Author Topic: inruilen van je sax  (Read 14424 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tineke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #30 on: 16 April 2006, 20:39:34 »
Oeps foutje..... bovenstaande correspondentie met m'n leraar is een reactie op mijn vraag:

"wat zet het serie nr. van je sax"; dat gaat over een dubieuze sax
lees dat berich om bovenstaand bericht te begrijpen.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #31 on: 16 April 2006, 23:08:16 »
Hallo Tineke

mijn reactie op je leraar geldt wat betreft het met je mee willen gaan om een sax voor je uit te zoeken. Het is mijn stellige overtuiging dat je daar een professional bij nodig hebt. Elke saxofoondocent zal wel weten in hoeveel valkuilen je kunt trappen bij de aanschaf van een sax. Bovendien kan een docent de grenzen van een instrument opzoeken waarmee je idee krijgt van de groei die je op zo'n instrument kunt doormaken.
Ik ken de Yamahasaxen, en overigens andere Yamaha instrumenten. Het zijn perfecte studieinstrumenten om mee te beginnen maar hoe je het ook went of keert, de klank blijft vlak en dun. Als ik lees dat je 6 jaar speelt op het instapmodel en je docent vind dat je daar nog jaren op vooruit kunt kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat er toch wat mis is. Hoewel ik dat natuurlijk mis kan hebben, uiteindelijk is alle info op deze manier niet alleszeggend. Wat ik bedoel is dit: Een instrument leren bespelen is meer dan alleen de juiste noten op de juiste tijd neerzetten. Een docent hoort ook in de gaten te houden of je je op veelerlei muzikaal gebied ontwikkelt. Dat betekent dat je een interesse voor je instrument ontwikkelt, inzicht krijgt en belangstelling voor muziekstijlen, muziek verzamelt, een theoretisch inzicht krijgt, en vooral, en zeker, voor sax, je gehoor ontwikkelt. Ik kan me niet voorstellen dat je als volwassen mens, ik denkt dat je dat bent, maar dat weet ik niet zeker, na 6 jaar spelen op een YAS 25 nog niet toe bent aan een sax met een beter geluid en zeker een sax waarop je ook kunt beginnen met het ontwikkelen van je persoonlijke geluid.  Blijkbaar heb je dat zelf al ontdekt want je hoort het goedwanneer iemand een heel ander geluid heeft dan jijzelf. Toch vind ik dat je docent je daar eerder bewust van had horen te maken en nu blij zou mogen zijn dat je dat gehoor toch begint te krijgen.
Ik merk dat veel mensen met zeer verschillende "opdracht" muziekles nemen en dat muziekdocenten daar allemaal maar op in moeten kunnen spelen. dus de zichzelf overschattende luiwammes en de hardwerkende a-muzikale kluns en het genie moeten het bij wijze van spreken allemaal naar hun zin hebben. Uit eerdere ervaring weet ik dat het heel makkelijk is om die docent, die het altijd beter doet dan jij, heel veel krediet te geven, terwijl hij je misschien voor je leven staat te verzieken. Ik ken van dit soort "gevallen". Het blijft een heel moeilijke zaak. Het beste wat je volgens mij kunt doen is nagaan wat jouw "opdracht " is. Wil je gewoon een beetje leuk toeteren, of wil je tot een niveau dat je in een bepaald orkest kunt spelen, of is de sky de limit en wil je heel serieus saxofoon leren spelen met alles wat erop en eraan zit. En op welke soort muziek zou je je hoofdzakelijk willen richten. Dat bespreek je met je docent en hij kan daar min of meer een traject voor uitstippelen. Het is dan een kwestie van met elkaar communiceren om er voor te zorgen dat dat ook naar beider tevredenheid gebeurt. En wat zowiezo heeeel goed voor je is:
Neem eens regelmatig een les van iemand anders, zelfde genre, andere inzichten. Is echt heel goed.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.