Ach, het siert je zeker dat je verder kijkt dan je neus lang is en 40 jaar muziekervaring telt dan ook zeker wel mee, je weet dan in ieder geval de verschillen in verschillende sounds te benoemen en kan je beter beoordelen of iets beter klinkt of niet. En inderdaad, een ander riet, mondstuk en ook een andere nek kunnen het geluid beïnvloeden. Zelfs de hoeveelheid en soort lak wat op je sax zit kan dat beïnvloeden (minder of geen lak geeft meer resonantie en een "ruwere" toon, verzilverd vaak een mooie heldere toon). Ik ben wel van mening dat een beginner goed materiaal moet hebben (een sax met onder andere goed sluitende kleppen en relatief zuiver en een goed mondstuk) omdat je als beginner vaak nog niet weet of iets aan je zelf, of aan de sax ligt.
Zoals je zelf al opmerkt, het geluid dat je krijgt uit je sax kan je zelf bewust en onbewust beïnvloeden. Geef je iemand die voornamelijk klassiek blaast (dus bijvoorbeeld mensen in een harmonie- of fanfare-orkest) op een klassiek mondstuk (bijvoorbeeld een Selmer S80 C*) opeens een echt jazz-mondstuk (stalen Otto Link bijvoorbeeld), dan zal de klassieke blazer grotendeels nog de zelfde sound hebben omdat deze nog steeds op de zelfde manier blaast als op zijn klassieke mondstuk. Andersom gaat dat natuurlijk ook op, een jazzblazer zal op een klassiek mondstuk vaak ook nog steeds jazzy klinken. Vooral als je regelmatig van mondstuk wil/moet wisselen, moet je dus bij je zelf erg bewust zijn hoe je anders moet blazen om de gewenste sound te krijgen, vaak kan je het dan ook beter bij één mondstuk houden.