Main Menu

Tenor Setup

Started by Saxhopper, 15 February 2006, 14:57:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Saxhopper

Ik zoek een bepaalde klank in mijn tenor; laat ik 'm eens omschrijven als het scheuren van papier  :-D !  

Licht, maar zeker niet scherp. Beetje als Candy Dulfer maar dan op tenor. Ik heb geen idee of ik het in de metalen mondstukken moet zoeken of dat er een hoop studio-elektronica aan te pas komt?

Ik zoek snel nog wat samples op om het duidelijker te maken...

Iemand suggesties?
...and all that jazz

Sonja

kijk ff op www.allardbuwalda.nl    dat bedoel je vast.. :lol:

by the way...leuk naamplaatje.. :-D
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz

the martin

Eerst maar eens wat vragen...
Merk/type sax :?:
Merk/type mondstuk :?:
Merk/type riet :?:
Merk/type ligature :?:
Hoe lang ervaring :?:

Saxhopper

oke here we go...

Sax YTS62
mondstuk Meyer
riet 3.5 Vandoren, soms Ricoh
rovner leather ligature
ervaring 3jr sax, 10 jr blaasinstrumenten, een leven lang gitaar

Kan je daar wat mee? :lol:
...and all that jazz

Saxhopper

Quote from: "Sonja"kijk ff op www.allardbuwalda.nl    dat bedoel je vast.. :lol:

by the way...leuk naamplaatje.. :-D

Schitterende zuivere klank - maar net niet zo 'scherp' als ik zoek.

NB: Sonja, dank voor het compliment, naamplaatje is foto genomen in Parijs, Ile de St Louis...
...and all that jazz

Daan

"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Saxhopper

Dat is al 90% raak! Benieuwd naar Michael Brecker's setup, uiteraard met de wetenschap dat de mens de bepalende factor is...
...and all that jazz

the martin

Quote from: "Saxhopper"oke here we go...

Sax YTS62
mondstuk Meyer
riet 3.5 Vandoren, soms Ricoh
rovner leather ligature
ervaring 3jr sax, 10 jr blaasinstrumenten, een leven lang gitaar

Kan je daar wat mee? :lol:

Yep...

Algemene opmerking 1: Ga zelf naar een goede winkel en probeer zo veel mogelijk uit.
Algemene opmerking 2: Niemand kan jou, van achter een computer, vertellen wat goed voor je is.
Algemene opmerking 3: Met lang werken kun je zelf de klank bepalen waarmee je speelt. Een mondstuk helpt je daarbij maar is niet bepalend.

Dat gezegd hebbende is dit mijn kijk op wat je zou kunnen doen.

Een Meyer is een vrij warm klinkend mondstuk. Althans als ik er vanuit ga dat het hier om een Medium kamer gaat.

Een stapje feller zou een Meyer met kleine kamer zijn.
Als je het hebt over Vandoren rieten ga ik er vanuit dat je traditional rieten (de klassieke) bedoeld.
Je zou ook eens een ander riet kunnen proberen.
Vandoren V16 geeft je net iets meer buzz.
Plasicover (Ricoh ?) gaat daar weer een stapje over heen (heb ik gehoord)

Als je een ander mondstuk wilt, probeer dan eens een :
Otto Link 7* (Zowel metaal als eboniet, niet kleiner)
Berg Larssen 2 kamer tip minimaal 110
Dukoff L of LD kamer
Runyon Quantum 12 plastic (Vind er maar eens een  8) )

Hierbij geldt dat je ook met de zelfde tipopening meerdere van het zelfde type moet spelen. Kwaliteitscontrole staat bij die fabrikanten niet op nummer 1  :shock:

Rieten
OL - Vandoren V16
BL - Vandoren V16 of plasticover
Duk - Ricoh Royal (geeft net iets meer warmte)
Quantum - Vandoren V16

Ik vind persoonlijk een tipopening van 0,110 inch het minimum. Dit helpt je in het hoog, en geeft je meer power.
Maar zoals gezegd, dat geldt voor mij, ik zou zeker niet onder de 0.100 gaan.

Wil je nog radicaler (wat op een YTS 62 misschien over de top is) probeer dan eens een M of D kamer van Dukoff.

Saxhopper

@the martin: dank voor je uitgebreide reaktie. Ik heb mijn Meyer inderdaad geselecteerd voor de warme klank voor oudestijl jazz. Ben nu ook met andere stijlen bezig en zoek daar iets anders voor.

Binnenkort mijn ervaringen...
...and all that jazz

Daan

Quote from: "MouthpieceHeaven.com"Selmer Mark VI Tenor Saxophone (86,000)    Guardala Brecker Model    
Guardala #2

Ik wens je veel succes als je zijn klank wilt hebben en dat via zijn setup. Niet alleen het kunnen kopen ervan (ooit een Guardala te koop gezien? en de prijs...) maar ook het oefenen :) .

Het is wel leuk om te weten op wat voor setup een saxofonist speelt, maar je hebt er niet veel aan...

Gewoon (netzoals wat the martin post) veel proberen... keer op keer...
Het is gewoon heel erg persoonlijk... Ik vind zelf een mondstuk en het soort rietje erg belangrijk... Ik denk nog steeds dat de mens, mondstuk, riet en hals ook! (hals wordt vaak vergeten in het kiezen en proberen van een setup...) belangrijker is dan de saxofoon zelf... Luister bijvoorbeeld maar eens naar Sanborn (netzoals Michael Brecker een grote naam in de wereld van saxofonisten...) wanneer hij op een Yamaha alt speelt of op een Mark VI

kortom proberen proberen... Het is inderdaad ook verstandig om verschillende rietjes te proberen.
Voor de lichte muziek heb ik hem wel gevonden :) , V16 sterkte 2, ik had vele andere geprobeerd maar deze geeft het mooiste geluid en spreekt het makkelijkst aan ookal kan ik een dikkere/stuggere riet nemen. Elk rietje speelt erg goed uit dat pakje bij mij... wat ik helaas niet heb bij de V5 :( , iemand misschien een idee waardoor dat komt? De kwaliteit van het riet dat de een te sterk is of juist de ander te slap?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Ben Rodenburg

brecker heeft ook een hele tijd berg larsen gespeelt, deze is een stuk goedkoper dan de guardalas met ongeveer hetzelfde geluid erin, de guardala heeft alleen de x factor :P

verder zijn v16 idd goede rieten voor jou wensen!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Pieter

Klank hangt eigenlijk nog het meeste af van de persoon zelf. Je materiaalkeuze is daar van invloed op maar aan bv de vorm van je hoofd met al zijn holtes kun je weinig doen. Het lijkt mij dan ook het meest bevredigende om de beste klank uit jezelf te halen en een eigen geluid te ontwikkelen. Waarom zou je willen klinken als..... terwijl je zelf misschien een fantastisch geluid in je hebt. Ik vind het een beetje najagen van een utopie, wie weet wat je zelf te bieden hebt. Dat is toch veel interessanter dan willen klinken als iemand anders?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.