Author Topic: Vintage Tenorsax?  (Read 9919 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Smelly Jelly

  • Member
  • *
  • Posts: 543
Vintage Tenorsax?
« on: 31 January 2006, 18:08:02 »
Hello,

Ik speel al jaren (naar volle tevredenheid) op een Japans "werkpaard". Voor sommige gelegenheden is deze Yanagisawa echter wat te braaf. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een sax die misschien wat minder perfect stemt, maar lekker smerig klinkt (natuurlijk in combi met mijn vintage Dukoff :twisted:  ). Zelf dacht ik aan een Martin of Buescher, en nu is mijn vraag: Wat is jullie ervaring met de verschillende types van deze merken, zijn er die jullie aanraden? Denk wat betreft mijn "smaak" aan spelers als Dexter Gordon en Earl Bostic.

Bvd!
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 31 January 2006, 20:04:47 »
Hey Smelly,

Ik zou voor een the Martin gaan... denk dat je blij zult zijn met het geluid.

Offline CBone

  • Member
  • *
  • Posts: 491
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #2 on: 31 January 2006, 21:44:51 »
Ben zo,n 1.5 jaar geleden begonnen op een Yani alt. Voor mij een prima sax. Kreeg interesse in een tenor en heb eerst gekeken naar een T901 en een YTS62. Toen ook eens enkele vintage saxen gaan proberen.Voor mij was de keus snel gemaakt. Ik ga voor mijn martin indiana. Buescher beviel me ook, vooral oudere 400, Aristo's klonken wat braver, heb echter geen Big Bell getest. Je linkerpink en pols moeten wel wat kunnen hebben op een Buescher, daar is voor mijn gevoel RSI uitgevonden, maar dat zal ook wel wennen.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 31 January 2006, 21:46:44 »
Indiana is ook te gek ja...
Zowiezo zijn alle Martins goed :)

Offline CBone

  • Member
  • *
  • Posts: 491
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 31 January 2006, 21:50:33 »
Quote from: "Anthony"
Indiana is ook te gek ja...
Zowiezo zijn alle Martins goed :)


Haha, heb de leeftijd er nog niet helemaal voor, maar vroeger was toch alles beter  :D

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline JohnMartin

  • Member
  • *
  • Posts: 21
Re: Vintage Tenorsax?
« Reply #5 on: 31 January 2006, 22:33:16 »
Quote from: "Smelly Jelly"
Hello,

Ik speel al jaren (naar volle tevredenheid) op een Japans "werkpaard". Voor sommige gelegenheden is deze Yanagisawa echter wat te braaf. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een sax die misschien wat minder perfect stemt, maar lekker smerig klinkt (natuurlijk in combi met mijn vintage Dukoff :twisted:  ). Zelf dacht ik aan een Martin of Buescher, en nu is mijn vraag: Wat is jullie ervaring met de verschillende types van deze merken, zijn er die jullie aanraden? Denk wat betreft mijn "smaak" aan spelers als Dexter Gordon en Earl Bostic.

Bvd!


Smelly, mocht je een goed klinkemde en goed onderhouden The Martin Tenor overwegen: ik heb er een te koop (bouwjaar 1949).
Zie bij advertenties.

 :wink:
Hoe je sax klinkt, dat ben jij (!?)

Offline Smelly Jelly

  • Member
  • *
  • Posts: 543
(No subject)
« Reply #6 on: 01 February 2006, 00:18:44 »
Bedankt allemaal, ik ga eens wat proberen. Iemand nog andere suggesties, coole vintage toeters die het proberen waard zijn?
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #7 on: 01 February 2006, 07:52:11 »
Ik zou eerst eens een ander riet en/of een ander mondstuk proberen.
Een Vandoren V16 riet geeft je een iets fellere sound.

En een mondstuk met een wat grotere tipopening zal je ook de goede richting opsturen.
Op een frans klinkende sax raad ik een roestvrij stalen Berg Larsen aan. Tipopening 110 of groter, kamer 2 of 1, wel even een lichter riet gebruiken dan.
En (maar dat geldt voor elk mondstuk tegenwoordig) probeer ook van één en het zelfde type meerdere mondstukken. Er schijnt erg veel kwaliteitsverschil in te zitten.


Wat vintage tenoren betreft:

Buescher Big B of het model Aristocrat daarvoor
ERRUG goed van klank. Ergonomie OK.
Spelen op zo'n ding is een heel aparte ervaring.
Het lijkt net of ze door je vingers terug praten (of dansen in je handen, en dat is dan positief bedoeld)
Probeer ook eens een Meyer 7 of zoiet als je zo'n sax probeert.....
Dat geeft dan niet de groffe klank die je wilt hebben, maar WAUW...

Buescher 400 - Top Hat & Cane (TH&C)
Prachtige saxen, maar ik kan niet aan de applicatuur wennen.
Voor mij iets te wollig

Martin - The Martin Tenor
Mijn holly grail......
Krachtige sound, goede ergonomie.
Pak wel een wat agressiever mondstuk. Dat kan die wel hebben.

Elke andere Martin
 8)
Probeer zeker ook een Indiana.

Conn 10M of Chu Berry
Geen ervaring mee, maar wat ik er zo over gelezen heb komt die qua klank aardig in de richting

King Super 20
 :?:

Selmer MKVI (Heb ooit een later model gespeeld en dat vond ik het enige instrument die bij mijn The Martin in de buurt kwam) of andere Selmer proberen.
Met het juiste mondstuk  :twisted:

SML Ref D, GoldMedal 1 of 2 zijn ook saxen die iets speciaals hebben. Kijk wel even of je aan het linker pink cluster (Zit te laag) en de balans van de sax (Het ringetje voor de nekstrap zit op een rare plaats) kan wennen.
Dit zijn zeker saxen die er uit springen qua klank en projectie.
Ook hier weer mijn Berg Larsen advies.

Offline Smelly Jelly

  • Member
  • *
  • Posts: 543
(No subject)
« Reply #8 on: 01 February 2006, 09:07:04 »
Quote from: the martin
Ik zou eerst eens een ander riet en/of een ander mondstuk proberen.
Een Vandoren V16 riet geeft je een iets fellere sound.

Ik heb altijd op een V16 riet gespeeld, ben onlangs Rico gaan spelen (met aanzienlijk beter resultaat wat betreft een "smerig" geluid). Mondstukken: Ik heb van alles gespeeld van een Selmer soloist tot Link en Vandoren metaal, de Dukoff is altijd nog het meest wat ik zoek. Ik ben echt op zoek naar een sax die minder "vlak" klinkt, voor het stevigere solowerk. Ik speel vooral rock en soul, vandaar. 8)
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #9 on: 01 February 2006, 09:12:51 »
Quote from: "Smelly Jelly"
Mondstukken: Ik heb van alles gespeeld van een Selmer soloist tot Link en Vandoren metaal, de Dukoff is altijd nog het meest wat ik zoek. Ik ben echt op zoek naar een sax die minder "vlak" klinkt, voor het stevigere solowerk. Ik speel vooral rock en soul, vandaar. 8)


Zijn allemaal niet al te agressieve mondstukken.
Hebben allemaal nauwelijks baffle en een grote kamer.
(Die LD is trouwens een erg lekker mondstuk, heb zelf een 6 gehad)

Ik zou zeker eens naar wat agressievere mondstukken rondkijken (en natuurlijk ook wat andere saxen proberen)

Dukoff M (of D, maar dat vind IK persoonlijk weer teveel van het goede)
BL 2 of 1 kamer
Etc...

Offline Smelly Jelly

  • Member
  • *
  • Posts: 543
(No subject)
« Reply #10 on: 01 February 2006, 19:42:25 »
OK, k zal is koekeloere
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #11 on: 09 February 2006, 15:53:06 »
Quote from: "rambert"
Wat nog... Hij ziet er met z'n gravures, speciale octaafklep aan de onderkant van de nek, extra grote klankbeker met de lage B en Bb kleppen aan de achterkant wel bijzonder cool uit, vind ik zo ;-)

Of wat dacht je van een TH&C Bari....... Wauw.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #12 on: 09 February 2006, 20:13:55 »
Quote from: "rambert"
Linkerduimsteun? Had jij daar dan last mee?

Ik dacht dat een TH&C Bari nooit gemaakt is geweest


Yep, een sax moet lekker in mijn handen liggen en dat soort kleinigheden kunnen me dan storen. Net alsof die in het vinger prikt.

En wat die Bari betreft ik heb 400s gezien met de zelfde bouwwijze en ging er vanuit dat ook dat TH&C modellen waren.

Waarlijk schoonheden........

Offline johnvs

  • Member
  • *
  • Posts: 121
(No subject)
« Reply #13 on: 28 June 2006, 11:26:48 »
Quote from: "the martin"
SML Ref D, GoldMedal 1 of 2 zijn ook saxen die iets speciaals hebben. Kijk wel even of je aan het linker pink cluster (Zit te laag) en de balans van de sax (Het ringetje voor de nekstrap zit op een rare plaats) kan wennen.
Dit zijn zeker saxen die er uit springen qua klank en projectie.
Ook hier weer mijn Berg Larsen advies.


Ik kwam deze opmerkingen over SML tegen.
Wat klank en projectie betreft heeft The Martin gelijk.
Echter: diegenen die ervaren dat de linker pink cluster te laag zit heeft hoogst waarschijnlijk een verkeerde stand van de linkerhand.
I.c. de duim te horizontaal. De duim moet naar "2 uur" wijzen,
de pink kan dan makkelijk overal bij; bovendien heb je minder kans op een schouderblessure want waarschijnlijk til je, in het andere geval, ook je linkerschouder op.

W.g.t.
een verliefde SML speler.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #14 on: 28 June 2006, 16:08:08 »
Quote from: "johnvs"
een verliefde SML speler.


Sjjjjtttt...
Niet te hard. Laat de mensen maar in de waan dat het om een middenklasser gaat. Wij weten beter.
Ik omschrijf het altijd als een "Selmer on steroids"

En dat van die stand van de hand...
Je went er inderdaad aan.

Nu nog dat probleem met de balans (verkeerd geplaatste strap-hook-ring nek-riem-haak-ring  :-D )
Althans dat gold voor mijn tenor.