Author Topic: onderhoud sax  (Read 14719 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Joke

• Member
  • *
onderhoud sax
« on: 19 February 2006, 21:24:52 »
Ik heb mijn sax nu ongeveer een jaar. Toen ik hem kocht adviseerde de verkoper om ieder jaar een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren. Gezagsgetrouw als ik ben heb ik nu een afspraak gemaakt: vrijdag brengen, zaterdag weer ophalen. Maar het zint me eigenlijk niks dat ik m'n sax daar achter moeten laten.
Weet iemand waar zo'n onderhoudsbeurt uit bestaat? En of dat echt ieder jaar nodig is?

gr. Joke
gr. Joke

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #1 on: 20 February 2006, 08:04:46 »
Volgens sax.nl

Onderhoudsbeurt

Een onderhoudsbeurt is bedoeld om een saxofoon voor minimaal een jaar probleemloos te laten functioneren. Een onderhoudsbeurt omvat altijd de volgende handelingen:
Demontage. Het instrument wordt geheel gedemonteerd. Slechte polsters worden verwijderd. Loszittende of versleten kurk- en viltbuffers worden verwijderd.
Schoonmaken. De body en de hals worden in- en uitwendig gereinigd. De kleppen worden stof- en vetvrij gemaakt.
Polsters, kurk en vilt. Waar nodig worden nieuwe polsters geplaatst en nieuwe kurk- en viltbuffers ingeplakt.
Afstellen en sluitend maken.

Vooral dat laatste is erg belangrijk. Je raakt namelijk gewend aan kleine lekjes en kunt die compenseren. Als die eenmaal weer perfect sluit scheelt dat een hoop in speelgemak.

Of dat nou echt elk jaar nodig is....
Tsja...
Ik heb het nooit gedaan, maar ik ben weer te gemakzuchtig.
Pro's laten dit meerdere keren per jaar doen heb ik begrepen...

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 20 February 2006, 09:54:30 »
Pro's doen die kleine dingen zelf. Mijn docent verhelpt ook altijd de kleine mankementen en wanneer de kurkjes op bereikbare plaatsen zitten, net als de viltjes, kun je die ook zelf vervangen. Verder helpt gewoon plakband om een stangetje goed tegen kleine lekages. Ik heb mijn sax nu 6 jaar en hij is 1 1/2 jaar geleden voor het eerst weggeweest voor een onderhoudsbeurt. Gebracht voor de zomervakantie en daarna weer opgehaald. Een half jaar daarvoor was al bekeken wat eraan moest gebeuren. Nou dat waren wat viltjes, wat kurkjes, 9 grote lekages,de doorgang van een stang zat wat scheef waardoor een polster niet recht boven het gat zat, en een verhoging gesoldeerd waardoor een kurkje beter kan blijven zitten. Volgens de reparteur waren het allemaal onvolkomendheden af fabriek. Selmer natuurlijk.... Wanneer selmer zijn spullen beter afgelevert had, had deze sax nog lang geen beurt nodig gehad, en er wordt toch best veel op gespeeld. Op mijn vraag hoe vaak ik deze sax nou moest laten nakijken zei hij dat wanneer ik echt ging merken dat hij slecht ging spelen en noet zo direct daar een oorzaak voor kan vinden dat ik hem dan maar weer eens moet brengen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 20 February 2006, 11:29:41 »
Quote from: "Pieter"
Pro's doen die kleine dingen zelf.

Het gaat er om DAT het gebeurt, niet door wie toch  :-D
(Voor de duidelijkheid, dit is een serieuze vraag)
Elk jaar is wellicht wat veel, maar regelmatig even laten checken lijkt me best een goed idee.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #4 on: 20 February 2006, 12:26:24 »
Quote from: "the martin"
Zou jij een amateur aanraden om zijn sax niet regelmatig een controle beurtje te geven ::?::

Zelf een lamp erin stoppen  :lol: , nee dat doe ik niet. Ik denk eigenlijk dat het wel nodig is om het een jaar te laten onderhouden. Vooral voor het lekken van je polsters. En eens opgevallen hoe vies je saxofoon is? Voordie gene die het niet schoonmaken kijken bij de plekjes waar je niet bij kan, zwarte plekjes (olie) die allemaal stof aantrekt. En anders breng je hem naar een saxofoonreperateur om hem te laten nakijken voor het lekken, soms doen ze dit gratis dacht ik.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 20 February 2006, 12:36:09 »
Pro's doen die kleine dingen zelf

Het gaat er om DAT het gebeurt, niet door wie toch  :-D

Enne...ik hoop dat ik dat quote gedoe goed toepas want ik snap er niet zoveel van.. :smt017
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Joke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 20 February 2006, 21:14:59 »
Bedankt voor jullie (serieuze ;-) ) reacties. Het stukje van The Mertin over wat er zo al gebeurt bij zo'n onderhoudsbeurt spreekt mij toch wel aan. Het is denk ik alleen al prettig als al die viezigheid die ik er in geblazen heb, van tijd tot tijd schoongemaakt wordt.
Ik heb m'n sax (een YAS 475) een jaar geleden nieuw gekocht, dus is het misschien ook wel handig om hem wat bij te laten stellen, mocht dat nodig zijn.
Aan de andere kant geloof ik dat ik daarna niet zo'n schuldgevoel meer zal hebben als ik dan gewoon eens even aankijk hoe lang hij lekker blijft blazen.
Ik ben benieuwd wat de reparateur vindt dat er allemaal gebeuren moet. Veel kan dat toch niet zijn.

gr. Joke
gr. Joke

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #7 on: 20 February 2006, 21:33:33 »
Nieuw gekocht en 1 jaar oud, lijkt me persoonlijk dat een gratis onderhoudsbeurt (inderdaad ff kleppen e.d. checken) bij de service zou moeten zitten.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Joke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 20 February 2006, 21:38:58 »
Quote from: "CBone"
Nieuw gekocht en 1 jaar oud, lijkt me persoonlijk dat een gratis onderhoudsbeurt (inderdaad ff kleppen e.d. checken) bij de service zou moeten zitten.

Bedankt voor de tip. Ik ga het zeker voorstellen.
gr. Joke

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #9 on: 20 February 2006, 21:47:21 »
Zeker doen Joke, mijn saxen komen allebei van een andere toko, zijn allebei niet nieuw gekocht en er was voor beide gewoon een onderhoudsbeurt na ong. een jaar inbegrepen. Vind ik eigenlijk niet meer dan vanzelfsprekend. Suc6.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 21 February 2006, 08:08:36 »
Pro's doen die kleine dingen zelf

Enne...ik hoop dat ik dat quote gedoe goed toepas want ik snap er niet zoveel van.. :smt017

Je moet er voor zorgen dat alles wat je wilt quoten tussen de "quote=" en "/quote" houd.
Verder kun je altijd op voorbeeld drukken als je wilt zien hij je post er uit komt te zien.

Verder ben ik het helemaal met je eens.

En we moeten wel oppassen dat we niet TE serieus worden  :twisted:

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #11 on: 21 February 2006, 09:57:49 »
een saxofoon moet je schoonmaken. tijdens het spelen komt er vocht in het instrument. wanneer dit opdroogt, blijft er een dun laagje achter met viezigheid. wanneer je je sax niet schoon maakt hoopt dit op en uiteindelijk zit er (vooral in de hals) een smerige, dikke laag groen/bruine viezigheid. ik heb dit bij leerlingen zo vaak gezien, gadverdamme!!!

wanneer je je sax dus voor een beurt wegbrengt om hem te laten schoonmaken dan ben je zelf dus niet zo proper....
na het spelen even een wissertje erdoor, een doekje door de hals en mondstuk en riet maak je ook even droog en schoon.
bij een nieuwe sax kun je nog even met een poetsdoekje langs de plekken waar je vingers de sax raken zodat de lak, door zuur in je transpiratievocht, niet wordt aangetast.

- hier hoeft je sax dus niet voor naar een reparateur -

polsters hoef je niet te behandelen. die zijn tegenwoordig allemaal met siliconen e.d. behandeld en die hebben nu eenmaal en bepaalde levensduur. daarna moeten ze er uit. dit is een proces van jaren en jaren.
hooguit de polsters van de hoge noten (c1 t/m c5) moeten er wat eerder uit. die hebben het wat zwaarder te verduren.

- hiervoor ga je pas naar een reparateur wanneer je ziet dat zo'n polster er versleten uitziet (gebarsten of uitgedroogd e.d.) -

Dan het meest vervelende euvel aan alle saxofoons: het lekken.
wanneer een klep een fractie verschuift,verbuigd dan sluit hij niet meer optimaal. Soms sluipt dit er langzaam in en kun je het heel lang compenseren door gewoon wat harder te werken. (harder blazen of krachtiger kleppen indrukken)
soms speelt hij ineens niet meer en dan zul je toch iets moeten doen.
Ga dan niet liggen pielen (ik ben ook pro, maar doe het toch niet zelf), dit is ook een vak!
laat je je instrument repareren door een vakman, dan heb je er weer ontzettend veel plezier van. deze mensen vinden altijd wel wat naast hetgene waar je eigenlijk voor kwam.

Beginnende blazers hebben niet altijd even snel door wanneer hun instrument lek is. er zijn immers zoveel technieken die je moet leren dat hij wel vaker zucht, piept of kreunt.
voor deze mensen is de jaarlijkse onderhoudsbeurt aan te raden.
zoek hiervoor wel een goed adres uit, want ik ken de praktijkvoorbeelden waar een sax gewoon nog lekkend terugkomt. wel onder de olie, want door tijsdruk worden instrument meestal niet meer uit elkaar gehaald maar spuiten ze er gewoon wat olie langs in de hoop dat dit bij de asjes komt. maar het meeste zit uiteindelijk toch aan je vingers!

Gevorderde blazers merken het wel wanneer er iets mankeert aan de sax. ga er dan gewoon op dat moment mee terug. een jaarlijkse onderhoudsbeurt voorkomt niet de meest voorkomende problemen als verbogen kleppen, lekkende kleppen e.d. Dit zijn meestal ongelukjes. die kunnen ook een dag na de onderhoudsbeurt voorkomen.

samenvattend;
beginners, jaarlijkse onderhoudsbeurt, JA

gevorderden, jaarlijkse onderhoudsbeurt, NEE

succes
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 21 February 2006, 11:53:54 »

En we moeten wel oppassen dat we niet TE serieus worden  :twisted:

Zo goed??

Kan ik toch na, niet luisteren naar mezelf, ook ineens niet meer lezen. :oops:  Het wordt nooit wat met mij op deze manier :smt009  :)

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 21 February 2006, 11:56:33 »
Gefeliciteerd.... =D>

Je moet maar zo denken: "Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd".
 8)

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 21 February 2006, 12:08:34 »
thnx!