Author Topic: Transponeren  (Read 15752 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline johnvs

  • Member
  • *
  • Posts: 121
(No subject)
« Reply #30 on: 27 July 2007, 10:43:57 »
Quote from: "the martin"
Correctie
Moderne concertpitch = 440

Maar sommige (meestal europeese klassieke orkesten) spelen nog in 442


Voor zover ik weet spelen nagenoeg alle symphonie orkesten met A=442. Soms zelfs hoger tot 444. Concertvleugels, marimba's (kijk ook maar eens bij ADAMS), allen A=442Hz.
Ik heb mijn vleugel gewoon op 440 trouwens.
Dus waar komt vandaan dat sommige orkesten nog op 440 spelen?

De reden van de iets hogere pitch is dacht ik, dat het orkest wat briljanter klinkt
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #31 on: 27 July 2007, 11:05:10 »
Mijn opmerking was meer gericht op de "andere wereld".

Hoge pitch (442 en hoger) komt tegenwoordig alleen nog voor bij klassieke orkesten..
De rest van de wereld heeft 440 omarmd als standaard

Offline Ellis11

  • Member
  • *
  • Posts: 73
(No subject)
« Reply #32 on: 27 July 2007, 11:19:00 »
Quote from: "the martin"
Mijn opmerking was meer gericht op de "andere wereld".

Hoge pitch (442 en hoger) komt tegenwoordig alleen nog voor bij klassieke orkesten..
De rest van de wereld heeft 440 omarmd als standaard


Vandaar dan misschien mijn verwarring, ik speel slechts alleen klassiek....

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #33 on: 02 August 2007, 10:14:45 »
Volgens mij speelt niemand meer op 440, hoewel dat nog steeds de internationale standaard is. Ik meen me ook te herinneren dat juist in de lichte muziek vaak gestemd wordt op 442 tot wel 445 omdat dat een indringerder resultaat oplevert. Who cares?
Wat Ellis zegt is belangrijker. Het moet intoneerbaar blijven. Wanneer je stemt op 1 toon, kun je daar wel eens de mist mee in gaan. Het is niet zo dat je je mondstuk onbeperkt kunt verschuiven. De intervallen wijken nl niet in een regelmatigheid af. Je kunt dus altijd maar een beperkt gebied vanaf je stemtoonhoogte intoneren. Mindere kwaliteitssaxen hebben vaak helemaal geen gebied waar je alles, met behulp van intoneren stemmend kunt spelen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.