Weer eens een drastische stap genomen vandaag:
De symmetrie van de saxZo stukje bij beetje ben ik de Conn nog verder aan het verbeteren. Een van de zaken die me opviel is dat de aansturen van de lage bes niet klopte. De aansturing zat op de body en de klep op de beker. Als de beker ook maar een beetje verdraaid is, dan zal het niet optimaal lopen en dat was het geval.
Toen ik hem kreeg lag de sax helemaal uit elkaar. De beker is er blijkbaar niet helemaal goed opgekomen en vermoedelijk is ook de elleboog is verdraaid ten opzichte van het rechte deel van de body. Gevolg is dat deze sax niet helemaal symmetrisch is. Daarom toch maar de stoute schoenen aangetrokken, de sax kan er tenslotte alleen maar beter van worden:
- alle kleppen onder de g verwijderd
- de kleppenbeschermer van de lage b , de d en de dis los gesoldeerd
- de brug tussen body en beker los gesoldeerd
- en toen de brander maar op de verbinding met de beker gezet.

Hoezo symmetrie?
Het is trouwens best nog even puzzelen voor je er achter bent hoe de sax wel in elkaar moet. Ik heb onder andere wat foto's van andere NEw Wonders op internet bestudeerd. Eerst dacht ik dat de middellijn de lijn van de duimsteunen was. Dat blijkt niet zo te zijn. Bij deze Conn ligt de middellijn er iets rechts van de rechterkant van de rechter duimsteun. De elleboog (hoe heet dat gedeelte officieel?) is mooi te centreren doordat onderlangs een versteviging precies over het midden loopt. Het midden van de beker is weer lastig te bepalen. Eerst dacht ik het midden van de gravure te pakken, maar die is al niet symmetrisch. Dat is waarschijnlijk ook handwerk.
Ik heb het uiteindelijk opgelost door de beker op zijn kop om mijn werkblad te zetten en dat een tekenhaak te plaatsen tegen het uiterste punt. Bij plaatsing op de body gaf dat een redelijk gebalanceerd gevoel. Toch blijft het geheel een beetje naar links neigen, maar dat heeft de Keilwerth ook wel. Dat komt ook omdat de middellijn iets rechts van de duimsteunen ligt.

Nu ik de body weer helemaal uit elkaar heb is dat een goed gelegenheid om wat poetswerk te doen:
- lelijke solderingen wegschuren en polijsten.
ik weet geen betere manier dan voorzichtig schuren, eerst 120, dan 400 dan polijsten
- een nieuwe brug maken tussen body en beker.
de huidige is gewoon lelijk en beschadigd en bovendien iets te klein, waardoor er littekens van de oorspronkelijke solderingen te zien zijn.
- Ook eens nadenken over het terugwinnen van de gravure... dit is wel riskant, knoeiwerk kan meer kwaad dan goed doen.