Author Topic: Wie helpt me aan de juiste vingerzetting  (Read 13929 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline =SaX=Erik

• Member
  • *
  • "You gotta feel that you live"
Wie helpt me aan de juiste vingerzetting
« on: 22 March 2006, 16:26:25 »
Aloha!

Ik heb in het begin van mijn aanmelding op dit forum al eens gevraagd hoe ik aan toptones kom... Die heb ik ondertussen gezien en gelezen en niet te vergeten geprobeerd.

Kan iemand mij in gewoon Nederlands (doe gewoon alsof ik een leek ben :-D

Het klinkt allemaal zo makkelijk....zucht...
T: Julius Keilwerth Limited 75 Edition SX90R
A: Selmer Bundy II Alt
S: Musica Steyr - geweldig geluid, wel aan vervanging toe

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 22 March 2006, 16:40:20 »
Toptones zijn niet makkelijk dat vergt veel oefening voor je er zowiezo geluid uit krijgt. Verder kunnen de grepen voor elke sax, en zeker voor elk merk sax verschillend zijn. Eigenlijk moet je voordat je een toon speelt al weten hoe hoog hij moet klinken en dan ga je die klank met je  keel maken. Je kunt er grepen bij zoeken die dat vergemakkelijken. Het kunnen spelen van toptones zit in eerste instantie in je strottehoofd en niet in de grepen. Ik heb wel eens iemand gezien en gehoord die speelt elke toon met wat voor greep dan ook. Die speelde wel iets langer en intensiver dan ik. :D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #2 on: 22 March 2006, 17:43:26 »
Sluit ik me helemaal bij aan...

Maar kijk toch maar eens hier
http://www.wfg.woodwind.org/sax/sax_alt_4.html

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #3 on: 22 March 2006, 18:38:40 »
Misschien lukken deze"

Grepentabel bladzijde 1

Grepentabel bladzijde 2

Toptones door Leo van Oostrum, en de scans dankzij Benny :) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 24 March 2006, 13:37:31 »
Misschien een hele domme vraag hoor.
Ik heb het al vaker voorbij zien komen en gehoord, maar wat zijn nou eigenlijk toptones??  :oops:
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 24 March 2006, 14:00:03 »
Op de site van Johan van der Linden staat, bij effecten, een duideliijke uitleg. Op deze site staan ook grepentabellen voor sop, alt en tenor.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #6 on: 24 March 2006, 15:50:32 »
Quote from: "Amanda"
Misschien een hele domme vraag hoor.
Ik heb het al vaker voorbij zien komen en gehoord, maar wat zijn nou eigenlijk toptones??  :oops:

Je weet het hé, er zijn geen domme vragen.
Toptones ookwel flageoletten genoemd zijn gewoon hoge noten.
De noten boven het normale register van je saxofoon.
Dus inplaats van de lage A of Bes tot de hoge F of Fis.
Het register daarboven wordt het Altissimo register genoemd en dat zijn dus de toptones... Fis wordt mee geteld als toptone.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 24 March 2006, 16:20:10 »
Toch is ook de techniek van het aanblazen van toptones anders. Je treft nl. de boventonen in een klank ipv dat je je richt op de grondtoon.
Ik zou er niet mee beginnen.

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #8 on: 24 March 2006, 16:33:53 »
begin met toptones te oefenen niet gelijk aan dat blaadje, maar eerst met de lage bes en probeer daar flageoletten op te blazen zodat je steeds meer in de gaten krijgt wat er nou de bedoeling van is en hoe je je mond moet zetten.
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline =SaX=Erik

• Member
  • *
  • "You gotta feel that you live"
(No subject)
« Reply #9 on: 24 March 2006, 18:23:04 »
Quote from: "saxy-benny"
begin met toptones te oefenen niet gelijk aan dat blaadje, maar eerst met de lage bes en probeer daar flageoletten op te blazen zodat je steeds meer in de gaten krijgt wat er nou de bedoeling van is en hoe je je mond moet zetten.
`

De eerste noten heb ik tot G. Verder (vanaf Gis dus) lukt het op de een of ander vage manier niet. Aan de vingerzetting ligt het volgens mij niet. Die komen overeen zoals op http://www.tipboek.nl/nl/index2.asp worden beschreven. Het kan dan volgens mij alleen liggen aan lipspanning (moet ik hard persen of juist niet?) of aan een saxofoon die dit gewoonweg niet aankan. (Ik heb een sax zonder hoge F klep). Verkeerde rieten misschien?

Zoals ik al vroeg...kan iemand mij IN GEWOON SIMPEL NL vertellen hoe ik dit het best kan aanpakken? Ik begrijp dat het niet over 1 nacht ijs gaat, maar er moet toch een manier zijn toch? Aan de grepentabel van Leo van Oostrum heb ik niet veel. (toch bedankt voor de post!)
T: Julius Keilwerth Limited 75 Edition SX90R
A: Selmer Bundy II Alt
S: Musica Steyr - geweldig geluid, wel aan vervanging toe

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 24 March 2006, 19:51:54 »
er staan hierboven echt de nodige aanwijzingen. Het lukt niet in een dag, nee, misschien dat je erna een paar weken intensief oefenen een paar kunt spelen, maar trek er eigenlijk gewoon een paar jaar voor uit. Je wilt dan toch ook nog dat ze mooi klinken. En saxofoon spelen leer je niet van een scherm. Zoek een docent die je kan vertellen wat jij verkeerd doet of hoe je het beter kunt doen. Als je aan bovenstaande niet voldoende hebt houdt het gewoon op. De tabel van van Oostrom is voor alt. Op de site van Johan v d Linden staan ze ook voor sop en tenor.

http://home.hetnet.nl/~johan.vanderlinden/top5.htm
http://home.hetnet.nl/~johan.vanderlind ... fecten.htm

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 24 March 2006, 19:54:49 »
PS
Het werken met je strottehoofd is een kwestie van training. Net als met sport. Het kost heel veel tijd om een seconde harder te gaan op de 100 meter. Weten hoe het moet wil nog niet zeggen dat je het ook kunt. Het is ook een kwestie van opbouwen.
en lipspanning is een klein onderdeel van klank maken. SAXOFOON SPELEN IS NET ALS ZINGEN, dat doe je met je STEMBANDEN

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #12 on: 24 March 2006, 22:06:02 »
Ik had het er een keertje met benny over met die grepen van Tipbook.
De gis:

Maar die klopt dus niet, inplaats van B moet het quick F zijn...

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #13 on: 25 March 2006, 00:17:01 »
In begrijpelijk nederlands....

Om toptones te kunnen spelen moet je weten hoe je je mond, keel en tong moet gebruiken icm de mogelijk vingerzetting (die per persoon en per sax weer anders kan zijn)

Vandaar de opmerking om eens maar eens te beginnen met de lage Bb en daar de boventoonreeks van te spelen. Is nog best lastig.

Zoals Pieter al zei: Trek er gerust een jaartje voor uit

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #14 on: 02 April 2006, 15:37:18 »
Quote from: "=SaX=Erik"
Zoals ik al vroeg...kan iemand mij IN GEWOON SIMPEL NL vertellen hoe ik dit het best kan aanpakken? Ik begrijp dat het niet over 1 nacht ijs gaat, maar er moet toch een manier zijn toch? Aan de grepentabel van Leo van Oostrum heb ik niet veel. (toch bedankt voor de post!)

Wat ik doe is gewoon de noten overblazen. Dus begin met de laagste noot (bes) en dan overblazen. Ik doe dit omdat je dan een goed idee krijgt wat voor een effect dit heeft, dus hoe je de houding moet krijgen. Sinds ik het beter door heb krijg ik die Fis (via quick F), G en A toch wel makkelijk. Ik merk wel dat ik sneller lucht moet blazen, anders blaas ik veel hoger dan de bedoeling is. Probeer het met verschillende standen met je mond, dus meer mondstuk in je mond enz. Gewoon testen hierdoor krijg je meer ervaring natuurlijk. Wat ook wel wil helpen is meer in de tip te blazen van je mondstuk.

Toptones maak je eigenlijk via het overblazen, het wordt alleen makkelijker gemaakt via die grepen... Je begint gewoon rustig met overblazen, doe niet dingen waarvan je niks van af weet dus doe het rustig. Ga niet allerlei testen met je lucht en houding. Hierdoor krijg je last van je keel enz. (wel eens gehad, en je merkt dat dat heel snel gaat.)

Wat ik zelf belangrijk vind is dat je ermee moet leren omgaan. Je moet dus weten wat er allemaal veranderd aan je embouchure enz. maar zorg ervoor dat dit niet ten koste gaat van het lage register. Toen ik eerst ging overblazen dacht ik namelijk dat dat altijd belangrijk was om meer te spanning te nemen via je embouchure. Hierdoor raakte ik niet alleen eerder moe maar je gaat eraan wennen. Daarom is het zo belangrijk. Toen kon ik eigenlijk niet meer de lage noten spelen, doordat ik voor het lage register dus een andere houding/embouchure had aangenomen. Tja dat is dom... Dat is een van de dingen wat Pieter bedoelt, je kan het wel gaan oefenen maar het moet niet tenkoste gaan van het lage register. Dit heb ik trouwens niet meer, ik weet nu veel beter de houding van de embouchure, dus uiteindelijk heb ik er aardig wat van opgestoken :) . Ik denk dat ik nu zelfs beter de lage noten speel voordat ik eraan begon. Gewoon een ontspannen embouchure bij de lage noten. Ga ook niet je keel spannen als je die noten speelt, pak het voorzichting op.

Natuurlijk kan je het beste jezelf de vraag stellen waarom je het wilt beoefenen? Ik merk dat het bij mij beter gaat maar dat komt omdat ik nu weet hoe je het kan maken... Ik beoefen ook wel eens split tones. Maar dan alleen de noten Fis, G en A op dit moment (ook wel eens C''').

Als je het oefent moet je goed weten wat er veranderd. Een ander voorbeeld inplaats van de Fis''' (met quick F) speelde ik een C of zelfs een octaaf hoger dus Fis''''. Wat totaal niet de bedoeling was. Wat hielp bij mij is dus sneller je lucht blazen. Ze zijn trouwens wel verschillend met houding ook, als ik een G''' speel en ik zou dezelfde houding nemen en ga naar de A''' dan lukt het me niet. Ik merk dat ik dus mijn kin ietjes naar beneden moet doen wilt het me lukken. En als ik trouwens die A speelt dan is hij veel te hoog qua zuiverheid... En vraag eventueel hulp van je docent.

Ben momenteel een beetje aan het blazen een paar toptones en ook nog eens multiphonics uit het boek 'multiphonics for the saxophone' door John Gross. Ik merk absoluut dat ik nu niet verder moet gaan met het testen ervan want ik krijg anders gelijk weer last :) . Ik heb trouwens nu wel een erg droge mond na het spelen :S (trouwens het is geen aanrader die boek... , ik had verwacht dat er meer informatie in stond en ook wat over split tones enz... want split tones zijn eigenlijk hoge multiphonics... Ik merk dat het aanzienlijk veel tijd gaan kosten wil je uberhaupt veel van die multiphonics kunnen spelen, maarja dat ga ik dus niet doen... :) ).