Author Topic: advies gevraagd over mondstuk en riet  (Read 3789 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tineke

• Member
  • *
advies gevraagd over mondstuk en riet
« on: 05 February 2006, 21:24:54 »
Ik speel alt sax op een Yas 25 met een Selmer S80 mondstuk.
Als rietje heb ik een Rico Royal 2. Ik wil eigenlijk wel een wat voller geluid produceren. Ik denk over een ander mondstuk, bijv. Selmer super session. Wie speelt er op dit mondstuk en wordt het geluid er inderdaad mooier van.
Of zou ik eerst eens een ander riet moeten uitproberen.
Ergens op het forum ( ik heb al heel wat speurwerk verricht)
las ik van iemand die helemaal weg was van het Rico jazz select rietje. Hoe weet je trouwens of het niet eens tijd is om een zwaarder riet te gaan spelen. Ik speel voornamelijk jazz / pop, in elk geval niet klassiek Heeel veel vragen en ik hoop op een heleboel bruikbare reactie's.

Offline juinen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 05 February 2006, 23:35:04 »
Hallo Tineke,

Probeer eens een meyer mondstuk (tip 6 of 7) met een francois louis riet. Heb ik ook een tijdje op gespeeld en dit beviel wel goed in combinatie met de yas 25 die ik toen had.

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 06 February 2006, 00:02:16 »
Tineke,

Volgens mij speelt de combi van lipspanning en ademsteun een grote rol bij de keuze van rietdikte. Bij elke merk riet kan de respons net ff anders zijn.
Wellicht moet je jezelf de vraag stellen ( en beantwoorden)wat jij verwacht van een dikker riet.....
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #3 on: 06 February 2006, 07:59:10 »
Ik zou eens een Vandoren classic proberen.
Dat is zo'n beetje DE combinatie voor klassiek in de nederlandse HaFa(bra) wereld.