Main Menu

Mijn beurt...

Started by espagica, 28 August 2015, 11:13:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

espagica

Nog een laatboeier... :)  Ik ben Rudy, bouwjaar 57 en woon randje Gent (ja, de stad in België waar Flikken en Keizer Karel en de Gentse Feesten en en en  geboren zijn) Na wat items van mijn "bucket list" te kunnen schrappen was uiteindelijk " saxofoon spelen" aan de beurt. Ik startte vorig jaar met "officiëel muziekonderwijs" en had een huur-altsax om mijn eerste lawaai te maken. Het huurtoestel had wel veel mankementen en op aanraden van mijn leraar moest die dringend in grooooooot onderhoud. Mijn voorliefde ging sowieso naar een tenor en de lessen bevielen mij danig goed, dus kocht ik een YANAGISAWA T901. Wat een verademing om op dit te blazen... en ergonomisch loopt het ook veel beter. Na één jaar toeteren begin ik zo stilaan uit te kijken naar een " beter" mondstuk. Ik gebruik het bijgeleverde yana5 met Vandoren 1,5 en nu 2,5 riet maar heb de indruk dat het niet lekker loopt. Ook heb ik nog wat problemen met "ademsteun" Op de fora raadt men meestal een "voor beginners" beter mondstuk aan, maar hoe meer ik er over lees, hoe minder ik kan kiezen.
Inmiddels ingeschreven voor het tweede jaar "nootjes" en met volle "goeste" volgende week naar de les. Soms wel wat verwarrend, wat mijn noorderburen spreken van Bis en Sis  terwijl wij in het zuiden  de La's en de Re's gebruiken. Maar dat valt best mee. Het enige waar ik spijt van heb is dat ik geen 50 jaar vroeger met muziek gestart ben  :D ... maar ja, dan had ik andere dingen niet kunnen doen.

Yanagisawa T901

Zoot

maar wel  ??? eerder een instrument bespeeld?

veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪
welkom    hier             8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT   8)

MMonroe

Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Windbuil

Welkom Espagia. Het Yana 5 (ebo?) lijjkt me niet verkeerd. Probeer ook eens een Yamaha 5C mondstukje met bijvoorbeeld LaVoz rieten.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Leonatic

Leuke vraag. Het is net alsof je 1000 mensen vraagt welke auto je het beste kunt kopen. Er is niet zoveel mis met de Yana mondstukken. Een Yamaha is echter zelden een vooruitgang. Het is, zeg maar, een heel kale Opel Kadett. Spaar een paar tientjes door en koop dan nog niet een al te duur mondstuk; Vandoren, beetje gemiddelde maten, Selmer als je van klassiek houdt, Meyer als je all-round mikt. Zorg dat je het thuis uit kunt proberen en en je leraar even meeluistert. Als je niet al te extreem mikt kun je veel beter je tijd in studeren stoppen. Voorkom in ieder geval dat je een eeuwige twijfelaar, met een half jaarsalaris aan mondstukken in je kast wordt.

KoenD

Gegroet medebelg - hier Torhout West Vlaanderen.
Het meegeleverde Yana mondstuk eboniet is absoluut een goed mondstuk!  Mijn inziens veel beter dan de mondstukken dat bv Yamaha meegeeft.
Een goede combinatie mondstuk / riet / speler is soms een heuse zoektocht.
Veel succes!

drietenor

Welkom bij deze club Rudy,

De raad dat je bij een nieuwe saxofoon beter een ander mondstuk kan kopen klopt wel eens maar niet altijd.
Ik heb saxofoons gezien met bijgeleverde mondstukken die makkelijk piepen of zwaar spelen.
Als je dan goed kijkt zijn die mondstukken een beetje vervormd en niet perfect afgewerkt.
De mondstukken die Yamaha en Yanagisawa bij hun saxofoons doen vallen in een betere categorie.
Ze piepen niet zo snel, zijn niet te extreem zwaar en zijn goed afgewerkt.

Als je er makkeijk geluid mee kan maken speel dan door tot er iets van klankbeheersing begint te komen.
Daarna kan een ander mondstuk zinvol zijn.
Als je daarvoor gaat wisselen naar een tweede mondstuk moet je daar weer helemaal opnieuw aan wennen.
Dat kan best een paar maanden extra duren.
Ademsteun is iets wat met oefenen komt, tenzij het mondstuk te zwaar is.
Veel plezier met het spelen.

8) 8) 8)

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

espagica

Bedankt allen voor de verwelkoming en voor de "wijze" raad. ik dacht zo dat de bijgeleverde spullen (lees mondstuk)  meestal toch van mindere kwaliteit waren... maar niet dus. Het zal wel meer te maken hebben met mijn "toeterkunst" vrees ik  ;D I elk geval blaas ik nog een jaartje verder op dit mondstuk en zal misschien later eens wat rietjes "testen" ...
Wat ademsteun betreft: ik zie in de les soms jonge dames (ik schat 7 max 8 jaar) en die blazen met zo een gemak een liedje, terwijl ik hetzelfde doe maar ik hijg wel als een volleerd brabants trekpaard. Nu ben ik pas 2 jaar geleden gestopt met actief sporten (basketbal), dus mag ik aannemen dat mijn longcapaciteit toch (nog) behoorlijk is. Mijn kine zegt dat ik een zeer goede buikademhaling heb, dus dat zit ook al goed. Wel durf ik wel eens "vergeten" ademen en dat moet ik te veel maten spelen met ademnood als gevolg.
Ik ga mij voorlopig concentreren op de drie O's... oefenen,oefenen en nog oefenen..

tot hoors.. heu.. lees bedoel ik
Yanagisawa T901

Windbuil

Ademsteun is niet het enige "geheim". Ook, en vooral, wáár haal ik adem, en hoeveel adem neem ik voor de komende passage!
Bekend is dat kinderen minder moeite hebben of lijken te hebben met muziekinstrumenten. Ze zijn nog niet belast met faalangst. Grote mensen willen meteen presteren; iets fraais ontlokken aan het instrument. En dat werkt contra-poductief. Denk ik.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

drietenor

Een tenor heeft ook iets meer lucht nodig dan een alt.
Je leert er heel snel om efficient met adem en kracht om te gaan.
Ook omdat de tenor makkelijk een volume haalt waarbij de alt verbleekt wordt er in ensembles vaak op aangedrongen dat de tenoren niet te hard spelen.

Zodra de jonge dames in kwestie bariton spelen zou ik me er wel zorgen over maken.

8) 8) 8)

espagica

Dag medetoeteraars m/v

Maandag ontslagen uit het ziekenhuis. Ik heb een spoedoperatie ondergaan waar  2 overbruggingen werden gemaakt, een verbinding tussen long en hart werd verbroken en er was iets met "te veel vocht rond het hart" waardoor de ademhaling en zuurstofafgifte te klein was. Nogthans was er met ECG en andere onderzoeken niks abnormaal vastgesteld.

Ik zit nu in de herstelperiode, dus eerste maand zal er niet veel geblazen worden, meer daar mijn longinhoud, door het stilleggen van hart en longen, ook een pak afgenomen is en ik bijna geen kracht heb.

Het goede nieuws is dat er geen blijvende schade aan het hart is ( het was nl 2 voor 12) en dat de longen elke dag beter worden. 

moraal van het verhaal: als 2 jonge dames je naar huis spelen is het hoog tijd voor een grondig hartonderzoek
Yanagisawa T901

Zoot

jemig,....  heftig verhaal...  Ik hoop dat je "eens"  de jonge dames van het ♫♪ podium TOetERRRRrrrrt ♪♪....    beterschap!

drietenor

Nog meer gezondheid toegewenst.

En ik zou dat punt van Zoot niet op je bucketlijst zetten.

8) 8) 8)