Zoals ik al vroeg...kan iemand mij IN GEWOON SIMPEL NL vertellen hoe ik dit het best kan aanpakken? Ik begrijp dat het niet over 1 nacht ijs gaat, maar er moet toch een manier zijn toch? Aan de grepentabel van Leo van Oostrum heb ik niet veel. (toch bedankt voor de post!)
Wat ik doe is gewoon de noten overblazen. Dus begin met de laagste noot (bes) en dan overblazen. Ik doe dit omdat je dan een goed idee krijgt wat voor een effect dit heeft, dus hoe je de houding moet krijgen. Sinds ik het beter door heb krijg ik die Fis (via quick F), G en A toch wel makkelijk. Ik merk wel dat ik sneller lucht moet blazen, anders blaas ik veel hoger dan de bedoeling is. Probeer het met verschillende standen met je mond, dus meer mondstuk in je mond enz. Gewoon testen hierdoor krijg je meer ervaring natuurlijk. Wat ook wel wil helpen is meer in de tip te blazen van je mondstuk.
Toptones maak je eigenlijk via het overblazen, het wordt alleen makkelijker gemaakt via die grepen... Je begint gewoon rustig met overblazen, doe niet dingen waarvan je niks van af weet dus doe het rustig. Ga niet allerlei testen met je lucht en houding. Hierdoor krijg je last van je keel enz. (wel eens gehad, en je merkt dat dat heel snel gaat.)
Wat ik zelf belangrijk vind is dat je ermee moet leren omgaan. Je moet dus weten wat er allemaal veranderd aan je embouchure enz. maar zorg ervoor dat dit niet ten koste gaat van het lage register. Toen ik eerst ging overblazen dacht ik namelijk dat dat altijd belangrijk was om meer te spanning te nemen via je embouchure. Hierdoor raakte ik niet alleen eerder moe maar je gaat eraan wennen. Daarom is het zo belangrijk. Toen kon ik eigenlijk niet meer de lage noten spelen, doordat ik voor het lage register dus een andere houding/embouchure had aangenomen. Tja dat is dom... Dat is een van de dingen wat Pieter bedoelt, je kan het wel gaan oefenen maar het moet niet tenkoste gaan van het lage register. Dit heb ik trouwens niet meer, ik weet nu veel beter de houding van de embouchure, dus uiteindelijk heb ik er aardig wat van opgestoken

. Ik denk dat ik nu zelfs beter de lage noten speel voordat ik eraan begon. Gewoon een ontspannen embouchure bij de lage noten. Ga ook niet je keel spannen als je die noten speelt, pak het voorzichting op.
Natuurlijk kan je het beste jezelf de vraag stellen waarom je het wilt beoefenen? Ik merk dat het bij mij beter gaat maar dat komt omdat ik nu weet hoe je het kan maken... Ik beoefen ook wel eens split tones. Maar dan alleen de noten Fis, G en A op dit moment (ook wel eens C''').
Als je het oefent moet je goed weten wat er veranderd. Een ander voorbeeld inplaats van de Fis''' (met quick F) speelde ik een C of zelfs een octaaf hoger dus Fis''''. Wat totaal niet de bedoeling was. Wat hielp bij mij is dus sneller je lucht blazen. Ze zijn trouwens wel verschillend met houding ook, als ik een G''' speel en ik zou dezelfde houding nemen en ga naar de A''' dan lukt het me niet. Ik merk dat ik dus mijn kin ietjes naar beneden moet doen wilt het me lukken. En als ik trouwens die A speelt dan is hij veel te hoog qua zuiverheid... En vraag eventueel hulp van je docent.
Ben momenteel een beetje aan het blazen een paar toptones en ook nog eens multiphonics uit het boek 'multiphonics for the saxophone' door John Gross. Ik merk absoluut dat ik nu niet verder moet gaan met het testen ervan want ik krijg anders gelijk weer last

. Ik heb trouwens nu wel een erg droge mond na het spelen :S (trouwens het is
geen aanrader die boek... , ik had verwacht dat er meer informatie in stond en ook wat over split tones enz... want split tones zijn eigenlijk hoge multiphonics... Ik merk dat het aanzienlijk veel tijd gaan kosten wil je uberhaupt veel van die multiphonics kunnen spelen, maarja dat ga ik dus niet doen...

).