Ik zou eerst eens een ander riet en/of een ander mondstuk proberen.
Een Vandoren V16 riet geeft je een iets fellere sound.
En een mondstuk met een wat grotere tipopening zal je ook de goede richting opsturen.
Op een frans klinkende sax raad ik een roestvrij stalen Berg Larsen aan. Tipopening 110 of groter, kamer 2 of 1, wel even een lichter riet gebruiken dan.
En (maar dat geldt voor elk mondstuk tegenwoordig) probeer ook van één en het zelfde type meerdere mondstukken. Er schijnt erg veel kwaliteitsverschil in te zitten.
Wat vintage tenoren betreft:
Buescher Big B of het model
Aristocrat daarvoor
ERRUG goed van klank. Ergonomie OK.
Spelen op zo'n ding is een heel aparte ervaring.
Het lijkt net of ze door je vingers terug praten (of dansen in je handen, en dat is dan positief bedoeld)
Probeer ook eens een Meyer 7 of zoiet als je zo'n sax probeert.....
Dat geeft dan niet de groffe klank die je wilt hebben, maar WAUW...
Buescher 400 - Top Hat & Cane (TH&C)
Prachtige saxen, maar ik kan niet aan de applicatuur wennen.
Voor mij iets te wollig
Martin - The Martin TenorMijn holly grail......
Krachtige sound, goede ergonomie.
Pak wel een wat agressiever mondstuk. Dat kan die wel hebben.
Elke andere Martin
Probeer zeker ook een Indiana.
Conn 10M of Chu BerryGeen ervaring mee, maar wat ik er zo over gelezen heb komt die qua klank aardig in de richting
King Super 20 :?:
Selmer MKVI (Heb ooit een later model gespeeld en dat vond ik het enige instrument die bij mijn The Martin in de buurt kwam) of andere Selmer proberen.
Met het juiste mondstuk :twisted:
SML Ref D, GoldMedal 1 of 2 zijn ook saxen die iets speciaals hebben. Kijk wel even of je aan het linker pink cluster (Zit te laag) en de balans van de sax (Het ringetje voor de nekstrap zit op een rare plaats) kan wennen.
Dit zijn zeker saxen die er uit springen qua klank en projectie.
Ook hier weer mijn Berg Larsen advies.