, maar ook die kunnen slecht onderhouden zijn of verborgen schade hebben nadat ze een keer gevallen zijn. Zelf ga ik vanmiddag een bij veel mensen, ook op dit forum, slecht bekend merk proberen (een Amati Kraslice Toneking alt), maar veel onderzoek heeft me geleerd dat als het goed is deze uit de tijd komt dat deze fabriek wel goede saxen maakte, vergelijkbaar met Keilwerth. Mocht hij inderdaad goed zijn dan betaal ik heel weinig voor een goede sax.