Author Topic: Help! Welke sax kiezen.  (Read 11762 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Danny62

• Guest
Help! Welke sax kiezen.
« on: 13 January 2015, 13:32:40 »
Mag ik zo vrij jullie mening te vragen over volgende?

* Ik ben dit schooljaar gestart met leren bespelen van saxofoon (een jeugddroom). Het instrument een YAS275 – Made in Indonesia – Serial N° K03248, dat ik op heden in huur heb vertoond wel enige gebreken die niet echt bevorderlijk zijn voor de motivatie (kleppen blijven hangen) alle pogingen ten spijt op advies van de leerkracht, reinigen, papier tussen de kleppen met een elastiekje enz...

* Gezien het feit dat ik gebeten ben van het “toeteren” (ik speel tijdens de week dagelijks een ½ uur en in de weekends minimum 2x ½ u). Nu overweeg ik sterk mij een degelijk instrument aan te schaffen. Ik heb mijn oog laten vallen op enkele Saxofoons, namelijk volgende types/modellen. Welke zouden jullie mij aanbevelen?

* Yamaha Yas 62 02 VU (Vintage Umber)
* Trevor James Signature Custom 'RAW' altsax
* System'54 Silverneck-R Vintage Gold 'The Phoenix'

* Als mondstuk had ik een “Selmer S80 C*” in gedachten

Ik lees graag jullie meningen en reacties.

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
Re: Help! Welke sax kiezen.
« Reply #1 on: 13 January 2015, 13:49:47 »
YAS-275 is een uitermate geschikt en ook een degelijk instrument om de eerste jaren mee door te brengen. Ik lees dat je hem in huur hebt. Ik zou per ommegaande terug gaan naar de verhuurder en een oplossing vragen voor de technische problemen welke je nu ondervind. Deze herstel-/onderhoudswerkzaamheden zitten normaliter in de huurprijs inbegrepen. Ik zou pas over een paar jaar of als de situatie zich aandient op zoek gaan naar een specifiek eigen instrument. Dan weet je veel beter wat je zoekt!
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #2 on: 13 January 2015, 14:25:51 »
Ik ben het met Jantje eens.
Je betaalt huur voor een goed instrument dus de verhuurder moet zorgen dat het instument goed is.
Je hebt een Selmer C** in gedachten.
Mondstukken moet je niet in gedachten nemen maar in je mond.
Als je een nieuw mondstuk wil hebben ga je naar een saxofoonwinkel met je sax en je gaat mondstukken proberen.
Degenen die je bevalllen neem je mee naar huis en je gaat ze thuis proberen.
Het mondstuk waarvan je zeg "wauw" koop je en de rest geef je terug.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Danny62

• Guest
« Reply #3 on: 13 January 2015, 14:39:19 »
Het instrument is eigendom van de muziekschool. Dus niet van een handelaar.
Met andere woorden ik hang af van de goodwill van de school.

Wat het mondstuk betreft ik bedoelde een Selmer C* waarom deze? Hier op het forum wordt deze regelmatig aangeprezen om mee te beginnen.

Alvast bedankt voor de snelle Reacties

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #4 on: 13 January 2015, 15:11:02 »
muziekschool of handelaar, de verhuurder is eigenaar en zorgt voor het onderhoud. Ik zou de administratie van de muziekschool eens bellen en vragen hoe/waar het onderhoud uitgevoerd kan worden gezien de problemen welke je ondervind.

M.b.t. het mondstuk, de Selmer C* is een goed mondstuk welke veel wordt gebruikt binnen harmonie en fanfare door de stabiele toon en menging met de andere instrumenten. Deze voordelen heb je ook als je nog niet meespeelt in een orkest. Een veilige keuze. Je zou eventueel ook nog eens de C** kunnen testen. Heeft een iets grotere tip-opening, daardoor iets lastiger te bespelen, maar een iets vollere en helderdere toon. (Is het verschil te horen??)
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #5 on: 13 January 2015, 15:39:03 »
Ik sluit mij geheel aan bij bovenstaande. Een YAS275 is een uitstekend instrument die indien goed onderhouden een perfecte basis (en meer) is om op te spelen.

Mocht je toch één van die toeters willen kopen.
De YAS62 staat bekend als een geweldige toeter

Offline CynthiaM

• Member
  • *
« Reply #6 on: 13 January 2015, 17:36:06 »
Ik ben begonnen op een Yamaha YAS25 (de voorganger van de 275) en heb daar vele jaren met veel plezier op gespeeld.
Ben daarom (mede op advies van mijn oude leraar) bij Yamaha gebleven, en heb een YAS62 gekocht.
Maar als beginner is een YAS275 perfect; meer heb je niet nodig.
Of de vereniging laat het onderhoud doen, of je vraagt d ehuur terug en koop er zelf een (nieuw danwel 2e hands).
Pas als je een tijdje speelt kun je beter bepalen wat je fijn vindt. Dus huren met recht op koop is ook een optie.
Leer eerst maar goed spelen.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Danny62

• Guest
« Reply #7 on: 13 January 2015, 17:55:45 »
@ CyntiaM

Dat niet zo makkelijk is zoals men in de boekjes beweerd is mij ondertussen al duidelijk geworden.
Maar hoe zegt men dat, "Oefening baart kunst"?

Alleen stel ik vast dat 90% van de volwassenen hun eigen sax hebben al dan niet nieuw. Het is eigenlijk enkel de jeugd (-14 jaar) die een schoolsaxofoon heeft.
De lerares ontmoedigd mij in elk geval niet om er zelf een aan te schaffen. De leerkracht speel met een Yamaha (type?) en zou dit nooit meer kopen.
Ikzelf lees hier op het forum niets anders dan lof over Yamaha.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #8 on: 13 January 2015, 18:11:53 »
Volwassenen spelen meestal wat langer en hebben over het algemeen wat ruimer dan een scholier.
Ik ken overigens een saxofoniste die de sax, in dit geval een sopraan, vrij lang heeft gehuurd en hem pas heeft gekocht nadat de koopprijs-huurprijs voor haar betaalbaar was geworden.
Blijft overeind, een verhuurder, moet zorgen dat het verhuurde, wat het ook is, in goede staat is.
Misschien kan je lerares iets betekenen hierin?
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #9 on: 14 January 2015, 07:41:14 »
Vraag je leerkracht waarom zij geen Yamaha meer zou kopen!!!

Een sax is een heel persoonlijk iets, en haar reden waarom zij er geen meer zou kopen wil niet gelijk zeggen dat dat betekent dat niemand meer zo'n ding aan zou moeten schaffen.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #10 on: 14 January 2015, 10:11:49 »
De vlakheid van de Yamaha toongatranden laat nog weleens te wensen over. Zeker bij de Yamaha's in de lagere prijsklasse.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

KoenD

• Guest
« Reply #11 on: 14 January 2015, 19:32:02 »
Ik ben wel benieuwd naar het type van de saxofoon van de leerkrachte van Danny62.  Kan je het eens navragen? 

Danny62

• Guest
« Reply #12 on: 14 January 2015, 20:47:30 »
Het staat al in mijn agenda om aan de juf te vragen welke model sax ze bespeeld.

Maar ik vermoed dat het om de klank gaat, persoonlijke voorkeur. Ze heeft mij laten verstaan dat ze de klank van een Yanagisawa leuker vind. Als dit zo is, over smaak en kleur kan men niet discuseieren. Maar zal haar eveneens vragen waar ze "nooit meer een Yamaha zou kopen".

Enfin zaterdag ga ik toch eens gaan lekkerbekken in een saxwinkel. Kopen doe ik nog niet eerst goed informeren en vooral bezinnen.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #13 on: 14 January 2015, 23:05:07 »
Ik heb zowel Yamaha als Yanagisawa geprobeerd, en zeker van de basismodellen vond ik de Yamaha's minder klinken. Scheller, blikkeriger. Volgens mij is het metaal ook dunner, ze zijn duidelijk lichter. Maar goed, dat is ook een kwestie van smaak. Technisch zijn beide merken echt goed.
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #14 on: 15 January 2015, 07:58:46 »
De basismodellen van Yamaha zijn pure beginners instrumenten (waar je ook als ervaren saxofonist uitstekend mee voor de dag kan komen).
Die moet je niet gaan vergelijken met de (semi)professionele Yani instapper.