Ik kan het toch niet nalaten om de laatste correspondentie met mijn sax-leraar op dit forum te plaatsen. Zijn de muziek leraren op dit forum het toch met elkaar eens.
Hoi Tineke,
>
Op het gevaar af dat ik je teleurstel, toch het volgende: Ik zou het NIET doen! Er zitten meer haken en ogen aan zo'n dubieuze sax dan je denkt.
Zo is het bijvoorbeeld onmogelijk om zo'n sax eventueel te verzekeren: geen verzekering die zijn handen eraan wil branden.
Ook is het zo dat ALS je al eens zo'n instrument mee zou willen nemen naar het buitenland, je het niet kunt laten inklaren.
Ten slotte vind ik dat de kwaliteit van de Amerikaanse Selmer nogal varieert.
Maar: waarom zou je in dit stadium eigenlijk een andere saxofoon willen
kopen??? Jouw Yamaha is een goed instrument waarmee je volgens mij nog járen goed vooruit kunt!!
Misschien ben ik laatst niet zo duidelijk geweest toen we het over een mooi geluid hadden, maar het is vooral het MONDSTUK, waarmee je het geluid kunt beinvloeden.>Het is eigenlijk alleen voor professionele blazers weggelegd om een dramatisch groot verschil tussen een goede en en SUPER- goede saxofoon te laten klinken!
Er zijn zoveel fabeltjes in de wereld over de verschillen in geluid!
Wél is er vaak een groot verschil in het makkelijk kunnen bespelen van
verschillende toeters, maar juist dán is het vaak zo dat bijvoorbeeld een
mooie, ouderwetse Amerikaanse Conn, of Martin, of noem ze allemaal maar op, weliswaar mooi klinkt, maar voor iemand die niet elke dag een paar uur speelt, gewoon erg lastig te bespelen is...
Nee, als je mijn "deskundige" advies wilt horen, dan raad ik je aan om
gewoon eerst eens een paar jaar(!) uit te trekken om aan je geluid te
werken op DEZE sax, en gaat zoeken naar een goed mondstuk dat bij JOU past.
Maar weet: het kan dus wel even duren voordat je het perfecte mondstuk vindt.....Er zijn ZOVEEL verschillende soorten mondstukken Maar ook dan kost het wel een paar maanden voordat je écht weet of die je bevalt.
Het is in ieder geval aan te raden om eerst eens naar een paar winkels te
gaan en te vragen of je een middagje mag 'stoeien' met de mondstukken die ze in voorraad hebben. etc....etc..
Nou kom maar op met de storm aan reactie's......