Author Topic: inruilen van je sax  (Read 14426 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Red Hot Willie Pepper

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #15 on: 10 April 2006, 20:45:08 »
he, waarom zou je het bij één winkel houden??

Vraag gewoon bij 2, 3 winkels wat ze je te bieden hebben, zowel voor jouw Yamaha als een aanbod voor een Selmer. Dan kun je daaruit kiezen welke vervanging je aanspreekt en ga je die eerst rustig een week of twee uitproberen  :-D
[size=75]saxofoon in de koffer.. wat klopt er niet?[/size]

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #16 on: 12 April 2006, 16:06:07 »
Het kopen van een nieuwe sax, goedkoop of duur, moet je weloverwogen doen.
Nu je het over professionele instrumenten hebt, wat selmers zijn, moet je het volgende goed onthouden.
Deze instrumenten, inclusief degene die je naast je hoorde spelen, hebben niet de klank die jij mooi vind maar degene die er op speelt.
Die haalt met zijn vaardigheden dat extra stukje kwaliteit wat deze saxen bieden er uit.
Het is een illusie om te veronderstellen dat je dat zelf ook zomaar kunt.
Ik ken je niveau natuurlijk niet, maar ga hier niet te snel aan voorbij.
Vaak boek je veel meer winst tav geluid met een goed mondstuk+riet op je 'oude' instrument.

Daarnaast is selmer, naar mijn bescheiden mening, het merk bij uitstek dat voor ieder wat wils heeft. Waarmee ik wil zeggen dat de onderlinge verschillen tussen exemplaren (ook van hetzelfde type) erg groot kunnen zijn.
Dit is voor een amateurspeler vaak niet tot in het kleinste detail te beoordelen, waardoor je later toch met dingetjes geconfronteerd zou kunnen worden die je door bijv. je leraar in te schakelen zou kunnen voorkomen.
Ik heb voor talloze leerlingen, maar ook voor mezelf, tientallen selmers uitgezocht en daarmee op honderden gespeeld dus uit enige ervaring spreken doe ik wel. De verschillen zijn soms verbazingwekkend.
Ga naar een winkel met veel aanbod. minstens 10. en neem iemand mee.

succes
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #17 on: 12 April 2006, 16:40:40 »
En probeer ook eens andere nekken.
Het schijnt dat een Serie III nek op een SA80 serie II perfect werkt.

Offline Tineke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 12 April 2006, 21:35:48 »
Quote from: "mrPC"
Het kopen van een nieuwe sax, goedkoop of duur, moet je weloverwogen doen
Vaak boek je veel meer winst tav geluid met een goed mondstuk+riet op je 'oude' instrument.
 Waarmee ik wil zeggen dat de onderlinge verschillen tussen exemplaren (ook van hetzelfde type) erg groot kunnen zijn De verschillen zijn soms verbazingwekkend.
Ga naar een winkel met veel aanbod. minstens 10. en neem iemand mee.
succes

Bedankt voor deze en "mijn buitenland vraag" reactie. Mijn sax-leraar zegt eigenlijk hetzelfde. Ook het ene instrument is de andere niet en zelfs dat een mondstuk al heel veel kan doen. Alleen heeft hij mij ( nog) geen advies gegeven over wat voor mondstuk voor jazz/pop het meest geschikt is. Helaas is hij zo druk dat hij niet met me mee kan om een sax uit te proberen. Misschien dan inderdaad maar naar Deventer. Zij hadden mij een Trevor James aangeraden om op te beginnen. Bij mijn eerst les adviseerde Martin mij toch een Yamaha te kopen. Zonder problemen kon ik mijn sax ( met bijbetaling) omruilen.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #19 on: 12 April 2006, 22:54:37 »
Daar snap ik nou niks van... een DOCENT die het te druk heeft om zijn leerlingen te adviseren..........
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Tineke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #20 on: 13 April 2006, 08:07:48 »
Quote from: "Pieter"
Daar snap ik nou niks van... een DOCENT die het te druk heeft om zijn leerlingen te adviseren..........

Pieter, je leest het verkeerd. Hij heeft geen tijd om met mij mee te gaan om een sax uit te proberen.

Offline Sonja

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #21 on: 13 April 2006, 08:13:49 »
kzou zeggen, ga  met hem tijdens je lesuur naar de winkel..als tie dan nog geen tijd heeft wordt het tijd voor een nieuwe leraar. ;-)
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz

Offline Tineke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #22 on: 13 April 2006, 08:20:17 »
Ik heb 's avonds een half uurtje les, dus dat gaat moeilijk. Hij geeft muziekles op school, dus overdag heeft hij ook weinig tijd. En ja een nieuwe leraar......hij is wel heel aardig en schijnt ook erg goed te zijn.
Hij heeft leerlingen uit Apeldoorn en Hardewijk die naar Zwolle komen voor les van hem.

Offline Dai

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #23 on: 13 April 2006, 14:38:13 »
mijn saxleraar ging een hele zaterdag met me mee naar muiderberg  :-D

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #24 on: 13 April 2006, 18:52:48 »
Quote from: "Tineke"
Quote from: "Pieter"

Pieter, je leest het verkeerd. Hij heeft geen tijd om met mij mee te gaan om een sax uit te proberen.

Nee, dat lees ik niet verkeerd. Wanneer muziek maken je lust en je leven is en je hebt daar je beroep van kunnen maken dan wil je niets liever dan dat overdragen op je leerlingen. Een instrument uitzoeken is een heel belangrijk, en als het goed is ook heel leuk gebeuren. Elke muziekdocent kent de waarde van een goed instrument en hoort niets liever te willen dan dat zijn leerlingen spelen op een instrument wat bij hen past. Daarnaast moet je echt wel een vakman/vrouw zijn om goed een instrument te kunnen uitzoeken. Een docent hoort niet te willen dat zijn leerlingen dat zelf doen. Bovendien is er geen muziekwinkel die docenten niet tegemoet komen wanneer ook inderdaad tot aanschaf wordt overgegaan.  Mijn docent rijdt door heel Nederland om samen met zijn leerlingen iets uit te zoeken en volgens mij heeft hij ook genoeg te doen.

Ik ben het helemaal met Sonja eens, Heeft hij geen tijd voor jou? dan zou ik geen tijd voor hem hebben. Weg ermee!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #25 on: 13 April 2006, 19:00:45 »
Ik ben het met je eens Pieter, en het is jammer hoe je docent is Tineke.
De één is de ander niet denk ik maar.
Is je docent wel motiverend voor je?

Misschien lullig om te lezen al die reacties over je docent. Maar ik kan je vertellen dat ik een zeer goede docent heb die zeker zou mee gaan. Helaas is niet iedereen zo. Maarja mensen zeggen vaak dat ze het te druk hebben, maar het gaat over muziek. Je hobby... Smoesjes over te druk dit en te druk dat, je wilt het tenslotte leren en dat je docent zo is helaas... Misschien heeft hij wel tijd in de vakantie... Zomervakantie ofzo in ieder geval wanneer hij er tijd voor heeft...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Red Hot Willie Pepper

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #26 on: 14 April 2006, 00:37:37 »
Ik ben het gedeeltelijk met jullie eens.

Natuurlijk is het goed wanneer een docent met zijn/haar leerlingen mee wil gaan om een sax oid uit te zoeken of te proberen. En inderdaad zou het zijn lust en zijn leven moeten zijn, muziek maken, en waarschijnlijk is het dat ook best. Maar vergeet niet, voor zo'n man of vrouw is dit uiteindelijk toch zijn/haar werk. En als er met iedere leerling(e) meegegaan moet worden naar de verschillende saxofoonwinkels, dan is de docent in kwestie een dubbele werkweek kwijt terwijl er hij/zij er niks meer aan over houdt behalve een tekort in het sociale leven.

Begrijp me niet verkeerd, een docent die het wèl doet is natuurlijk top. Maar een docent die dat niet doet hoeft daarom geen mindere te zijn. Ze zijn niks verplicht en adviezen geven doen ze heus wel. Dus om zo'n kwestie van docent wisselen terwijl de lessen verder goed gaan en je er voldoende leert, dan vind ik dat nogal rigoreus!

BTW Tineke: Wie is je docent? Toevallig Hans Rikhof (weet niet zeker of hij ook/nog in Zwolle lest)?
[size=75]saxofoon in de koffer.. wat klopt er niet?[/size]

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #27 on: 14 April 2006, 07:23:30 »
Je mag ervanuit gaan dat docenten profs zijn en die doen dat echt niet voor niets. Het is geen liefdewerk, oud papier en dat hoeft ook niet. Elke muziekwinkel betaalt een docent die een leerling iets laat kopen en dat is heus niet weinig.

Offline Tineke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #28 on: 14 April 2006, 09:04:20 »
Quote from: "Red Hot Willie Pepper"
BTW Tineke: Wie is je docent? Toevallig Hans Rikhof (weet niet zeker of hij ook/nog in Zwolle lest)?

Gelukkig iemand die het toch nog een beetje voor mijn leraar opneem.
Ik zal je een pm sturen met zijn naam. Ik wil niet dat hij door mij een "slechte" naam op dit forum zou krijgen, daar is hij in alle opzichten veel te goed voor.

Offline Tineke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #29 on: 16 April 2006, 20:33:19 »
Ik kan het toch niet nalaten om de laatste correspondentie met mijn sax-leraar op dit forum te plaatsen. Zijn de muziek leraren op dit forum het toch met elkaar eens.

Hoi Tineke,
>
Op het gevaar af dat ik je teleurstel, toch het volgende: Ik zou het NIET doen!  Er zitten meer haken en ogen aan zo'n dubieuze sax dan je denkt.
Zo is het bijvoorbeeld onmogelijk om zo'n sax eventueel te verzekeren: geen verzekering die zijn handen eraan wil branden.
Ook is het zo dat ALS je al eens zo'n instrument mee zou willen nemen naar het buitenland, je het niet kunt laten inklaren.
Ten slotte vind ik dat de kwaliteit van de Amerikaanse Selmer nogal varieert.
Maar: waarom zou je in dit stadium eigenlijk een andere saxofoon willen
kopen??? Jouw Yamaha is een goed instrument waarmee je volgens mij nog járen goed vooruit kunt!!
Misschien ben ik laatst niet zo duidelijk geweest toen we het over een mooi geluid hadden, maar het is vooral het MONDSTUK, waarmee je het geluid kunt beinvloeden.>Het is eigenlijk alleen voor professionele blazers weggelegd om een dramatisch groot verschil tussen een goede en en SUPER- goede saxofoon te laten klinken!
Er zijn zoveel fabeltjes in de wereld over de verschillen in geluid!
Wél is er vaak een groot verschil in het makkelijk kunnen bespelen van
verschillende toeters, maar juist dán is het vaak zo dat bijvoorbeeld een
mooie, ouderwetse Amerikaanse Conn, of Martin, of noem ze allemaal maar op, weliswaar mooi klinkt, maar voor iemand die niet elke dag een paar uur speelt, gewoon erg lastig te bespelen is...
Nee, als je mijn "deskundige" advies wilt horen, dan raad ik je aan om
gewoon eerst eens een paar jaar(!) uit te trekken om aan je geluid te
werken op DEZE sax, en gaat zoeken naar een goed mondstuk dat bij JOU past.
Maar weet: het kan dus wel even duren voordat je het perfecte mondstuk vindt.....Er zijn ZOVEEL verschillende soorten mondstukken Maar ook dan kost het wel een paar maanden voordat je écht weet of die je bevalt.
Het is in ieder geval aan te raden om eerst eens naar een paar winkels te
gaan en te vragen of je een middagje mag 'stoeien' met de mondstukken die ze in voorraad hebben.  etc....etc..

Nou kom maar op met de storm aan reactie's......