Het Grooooote Geluid

Started by Windbuil, 30 March 2015, 13:52:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

drietenor

Precies hard werken, geen van de texaanse tenoren is het komen aanwaaien.
Hoewel het heel makkelijk lijkt, zijn er jaren van oefening aan vooraf gegaan.

Stuk voor stuk konden ze klassiek saxofoon spelen, Illinois Jacket speelde bijvoorbeeld verdienstelijk klassiek fagot.
Uit die techniek hebben ze dat oergeluid ontwikkeld, aangepast aan hun persoon.
Cobb heeft een hele andere techniek dan Big Jay, die weer verschillend is van Jacket.
Als je nu goed zoekt op het internet zal je wel een instructiefilmpje vinden, maar dan is het de vraag of dat bij je past.
Zelf geef ik de voorkeur aan Klose.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Pieter

En zo komen we toch weer uit bij techniek.
Klose is niet specifiek de aangewezen methode om een groot geluid te verkrijgen, maar elke gespeelde noot helpt. Je geluid ontwikkel je tijdens alles wat je doet.
alles wat je uit die toeter aan maximaal geluid wilt halen kan alleen met een ontspannen embouchure. daarvoor heb je het juiste materiaal nodig (wat bij je past ) heel veel tijd om te spelen en iemand die met verstand van zaken je geluid en je embouchure controleerd.

Ik zou zeggen, als je dat echt belangrijk vindt, dan spendeer je de tijd die je steekt in het doorgronden van saxofoonontwerpen gewoon in spelen. Ik denk dat dat meer effect heeft.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Janneman

De materiaalkeuze is kunnen we inmiddels vaststellen, toch?
Quote from: Windbuil on 02 April 2015, 08:56:55
Het is iets physieks i.c.m. materiaalkeuze. Maar met deze vaststelling zijn we er nog niet. Veel van de mannen van het grote geluid bliezen op amerikaanse saxen en op Otto Links met bescheiden tipopening. En waarschijnlijk op La Voz en Rico rieten.

Dan blijft techniek over
Quote from: Pieter on 02 April 2015, 11:37:29
En zo komen we toch weer uit bij techniek.
alles wat je uit die toeter aan maximaal geluid wilt halen kan alleen met een ontspannen embouchure. daarvoor heb je het juiste materiaal nodig (wat bij je past ) heel veel tijd om te spelen en iemand die met verstand van zaken je geluid en je embouchure controleerd.
Ik zou zeggen, als je dat echt belangrijk vindt, dan spendeer je de tijd die je steekt in het doorgronden van saxofoonontwerpen gewoon in spelen. Ik denk dat dat meer effect heeft.

Windbuil inschattende maakt hij zijn speeluren wel. En dit soort onderzoekjes doen geeft dan weer meer inzicht in de noodzaak inzien van meer speeluren maken. Dus dat vindt ik helemaal niet verkeerd.  :)
De vraag blijft dan echter waar ga je beginnen met het ontwikkelen van die grote sound? Wat zijn die persoonlijke factoren die dan mee spelen om dat grote geluid te produceren?
Pieter noemde er al een paar:

• ontspannen embouchure
  • veel speel/oefentijd
Daar wil ik aan toevoegen:

• Spelen met ademsteun
  • Keel open tijdens het spelen
  • experimenteer eens met het mondstuk om deze iets verder in je mond te nemen, kan een groot verschil maken. (Ja,ja teveel werkt weer negatief)
En zo kennen we samen nog veel meer (standaard) punten waar op te letten. Die zijn ons niet onbekend.
Enfin, zaken waar iemand die je kan zien en horen spelen (b.v. een goede docent) je op kan wijzen en corrigeren.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

drietenor

Quote from: Pieter on 02 April 2015, 11:37:29
Klose is niet specifiek de aangewezen methode om een groot geluid te verkrijgen, maar elke gespeelde noot helpt. Je geluid ontwikkel je tijdens alles wat je doet.

Pieter, als voetnoot, top tones van Rascher is mogelijk beter geschikt, maar is pas gebruikt door een latere generatie van saxofonisten.
Het is ook niet echt in hun sound te ontdekken.
Klose werdt wel veel gebruikt in Amerika, dus kan ik mij voorstellen dat Jacket en Cobb vaak de 25 dagelijkse studies hebben gespeeld.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Pieter

Toptones zijn goed voor je klankontwikkeling en is dus ook nooit verkeerd.
Klose is een klassiek methode die ook zijn vruchten in de lich.te muziek wel afwerpt. Maar om lichte muziek te spelen zijn andere zaken absoluut noodzakelijk. Het toepassen van veel extended technieken vereist veel luisterwerk, bv. Verder is het een dusdanig uitgebreid onderwerp, dat laat zich niet in een paar zinnen vangen. Er zijn  overigens veel meer "klose" dan de 25 die je zo van internet kunt halen. Er zijn ook veel meer methodes. Je beperken tot 1 is en blijft een beperking. Ook een opbouw in ontwikkeling zorgt je hele leven lang voor stabiliteit. Daarnaast is het zelf een beetje pielen op dat ding ook heel goed voor je, maar met bv een slechte embouchure toptones spelen.....tsja... En zo zijn er veel van die dingen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Windbuil

Ik merk het al. 't Blijft gissen naar hoe Het Grote Geluid bereikt werd door de oude meesters.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de bijdrage.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Zoot

Hmmm....    ik dacht toch duidelijk gelezen te hebben door een op elkaar afgestemde Saxofonist, sax, mondstuk en riet... Techniekbeheersing, méér dan Drie O's ... ♫♪ Flink Husselen en uitvoeren ♪♪ met een heleboel Hard genoeg Geblazen Lucht

Leuke,  ??? goede, Verhelderende en Tja :-\ ,. ...    ben er dus nog LANG niet....   discussie
Meer van deze!