Ontlakken

Started by Tony, 30 January 2007, 14:02:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FB

Ok..meer "edge"  :wink:

Zelf controleren op lekkage: neem een smalle zaklamp die in de sax past (halsgat), maak de beker lichtdicht (doek, krant)
hang de sax om je nek, schijn het licht er door, kleppen dichtdrukken en (in het donker/schemer) zie wel waar licht verschijnt (lek). Ik gebruik een `leaklight` maar zo lukt het ook wel (redelijk).

Saxen staan nog te koop...dus of het loopt??
 ;-)
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com

Tony

Yup... controleren op lekken lukt me nog wel en voel je ook wel als je sub laag gaat, maar om 'm weer sluitend te krijgen lukt me echt voor geen meter. Is toch wel weer een vak op zich :)

Tom

Heb je een ondertussen al ontlakt?
Ben wel benieuwd.
Ik wil het bij mijn Alt proberen maar ben nog een beetje terughoudend.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Zoot

Quote from: "FB"Zelf controleren op lekkage: neem een smalle zaklamp die in de sax past (halsgat), maak de beker lichtdicht (doek, krant)

Of je neemt een stuk lichtslang, de kerst staat voor de deur dus is het overal al weer te koop. Neem wel een stuk soepele, siliconen slang oid. Lekker buigzaam en beschadigd niks. Bij de wat betere winkels per meter / halve meter te koop..........

Jazz.jr.rob

Al gedacht aant onlakken door middel van een chemische reactie?
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

FB

..tuurlijk een stuk lichtslang..gebruik ik ook, maar ik wou niet aangeklaagd worden bij het onder spanning te komen staan
van de (metalen) sax..als ik adviezen geef, zijn ze altijd aan de veilige kant.
 8)
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com

Bianca

Vreemd hoor...mensen...

De ene wil ontslakken, de ander ontlakt... :|
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

the martin

Hmm, lijkt me niet echt de professionele manier (zeg ik als amateur  8) )

Chemisch strippen beschadigd de sax niet.
Moet je wel zorgen voor een goedje wat he messing niet aantast natuurlijk.

Tony

Quote from: "saxxy"Om niets te beschadigen of een verkeerde chemische reactie te krijgen moet je te werk gaan met schuurpapier met een hele kleine korrel.

Zo doen instrumentenherstellers het.

PS: mijn vriend hersteld instrumenten, vandaar

Dus niet. Ook al heb je fijn schuurpapier dan blijf je altijd de krasjes zien, hoe minuscuul die ook zijn.
Ontlakken van een sax gebeurt dus echt wel chemisch.

Bianca

Maar zou je het dan net zo "mooi" en origineel krijgen als jarenlange ontlakking?!
Vind het wel zonde hoor...
Ik vind het ontlakken bij de leeftijd horen.

Wij (mensen) willen toch ook geen rimpels op onze 30e verjaardag...?!  :?
"Oh, doe mij maar een crèmpje waar je rimpels van krijgt."
Van link naar rechts:

Pieter

Ze vinden het mooier klinken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Thijs Leuven

QuoteMaar zou je het dan net zo "mooi" en origineel krijgen als jarenlange ontlakking?!
Vind het wel zonde hoor...
Ik vind het ontlakken bij de leeftijd horen.

Ik vind moderne saxen zonder lak veeeeeeel mooier dan gelakte, doorgaans dan :lol:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Tom

Ik heb het maar gewoon geprobeerd (op mijn oude Altje dan) en wat blijkt?
Lijmrestverwijderaar werkt perfect.
De lak komt gelijk los en de sax beschadigd verder niet.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Bianca

Hahaha, knettergek...!  :lol:
Blijf het zonde vinden, en maakt het qua geluid dan echt zoveel uit?!  :roll:
Wordt het dan zoveel doffer, donkderder als mét lak of zit dat tussen de oortjes ipv van daarbuiten... :-D
Van link naar rechts:

Tony

Quote from: "Bianca"Hahaha, knettergek...!  :lol:
Blijf het zonde vinden, en maakt het qua geluid dan echt zoveel uit?!  :roll:
Wordt het dan zoveel doffer, donkderder als mét lak of zit dat tussen de oortjes ipv van daarbuiten... :-D

Behalve dat ik ongelakt ook veel mooier vind dan al dat geglim; Het schijnt dat door het verwijderen van de lak het materiaal wat vrijer kan resoneren en daardoor dus een iets vollere klank heeft met wat meer edge. Daarnaast is er ook nog een theorie dat als een vintage toeter door natuurlijk proces vrijwel al z'n lak kwijt is, de kans erg groot is dat het een te gekke toeter is. Anders was er ook nooit zoveel mee gespeeld.
Vandaar wellicht ook de reden dat een overlakte toeter niet echt populair is.

Maar goed... het beter klinken. Jammer genoeg zijn geen 2 toeters hetzelfde en kun je dus nooit een goede vergelijking doen met gelakt of ongelakt en moet je afgaan op wat de speler zegt. Ikzelf heb wel het gevoel dat het iets scheelt in klank. Zowiezo vind ik het een stuk mooier.