Author Topic: Beginnend speler, vraag over dikte rietjes  (Read 7323 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Mel

• Newbie
  • *
Beginnend speler, vraag over dikte rietjes
« on: 16 December 2015, 12:36:11 »
Beste Allemaal!

Ik ben zeer beginnend speler (8 weken). Op advies van mijn docent overgestapt van een 2 1/2 riet naar een 3 riet (alt sax). Zelf merk ik een enorm verschil, speelt veel fijner voor mij en geeft een mooier geluid.

Mijn vraag is nu, waarom is dit zo? Wat zorgt er voor dat het ene riet iemand beter ligt dan de andere, de ene dikte mooier geluid geeft bij een bepaald persoon? Gewoon nieuwsgierig naar de theorie er achter, de oorzaken hier van!

Met vriendelijke groet,

Mel

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: Beginnend speler, vraag over dikte rietjes
« Reply #1 on: 16 December 2015, 12:55:08 »
Heeft vooral te maken de ontwikkeling van je embouchere; de kringspieren in je lippen.
En, ja, zware rieten klinken wat voller. Binnenkort zit je 3,5 en dat blijft dan een poos zo.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline ton.eusterbrock

• Newbie
  • *
Re: Beginnend speler, vraag over dikte rietjes
« Reply #2 on: 16 January 2016, 10:38:23 »
Beste Mel,
Zoals Winbuil aangaf hangt het af van wat jouw embrochure aankan. Er is nog een belangrijke factor; het mondstuk zelf, en dan vooral de tipopening. Dit wordt aangegeven in 2 soorten maten
1. Een cijfer, meestal een 5, 6, 7 of 8
2. De grootte vd opening in1000ste mm, meestal met een getal tussen 90 (± 5) t.m. 125 (± 8) , oplopend met 5.
Exacte maten moet je maar eens opzoeken in vergelijkings tabellen.

Wat doet deze maat?
Een grote tip speelt makkelijker met een licht riet voor een beginner, iemand met meer ervaring/embrochure zal vaker voor een iets zwaarder riet gaan.

Een grotere tip is meer weerstand, vraagt om meer embrochure, of compensatie met een lichter riet.

En dan hebben we nog niet gekeken naar merk en type en materiaal van een mondstuk. Een selmer of een meyer "vragen" misschien om een andere rietsterkte terwijl de tip hetzelfde is.

Verder is het een kwestie van smaak qua klank en voorkeur.

Tip; gewoon het een en ander proberen.
Tip2 ; als je rietsterkte wilt vergelijken met anderen moet je ook vragen naar de tipopening. En nog een stap verder naar het merk en type mondstuk.

Verstuurd vanaf mijn Transformer Prime TF201 met Tapatalk