Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zie vaak mensen die niet zo lang en veel spelen zich helemaal storten op alle trucjes, geluidjes en speciale technieken die je op een sax kunt doen terwijl je je de eerste jaren, en dan denk ik eerder in 5 a 10 jaar, beter kunt richten op de basistechnieken zoals het verkrijgen van een goede ademsteun, in alle omstandigheden, mooie klank, juiste klankvoorstelling, goede embouchure, goede motoriek. En dat allemaal terwijl je een stuk muziek speelt, dus niet alleen tijdens de riedeltjes die je laat horen voordat de repetitie aanvangt.
Die Ties weet echt wel waar hij over schrijft. Het is alleen ook wel belangrijk goed te lezen wat er staat. Ademsteun, toonkwaliteit, toonhoogte en vibrato zijn verschillende aandachtsgebieden. De eerste 3 heb je altijd bij alles nodig en voor vibrato, of andere speciale technieken, kun je kiezen. Je moet er voor zorgen dat je speciale technieken nooit gebruikt om je gebrek aan basistechniek te verhullen.
Ik heb wel eens iemand horen slaptongen omdat hij geen staccato kon spelen, nou dat is echt geen gehoor en niemand staat op zo'n moment te kijken van Jee...wat kun jij goed slaptongen.