Evette Schaeffer basic met 20 kleppen.

Started by drietenor, 25 April 2015, 12:12:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Windbuil

Wat deed die snurker op het Yt-filmpje dan met dat strookje papier in de hals van die altsax?
Toch de diameter verkleinen?

Voor een halve milimeter diameter verkleining moet de omtrek met meer dan 1,5 mm worden verkleind.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

the martin

vergelijk een King 2b maar eens met een 4b
of een Bach 16 met een 42

allemaal normale tenortrombones

timbre is zeker anders...

drietenor

Terug naar de Evette.

Een korte up-date:

Het mondstuk blijkt Vogelweith te heten, geen Vogelwerth en Guenot heeft er niets mee te maken gehad.
Inwendig heeft de Vogelwith ongeveer evenveel kamervolume als de Quantum, dus daar geen grote problemen.
De spleet is alleen 50% van die van de Quantum, gelukkig heb ik nog een paar doosjes zware rieten liggen.

De klank van de Evette komt grotendeels door de boring.
Vergeleken met een 6M is de inwendige diameter van de nek aan de kant van het mondstuk 1,2 mm kleiner.
In vergelijking met het filmpje over het stemmen van de yamaha is 1,2 mm minder diameter reusachtig groot.
Daar gaat het om iets van 0,2 mm verschil in diameter.
Bij de lage B is de diameter van de Evette 2 mm groter.

De kleine begindiameter zorgt voor een zacht volume.
Verder heeft de Evette een meer conisch verloop dan de Conn, waardoor het geluid donkerder wordt.
Kortom zacht en donker.
Het kleinere aantal kleppen gaat daar weer een beetje tegenin, de leren kleppen zonder reflector gaan een beetje mee.
Overblazen is vrij makkelijk, dus per saldo zorgt het kleine aantal polsters voor een iets feller geluid.
De locatie van de octaafkleppen is ook iets extreem, de afstand begin nek tot hart oktaafklep is maar 65 mm.
Het overmaatse F3 toongat staat inderdaad iets lager op de saxofoon, gecombineerd met de kleine diameter  is dit ook  extreem.

Met andere woorden vergeleken met veel huidige instrumenten is het een extreem instrument waar je veel van kan leren.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Windbuil

Heel boeiend Drietenor. Ga vooral door.
Ja, er werd wat af geschooierd door de oude ontwerpers met het oktaafgat op de buis.
1,2 mm nauwer bij het halskurk is inderdaad veel. Is de hals ook langer? Want de oude mondstukken waren nogal kort.

drietenor

Quote from: Windbuil on 30 April 2015, 14:37:03
Ja, er werd wat af geschooierd door de oude ontwerpers met het oktaafgat op de buis.

Nog steeds, het is een van de meest gebruikte afstelpunten om de sound van een saxofoon aan te passen aan de smaak van de dag.
Stukken belangrijker dan coating of materiaal van de saxofoon, maar er zijn maar weinig mensen die op dat detail letten.

De nek is overigens van normale lengte, wel staat de buis waar de tenon in valt iets scheef op de body gesoldeerd.
Ik denk dat dat incidenteel is.

8) 8) 8)

Windbuil

Met de lengte van het oktaafpijpje werd ook wel geƫxperimenteerd. Bij sommige oudere merken steekt het nauwelijks de buis in.

drietenor

Quote from: Windbuil on 30 April 2015, 16:00:47
Met de lengte van het oktaafpijpje werd ook wel geƫxperimenteerd. Bij sommige oudere merken steekt het nauwelijks de buis in.

Dat doet mij denken aan de fluitketelconstructie die Selmer even heeft toegepast na de cigar-cutter.

Gisteren nog een kleine witte leren polster vervangen waar nog een lekje in zat.
Bij het op maat schuren van de vervangende polster moest ik denken aan de constructie van de te vervangen polster,
met name het ontbreken van papier of karton op de achterkant van de polster.

Dit maakt dat je de polster niet kan laten "floaten", het laten drijven van de polster op veel lijm.
Dan wordt de lijm te veel opgezogen door het vilt en wordt het vilt te hard om goed te werken.
Door de introductie van de papieren achterkant was dit pas mogelijk.
Wel een heel klein detail, maar dit floaten heb ik alleen gezien op na twee wereldoorlogse saxofoons.

Gelijk bij een aantal andere polsters het teveel aan siliconen weggeknipt met een schaartje.
Op die manier kan je hele strakke polsters maken.

8) 8) 8)

drietenor

Het Vogelweith mondstuk geeft een duidelijk betere  stemming dan de Quantum.
Het blijkt toch een A=435 Hz saxofoon te zijn. Het verschil in kamervolume tussen de twee mondstukken is niet groot, ongeveer 1,5 cc
en dat maakt 5 Hz op de stemming uit. Zodra de polsters naar tevredenheid zijn ga ik de hoogte van de kleppen afstellen.
Mischien is het dan nog nodig een paar polsters te vervangen omdat ze iets te dik zijn.
Door het extra oefenen kost het plaatsen van een houten polster nog maar 10 minuten.

8) 8) 8)

Windbuil

Polsters floaten is een techniek die nog door veel saxreparateurs wordt toegepast.
Klarinetpolsters worden attijd ge-floated.

De 'fluitketelconstructie' die ken ik niet. Kan je toelichten Drietenor?

Selmer als kwaliteitsmerk is bij mijn reparateur zwaar door de mand gevallen. Maar daarover in een aparte tread meer.

drietenor

de fluitketelconstructie van Selmer heb ik maar twee keer gezien, op het ogenblik kan ik er geen afbeelding van vinden.
Het is een bovenste oktaafklep waar een buisje van ongeveer 10 mm boven de nek uitsteekt.
Het doet een beetje denken aan de dop van een fluitketel.
Het ziet er zo raar uit dat het om die reden waarschijnlijk geen populaire oplossing is geworden.
Als ik er weer een zie dat zal ik de link vermelden.

Ben benieuwd wat Selmer met zijn kwaliteits imago heeft gedaan.
Bij een laatste versie van hun bariton viel mij op hoe licht deze was, dat kan wel eens een risico geven.

8) 8) 8)

drietenor

Windbuil

drietenor

Ik kan mij voorstellen dat ze zulke uitzonderlijke constructies als de teakettle oktave vent hebben ontwikkeld om een saxofoon beter met een microfoon op te kunnen nemen. Waarschijnlijk is dit zo een uitvinding waarbij de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.

8) 8) 8)

drietenor

Een voor een bleken de oude polsters onvoldoende af te sluiten.
De laatste 10 waren wel lichtdicht, maar vielen door de mand bij het testblazen met staccato.
Dat komt waarschijnlijk door de richel die het toongat in het polster maakt.
Als er een lekje zit, dan kan de richel het licht tegenhouden.
Nu dus 20 houten polsters.
Over drie dagen zit de laatste polster op zijn plaats.

8) 8) 8)

Windbuil

Een variant op je weet niet wat je niet weet: je ziet niet wat je niet ziet ((-;