Author Topic: Selmer Saxofoondag 3 februari Bergen op Zoom  (Read 9239 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Harm Roestenberg

• Member
  • *
Selmer Saxofoondag 3 februari Bergen op Zoom
« on: 12 December 2006, 09:41:09 »
Zaterdag 3 februari organiseert Blaasinstrumenten Import Nederland een Selmer Saxofoondag in Bergen op Zoom.
Deze dag staat o.l.v. Johan van der Linden, hij zal aandacht besteden aan verschillende aspecten zoals embouchure, ademhaling, houding, techniek, klank, samenspel, etc.
Het repertoire hiervoor is geselecteerd is vernieuwd t.o.v. eerder georganiseerde dagen en bestaat o.a. uit New York New York, Hit the road Jack, Adagio, Porgy & Bess.
Iedere saxofonist vanaf muziekschoolniveau B of met 3-4 jaar speelervaring (ook indien men op een ander merk saxofoon speelt dan Selmer) is van harte welkom.
Kijk voor meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven op http://http://www.selmer.nl.

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 12 December 2006, 16:03:27 »
Tevens een mooie gelegenheid om de Gonzales rieten persoonlijk te overhandigen,...... toch........ sorry........... :roll:

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 25 January 2007, 08:11:40 »
Ik heb me aangemeld en ga samen met iemand van de vereniging.
Zij op alt, ik op sopraan.
Gaan er nog meer mensen van het forum?
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 03 February 2007, 21:10:04 »
Nou, het was een superleuke en leerzame dag.

De drukte viel me eigenlijk mee. Ik denk dat er rond de 25 saxofonisten zaten.
Wel heel uitlopend, van sopranino t/m bassax.
We hebben 4 nummers gespeeld en tussendoor veel tips gekregen van Johan van der Linden.
Onder andere over houding, ademhaling, embrouchure en materiaal (mondtuk, riet, hals, enz.).
Verder natuurlijk de stukjes gerepeteerd en een masterclass gehoord, met 3 deelnemers.
Die ik persoonlijk erg kort vond met weinig info richting de deelnemers toe.

Johan speelde zelf nog 3 stukken. Hij vond ze zelf geweldig, maar ik was er persoonlijk niet kapot van.
Zijn manier van spelen is wel fantastisch! Wat een klank!
Ook hebben we een filmpje gezien van de Selmer fabriek hoe de saxen gemaakt werden.
Ik moet zeggen, ik heb een stuk meer respect voor mijn instrument gekregen. Wat een werk zit er in zeg!

En daarnaast kon je natuurlijk het eea aan saxen proberen, maar ook mondstukken, rietbinders, enz.
Ik heb nog op een nieuwe serie 3 sopraan gespeeld.
Voor de mensen die mijn topic hebben gevolgd over het wel of niet verkopen van mijn Buffet: hij blijft zeker weten!
Die van mij klonk tientallen keren beter.
Viel me echt een beetje tegen eigenlijk  :oops:

Ik vond het een erg gezellige dag en had een toevallige ontmoeting met Oliver hier van het forum.
Hartstikke leuk!
Foto's komen op de site van BIN/Selmer en ik het toestemming van Harm om deze tzt hier te plaatsen.
Dat zal ik dan ook zeker doen.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Offline Oliver

• Member
  • *
    • http://home.planet.nl/~bree0170/kees/
Inderdaad
« Reply #4 on: 04 February 2007, 15:02:16 »
Leuke dag gehad gisteren bij de Selmerdag in Bergen Op Zoom.
Amanda leren kennen, was ook erg leuk.
(ik zag dat ze nu een fotootje als avatar had; was gisteren makkelijker geweest)
Beethoven met saxen klonk ook erg goed!!!
Johan van der Linden in den lijven ontmoet.
Ik had een paar technische vragen; mocht ik voor het front van de troepen stellen.
Was wel even spannend.
Meteen reklame gemaakt voor het Forum
Johan heeft het bij de afsluiting nog een keer dunnetjes over gedaan.
Ben benieuwd hoeveel nieuwe leden we gaan krijgen.
Groeten Oliver :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
    • http://www.ohnojazzband.nl
(No subject)
« Reply #5 on: 04 February 2007, 15:19:41 »
ik moet zeggen, ik heb me daar prima vermaakt in bergen op zoom, ik woon daar maar 10 km vandaan. en had al een paar ik keer in dat zaaltje gespeeld met de harmonie en je hoort echt alles. ik was vrijdag avond rond een uur of 11 nog overgehaald om mee te doen en ik heb daar zeker geen spijt van gehad.
Die weet t wel te vertellen, nu kan ik weer een beetje gaan vogelen met me saxofoon. Dus ben der alleen maar wijzer van geworden. en even terzeide nu weet ik ook waarom veel trompetisten een hekel aan de bugel hebben ;)

tis i.i.g. voor herhaling vatbaar, maar dan zo'n big band play inn. want dan kun je lekker spelen met een ritme sectie das toch wat fijner, maar das mijn bescheiden mening
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 04 February 2007, 19:27:33 »
ik dacht dat (amateuristisch) saxmuziek spelen vooral ging over een mooie, 'ronde' volle, juiste toon te leren spelen, een persoonlijke maar verantwoorde interpretatie van de partituur te vinden; dat het aangenaam blijft voor speler en luisteraar, zonder absurde capriolen te moeten produceren om zich te manifesteren
tijdens de 'masterclass' ging het plots over 'leren improviseren' en opnieuw allerhande 'kunstjes' met middenrif, dubbeltones... en dat in samenwerking met iemand die zelfs de c-toonladder niet kon spelen met een altsax waarvan de c-klep niet sloot...

is wel leuk dat je dat zo zegt, maar gaat t bij zo'n saxofoondag niet om samenspelen mensen van met een verschillend niveau, dat zij door schade en schande toch wil leren is alleen maar goed.

fouten maken doet iedereen, nou weet ik wel dat de toonladder van C t meest makkelijke is wat je ken verzinnen, maar je moet t vergelijken met iemand die autorijexamen doet, door spanningen kun je je zelfs in links en rechts vergissen.

en zelfs als zij die toonladder niet kent, dan heeft zei wel t lef getoond om voor de groep te staan om dingen uit te proberen, dat heb ik u met alle respect niet zien doen.
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 07 February 2007, 15:21:47 »
Quote from: "ghyssaert"
ik dacht dat (amateuristisch) saxmuziek spelen vooral ging over een mooie, 'ronde' volle, juiste toon te leren spelen, een persoonlijke maar verantwoorde interpretatie van de partituur te vinden; dat het aangenaam blijft  voor speler en luisteraar, zonder absurde capriolen te moeten produceren om zich te manifesteren

Wanneer dit zaken zijn die je nastreeft, is dat zo, ja. En ik weet bijna zeker dat Johan hier ook wel aandacht heeft gegeven, maar saxofoon spelen omvat nu eenmaal een groot scala aan mogelijkheden. Er is een grote groep mensen voor wie de special effects erg belangrijk zijn. Er is ook een grote groep die daar nog nooit van gehoord hebben en er zijn ook mensen die op deze dag toepassingen horen die ze in hun stoutste dromen niet hadden kunnen verzinnen.

Deze saxofoondagen kunnen eigenlijk niet meer zijn dan het oproepen van prikkels die je nieuwsgierig maken naar facetten van het saxofoon spelen die je nog niet kende en dat je zodoende je eigen bezigheden op saxgebied misschien eeens onder de loep zou kunnen nemen. Door middel van de "masterclasses" kunnen een aantal onderwerpen heel aanschouwelijk en hoorbaar gemaakt worden. Dat kan alles omvatten, van houding tot interpretatie, intonatie, het mechanische saxgedeelte, nou ja noem maar op, alles wat komt kijken bij saxofoon spelen. Heel veel amateurmuzikanten houden zich vaak uitsluitend bezig in hun eigen straatje en leiden aan een behoorlijke blikvernauwing. Het is mijn ervaring dat Johan alles uit de kast trekt om mensen te prikkelen verder te kijken dan hun neus lang is.

tijdens de 'masterclass' ging het plots over 'leren improviseren' en opnieuw allerhande 'kunstjes' met middenrif, dubbeltones... en dat in samenwerking met iemand die zelfs de c-toonladder niet kon spelen met een altsax waarvan de c-klep niet sloot...

Toch kan ik hier ook een leerzaam aspect in vinden. Ik ben er niet  bij geweest  dus ik weet niet wat er over die klep gezegd is en hoe men erachter kwam dat hij niet sloot, maar over lekkende kleppen, en over onderhoud in het algemeen, kun je ook makkelijk wat pagina's vullen.
Ben het met vorige schrijver eens dat het niet belangrijk is wie er staat en wat die persoon doet, maar DAT er iemand staat die iets DOET.
Een leerproces is op elk niveau een mooi proces en iemand die zich publiekelijk blootstelt aan kritiek wil graag leren. Muziek maken is niet een kwestie alleen van geluid maken op een instrument. Voor velen is het een soort psychologische oorlogsvoering met zichzelf. Reken maar dat degene die daar stond er echt iets van geleerd heeft. En datgene is misschien nog wel belangrijker voor zijn muzikale carriere dan wanneer hij daar alle toonladders had staan spelen.

selmer nederland had een aantal alt- en tenorsaxen en een sopraan 'ter beschikking' om eventueel te testen
waarom geen bariton? wat er verkeerd is aan een bariton probeer ik te begrijpen: is die ondertussen zo onbetaalbaar geworden dat het geen zin heeft om die onder de aandacht te brengen?

Ik denk niet dat er iets verkeerds is aan een bariton, en dat vind Selmer ws ook niet. er zal wel een reden voor zijn geweest maar, hoewel ik me je teleurstelling kan voorstellen, denk ik niet dat er kwade opzet in het spel is.

ik word bevestigd wat ik al wist: de bariton is geen sax, maar een bariton, en als ie niet zo duur (en zwaar?) was zou ie populairder zijn

Sorry hoor, maar een alt, een tenor,een sop en alle andere saxen, dus ook een bari is een sax. Wel aandoenlijk dat je je sax op een voetstuk wilt plaatsen, maar het is een sax.
En dat hij niet zo populair is komt denk ik niet zo zeer door zijn prijs als wel door het feit dat er gewoon minder toepassingen voor te vinden zijn.
Inversch. orkesten zitten er hooguit 2 en de 4-tetten zijn ook niet zo talrijk dat je daar altijd terecht kunt. Met alt of tenor kun je meer kanten uit. En er is natuurlijk best muziek te vinden die te spelen is maar waar en met wie ga je  dan spelen. De keuze voor een bepaalde sax wordt door veel mensen gemaakt op grond van zijn sociale mogelijkheden.
Wanneer je dat wilt veranderen moet je vooral zoveel en zo vaak mogelijk laten zien wat een geweldig instrument het is. Creeer daar dan desnoods zelf de omstandigheden voor. Dat lijkt me beter werken dan anderen te verwijten dat ze geen oog hebben voor het instrument van jouw keuze.

(mag ik even niet alleen r.hekkema maar ook henk van twillert op bariton onder de aandacht brengen? zijn cello suites van bach kunnen mijn genegenheid voor mijn instrument alleen maar vergroten: misschien kan hij het ook allemaal op één been en met zijn handen in een knoop, maar daar gaat het volgens mij allemaal niet over

Zet die cello suites eens bij Music Online en leg eens uit wat jij er zo boeiend aan vind bv. Kortom maakmensen enthousiast!

zo, dat lijkt me wel weer genoeg
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 26 February 2007, 17:58:58 »
foto's zijn te zien op www.selmer.nl EINDELIJK
amanda jij wilde ze toch ook hierop zetten of niet?

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 26 February 2007, 21:07:56 »
Ja klopt.
Heb er nog geen tijd voor gehad.
Maar bij deze:

1.

2.

3.
Hier zit ik helemaal rechts, met witte trui :-D

6.
Mijn saxmaatje Annette, 2e van links

7.

8.

9.
De bassax

10.
Johan v.d. Linden in actie

11.

12.

13.
Masterclass

14.

15.

16.
En weer in actie. Er is duidelijk aan de zithouding gewerkt :-D

25.

26.

27.

Zo, dat waren ze allemaal geloof ik...

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 27 February 2007, 08:49:37 »
wat kijk ik toch heerlijk chagerijnig als ik speel ;)

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #11 on: 27 February 2007, 10:08:44 »
Het valt me op dat bijna iedereen op Eboniet speelt. Waarom was dat? Of gewoon puur toeval?

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 27 February 2007, 16:06:55 »
ik denk puur toeval, zoiezo vind ik (ook als ik met de harmonie speel) eboniet mooier klinken in een grote groep.

maar 50 saxen met een metalen mondstuk kan ook een heel interressant expiriment zijn.

bij een bigband play-in waren meer mensen met een metalen mondstuk. misschien heeft t ook te maken met de muzikale ervaring van de mensen. Mensen die pas een aantal jaar spelen zullen minder snel een metalen mondstuk nemen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #13 on: 27 February 2007, 18:49:47 »
Vooral in het begin ligt een ebonieten mondstuk beter in je mond... Het is ietjes groter en het beste om op te leren lijkt mij...

Vele mensen die beginnen gewoon op een Vandoren, Yamaha of Selmer mondstuk die meestal eboniet is... Eboniet is ook meestal goedkoper dan de metaalsoorten...

Je hebt bij ebonieten mondstukken ook minder groot de kans dat je er één aantreft met een Wedge! (oftewel een grote drempel, grote baffle enz.)...
En natuurlijk niet te vergeten dat dit de meer klassieke selmer saxofoondag is... niets mis mee hoor...

Maarja, aan een mondstuk en sax kan je niet zien hoe goet hij/zij is...
Je kan makkelijk (zoals wat ik eerst deed zonder er bij stil te hebben gestaan...) een metalen (smalle) mondstuk nemen met een grote tipopening  en dan niet ver genoeg in je mond doen waarbij je met dezelfde embouchure natuurlijk wel geluid uit krijgt maar niet optimaal is...
Het zegt allemaal niets al die spullen, het kan wel heel leuk staan in je onderschrift maarja...

voorbeeld:

Als Benny (saxy-benny) in zijn onderschrift een Yamaha studie alt heeft staan...
Dat wordt (en terrecht vind ik, oops) minder aangezien dan een Selmer...
En als ik nou eens in mijn onderschrift zou zetten dat ik op een Selmer speelt (ik zeg trouwens niet dat het zo is ;) ) dan lijkt het alsof ik veel beter zou spelen...
Maar geloof me benny zou al op een yamaha sax beter spelen, groot verschil is het dus tussen hem en mij...

Maarja aan de ene kant denk ik, wat maakt het uit wat hij/zij op speelt, maar aan de andere kant maakt het me toch heel nieuwsgierig (tja zo ben ik nou eenmaal :P )

Tony, laten we het erop houden dat het puur toeval was ;) . Volgens mij spelen de meeste saxofonisten op ebonieten mondstukken...
Vooral de sopranino, sopraan en de alt saxofoon...

Het is meestal meer geschikt voor de klassieke muziek, er zit meestal geen of geen hoge drempel in (wat een scherp randje aan je sound toevoegd)...

Quote from: "Jazz.jr.rob"
wat kijk ik toch heerlijk chagerijnig als ik speel

Jammer dat ik nog steeds niet hebt ontdekt waar je nou zit  :twisted: , (hint pls!) :)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 27 February 2007, 19:17:14 »
ik sta ;) (blauwe vest) nr 18 sta ik groot op iets te groot na mijn idee. whaha